Hur mycket offset mellan kedja och fälg?

Kurben

Öhh vadå?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Trophy TR5 1957. KTM 690 SMC 2009
Ska skicka in naven och fälgbanorna för ekring och håller på och mäter hur mycket offset jag ska ha mellan kedjan och fälgkanten, eller mäter man mellan fälgkanten och kugget?

Vad har ni på era fälgar?

Jag har en 4.25 tums fälgbana och det ska väl vara ett 150 däck på den sedan.

Vad är det för nav? Sånt där brukar väl vara statiskt, eller har du tänkt justera hur långt ut drevet sitter med nån form av distanser?

Basse skrev:
Vad är det för nav? Sånt där brukar väl vara statiskt, eller har du tänkt justera hur långt ut drevet sitter med nån form av distanser?

Det är orginal nav så distanser och allt är helt orginal.
Navet är kanske 1,5 cm bredare på varje sida om fälgen så det finns marginaler att justera fälgbanans offset lite grann. Men jag undrar mest vad ni andra har för mellanrum mellan kedja och däck/fälgkant. Jag vill ju inte sätta på ett däck på fälgbanan bara för att kolla....

Kurben skrev:
Navet är kanske 1,5 cm bredare på varje sida om fälgen så det finns marginaler att justera fälgbanans offset lite grann. Men jag undrar mest vad ni andra har för mellanrum mellan kedja och däck/fälgkant. Jag vill ju inte sätta på ett däck på fälgbanan bara för att kolla....

Jag kan mäta upp min orginalfälg till qvarnan om du kan vänta ngn dag eller 2

Kurben skrev:

Så här nära är det på min 640 med ett 150:s Avon däck (mäter nästan 160 i bredd)!!!
Det tar i lite ibland.............. :banana

Bifogat

• Avon Däck.JPG
    Avon Däck.JPG
    39.4 KB · Visningar: 88
Anders 640 skrev:
Så här nära är det på min 640 med ett 150:s Avon däck (mäter nästan 160 i bredd)!!!
Det tar i lite ibland.............. :banana

hu kan de stämma..orginalet på 640,in (mt60) e ju 160 o tar knappt i?

ozeo skrev:
hu kan de stämma..orginalet på 640,in (mt60) e ju 160 o tar knappt i?

Det är så iaf på min sen att jag ej har ett KTM original Motard kit på kan ju ha betydelse!!!! :confused:
Har problem när jag skall byta hjul pga att det är trångt som f.... måste ta bort bromsoket med fäste för att kränga dit hjulet men vad gör man inte för att ha kul :banana !!!

Anders 640 skrev:
Det är så iaf på min sen att jag ej har ett KTM original Motard kit på kan ju ha betydelse!!!! :confused:
Har problem när jag skall byta hjul pga att det är trångt som f.... måste ta bort bromsoket med fäste för att kränga dit hjulet men vad gör man inte för att ha kul :banana !!!

Så är det på alla 625'or och 640'or (borde vara så på 660'or åxå men där har jag ingen persolig erfarenhet av däcksbyten). Tricket är att lyfta fälgen så att du får oket längst in kl.3. Därefter viker du fälgen runt oket, d.v.s. 90 grader åt vänster. När du gör allt detta skall oket vara så långt fram som möjligt (har jag för mig i alla fall, jag gör det utan att tänka på det).

.

Spider skrev:
Så är det på alla 625'or och 640'or (borde vara så på 660'or åxå men där har jag ingen persolig erfarenhet av däcksbyten). Tricket är att lyfta fälgen så att du får oket längst in kl.3. Därefter viker du fälgen runt oket, d.v.s. 90 grader åt vänster. När du gör allt detta skall oket vara så långt fram som möjligt (har jag för mig i alla fall, jag gör det utan att tänka på det).

.

Jag får prova det vid nästa byte.......provade alla! tänkbara sätt tyckte jag men utan lyckas :huvet det var då jag ryckte bort oket , men slipper man det så vore det ju kanon!!!!

På 660´in går det utan att montera bort oket...

Zana skrev:
På just en likadan qvarna som din eller?

Tror inte det har så stot betydelse vill mest ha en fingervisning om hur långt från fälgkanten kedjan ska vara så den inte nöter ner däckkanten. Spelar alltså ingen roll om det är en qvarna....

Mätte lite på Verten ...

17x4.25 Talon/SanRemo fälg
150/60-17 Dunlop 207 däck

Avståndet mellan kedja och fälgkant är ca 15mm
Avståndet mellan däck och kejda är ca 3mm

Däcket ruggas en del på kedjesidan eftersom både kedjan och däcket m.m. flexar lite i sidled, jag har ej behövt skära i däcket dock.

Kurben skrev:
Tror inte det har så stot betydelse vill mest ha en fingervisning om hur långt från fälgkanten kedjan ska vara så den inte nöter ner däckkanten. Spelar alltså ingen roll om det är en qvarna....

Tackar ödmjukast! Det var exkat den informationen jag behövde.

Så lite ruggad i kanten gör det inte att däcket blir?
I vilket fall som helst så får det bli 1.5 cm då för annars kommer fälgen att inte ligga helt i linje med framhjulet.

Tack för alla svaren!

Kurben skrev:
Tackar ödmjukast! Det var exkat den informationen jag behövde.

Så lite ruggad i kanten gör det inte att däcket blir?
I vilket fall som helst så får det bli 1.5 cm då för annars kommer fälgen att inte ligga helt i linje med framhjulet.

Tack för alla svaren!

Ja det är nog ungefär som jag har på 640:n lite ruggad blir däcket :banana

Min är med 160-däck och 5" fälg:

1,3cm Fälgbana - Kedja
0,5cm Däck - Kedja

Finns ju dom som "svarvar" bort kanten på däcket om spelet blir allt för litet... Med en vinkelkap typ...

*/ ?>
Nyheter
Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Back