Hur mycket mindre borde man ge för en importerad maskin?

Att saker skulle va sämre utanför sverige är en allmän noja. Läkar utbildning i ryssland ska va sämre, polska ögonoperationer ska va sämre, en polack som kaklar om toaletten hemma är sämre än en svensk. En arab i verkstaden gör det sämre än en svensk osv osv...
Vad tror vi i sverige att vi är, vi är nobodies ute i världen. Folk känner knappt till vårt land.

Skruva mätare och fiffla kan man göra på svenska fordon också!

så djävla sant,,,,,,,,, en stor sanning :tummenupp

Visst kan du ha samma garantier! Yamahas och Hondas 5-åriga gäller väl i hela Europa om jag inte fattat alldeles fel.

Hur länge garantin gäller vet jag inte men den som är 2 eller 3 år kommer de inte ifrån. Köpte min bil i Danmark och garantijobb i Sverige funkar. Dock ett jävligt tråkigt bemötande av Toyota Skövde som fick göra jobbet. De tar ej importbilar i inbyte. Det är väl deras enda möjlighet att förhindra fri rörlighet i Europa! Säljer man privat brukar väl priset minskas ett par tusen, kanske av ovan nämnd orsak.:mad:

Jag har fått för mig att det är lagligt att fiffla med mätare i Tyskland men inte i Svergie. Ligger det nåt i det eller har jag fått något om bakfoten?

Skillnaden är att du kan följa ett Svenskt fordon från nytt via bilprovningen, och därför ha bättre koll på att miltalen stämmer. Det "kan" du inte på ett importerat.

Svenska hantverkare har extremt gott rykte i större delen av den bebyggda världen, så visst tror jag en polack för 60;- / tim ofta gör ett sämre jobb.

Att saker skulle va sämre utanför sverige är en allmän noja. Läkar utbildning i ryssland ska va sämre, polska ögonoperationer ska va sämre, en polack som kaklar om toaletten hemma är sämre än en svensk. En arab i verkstaden gör det sämre än en svensk osv osv...
Vad tror vi i sverige att vi är, vi är nobodies ute i världen. Folk känner knappt till vårt land.

Jag håller inte med dig men chronic hann före i en del av mina synpunkter. De världen över som känenr till Sverige däremot vet att det är ett föredömligt land ut många olika aspekter.

Du själv bevisar ju den svenska givmildheten också och den är ännu en orsak till sveriges storhet.

Jag säger detta som ickesvensk då jag har även rest mycket och kan jämföra med andra länder.

Nu till ämnet;

jag funderar på en funduro import från england ( den är dock "färdigbehandlad" i sverige) den är från 94 tror jag. gått ca 4000 mil tror jag. Finns det någon anledning till att höja på ögonbrynen?

Hur blir det med försäkringar och så? Är det samma villkor?

Europa är lathetens världsdel.. jobba en dag på byggarbetsplats med arbetare från olika länder så märker man ganska fort vilka länder som har bra hantverkare så att säga...

Precis det jag tänkte skriva.

Skillnaden är att du kan följa ett Svenskt fordon från nytt via bilprovningen, och därför ha bättre koll på att miltalen stämmer. Det "kan" du inte på ett importerat.

Svenska hantverkare har extremt gott rykte i större delen av den bebyggda världen, så visst tror jag en polack för 60;- / tim ofta gör ett sämre jobb.

jasså!!! givetvis så fick jag sådana hantverkare som drar ryktet för kakelsättare, varför i helv*** drabbar sånt alltid mig, anlitade ett stort seriöst företag för detta ändamål men givetvis så skickade dom hit de största jävla klåparna jag nånsin har stött på:huvet själv har polaren en byggfirma och han har anställt några polacker på prov med riktiga SVENSKA löner så han har dom inte för att komma billigare undan nej han vill ha duktiga hantverkare då han själv är väldigt nogrann i sitt arbete och efter en provmånad så hade han anställt hela bunten polacker, dom är enligt polaren grymt duktiga, och jobbar bra, detta säger väl en del om varför han gör sig av med sina svenska arbetare, dom går bara runt å drar benen efter sig, väntar bara på att det skall bli den 25:e, det är ju inte det han betalar dom för:näsblod

Last edited:
Visst kan du ha samma garantier! Yamahas och Hondas 5-åriga gäller väl i hela Europa om jag inte fattat alldeles fel.

jag kan ha fel men jag tror att importhojar typ yamaha bara har 2 el 3 år istället för en svensksåld som har 5..

men som sagt jag kan ha fel..

Kolla bara vad de byggade på rommartiden i sydeuropa. Varför inte nämna hela arkitekturen i övriga europa, ligger en bit före de svenska byggena. Eller pyramiderna i egypten när vi ffr bodde i grottor/hyddor.

Men man har väl en tendens att välja det kända före det okända säkra före det osäkra osv.

Kom vi lite off topic nu :P

Det finns många typer av import, det finns ju också sk parallellimport av nya hojar. Där finns det de som importerar riktigt seriöst med svensk spec, svensk bruksanvisning etc... hur bedömer man en sån hoj?

Bakfoten, det är precis tvärtom!

Det är lagligt i tyskland att skruva mätare,däremot olagligt(bedrägeri)att ange den skruvade mätarställning som det korrekta miltalet,därav annonser i tyskland med ställning "bei thacho"(stavning?)betyder enligt mätaren.
Ett sådant fordon är det troligt att det är skruvat eller iallafall ingen historik som dom vill visa upp då dom inte garanterar annat än att det står xxx mil på mätaren.

I sverige är det olagligt att skruva mätaren och ange det som det faktiska miltalet men du kan aldrig åka dit på det om dom inte kan bevisa att du har vetskap om skruvningen,i tyskland är du skyldig att ta reda på det faktiska miltalet innan du anger en mätarställning som absolut.

Så svenska mätare och tyska bei tacho är precis lika säkra källor till miltalet,lite säkrare att handla av firma i tyskland som anger ett miltal och inte hänvisar till mätaren då ägaren kan få skaka galler om det vill sig illa och det inte stämmer.

I övrigt så anser jag inte det bör vara någon skillnad på import el. svensksålt,historik och skick avgör,kan dock behöva pruta 10-15% om man inte skall behålla länge och inte förlora för mycket på affären då kundunderlaget minskar på import kontra svenskt och man kan få sänka priset ett par snäpp om man inte vill vänta en evighet på att sälja.

Henrik

Det är lagligt i tyskland att skruva mätare,däremot olagligt(bedrägeri)att ange den skruvade mätarställning som det korrekta miltalet,därav annonser i tyskland med ställning "bei thacho"(stavning?)betyder enligt mätaren.
Ett sådant fordon är det troligt att det är skruvat eller iallafall ingen historik som dom vill visa upp då dom inte garanterar annat än att det står xxx mil på mätaren.

I sverige är det olagligt att skruva mätaren och ange det som det faktiska miltalet men du kan aldrig åka dit på det om dom inte kan bevisa att du har vetskap om skruvningen,i tyskland är du skyldig att ta reda på det faktiska miltalet innan du anger en mätarställning som absolut.

Så svenska mätare och tyska bei tacho är precis lika säkra källor till miltalet,lite säkrare att handla av firma i tyskland som anger ett miltal och inte hänvisar till mätaren då ägaren kan få skaka galler om det vill sig illa och det inte stämmer.

I övrigt så anser jag inte det bör vara någon skillnad på import el. svensksålt,historik och skick avgör,kan dock behöva pruta 10-15% om man inte skall behålla länge och inte förlora för mycket på affären då kundunderlaget minskar på import kontra svenskt och man kan få sänka priset ett par snäpp om man inte vill vänta en evighet på att sälja.

Henrik

När det gäller bilar så är man ju i Tyskland (åtminstonne handlare, privat vet jag inte) skyldig att informera om bilens hela historik, med evenuella krockar och allt. Det behöver man inte säga ett knyst om i Sverige.
Gäller samma sak för MC?

Inom loppet av 1,5 år har jag köpt 3st hojar av en seriös importfirma. De två tidigare hojarna sålde jag för ungefär samma pris som de motsvarande svensksålda låg ute för. Plus att jag sålde dem för 4000kr resp 6000kr mer än jag gav för dem. på den ena hojen var det en gubbe som inte ens ville komma och titta på hojen då jag sa att det var import, trots ett avstånd på endast 2,5 mil.

Men de som väl köpte hojarna varken tvekade eller påpekade något. Det är väl som alltid när man ska sälja något. Man ska vänta på den rätta köparen som kan se skillnad på vad som är bra och dåliga grejjer.
Det syns oftast om milen stämmer eller inte.

Firman jag handlat hos ÄR väldigt seriös och har kanonbra service. De är dessutom väldigt noggranna när de hämtar hem hojar. Alltid i kanonskick och med alla orginalhandlingar.

Min GSR 600 -06 som jag har nu gav jag 61k för och den är som ny. Endast 190mil när jag köpte den och det syns verkligen.

Sen vad gäller mätarskruvning så är det minst lika vanligt på svensksålda fordon.
Ett bra exempel på det var ett inslag i programmet Insider för något år sedan.

Det är klart att det alltid finns oseriösa handlare, så man bör ju alltid vara på sin vakt.

Ofta ställs mätarna om av den svenska köparen innan fordonet kommer till sverige, alltså inte av säljarna i tyskland.. som många skriver,, skicket avgör..

jag kan ha fel men jag tror att importhojar typ yamaha bara har 2 el 3 år istället för en svensksåld som har 5..

men som sagt jag kan ha fel..

köpte min 750 07 genom företag som importerade hojjar och jag fick två års nygaranti, men kunde även köpa till 3 år extra för en extra slant (har för mig hon i kassan sa att dom tre åren va tre års reklamations rätt)

Nyheter
Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard