Hur mycket mindre borde man ge för en importerad maskin?

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Morsans Hornet -06
Som rubriken säger, ungefär hur mycket lägre står en importerad motorcykel jämfört med motsvarande svensksåld? Är en importerad motorcykel svårsåld?

Så vitt jag vet importeras alla hojar till sverige, utom Highland som tillverkas här.

Sett till skick och årsmodell så skulle jag kunna ge mer för en import än för en svensksåld. Allt beror på skicket.

Så vitt jag vet importeras alla hojar till sverige, utom Highland som tillverkas här.
Självklart. Jag personligen värderar inte en importerad hoj lägre, men det vore kul att veta vad andra tycker, samt hur importerade hojar värderas rent generellt jämfört med svensksålda.

vet inte om det var billigt men köpte en importerad hornet 600 -98 som har rullat 2400 mil till min syster igår för 30K, nya däck (pilot power), nytt drivpaket, nyservad (stora servicen) samt fullservad, besiktigad u a i maj 07, känns i varjefall som man gjort ett klipp men jag vet inte:confused:

Last edited:
De värderas ofta något lägre, räcker inte det?

Specifik fråga = specifikt svar & vici versa

va en snubbe som nästan krävde att jag skulle sänka priset o va galen bara för att de va en import.

men de flesta verkar inte ha nåra problem,, tror mer att bilar har dåligt rykte o inte hojar.. men visst, man kan försöka pruta nån tusing o använda de som skäl.. säljaren har ju iaf ett pris i huvve.

I mitt sinne känns det dock lite säkrare att köpa en svenssåld MC, speciellt med tanke på att säsongen är bra mkt kortare i mina trakter än i sydtyskland. Primärt vill jag ju köpa en MC men få mil och då i skyck som ny (om man inte köper ny) och då är det naturligare att en MC från Kiruna inte hunnit rulla så många mil än att en likadan "stått" oanvänd i sydtyskland. Nu är det väl så att det främst handlas MC i norra delen av Tyskland och där finns det även fler som gjort det till sin affärsidé att skruva mätare för export.

Problemet är väl att det finns fördommar att ALLA fordon är "skruvade" men så är det inte, dock är det inte så enkelt att avgöra vilka som ÄR det.

Jag har en importad Ninja och jag skulle byta in den mot annan hoj och då fick jag höra att handlare drar bort, typ 15-20% på alla importhojar. :gnissla

Att saker skulle va sämre utanför sverige är en allmän noja. Läkar utbildning i ryssland ska va sämre, polska ögonoperationer ska va sämre, en polack som kaklar om toaletten hemma är sämre än en svensk. En arab i verkstaden gör det sämre än en svensk osv osv...
Vad tror vi i sverige att vi är, vi är nobodies ute i världen. Folk känner knappt till vårt land.

Skruva mätare och fiffla kan man göra på svenska fordon också!

Att saker skulle va sämre utanför sverige är en allmän noja. Läkar utbildning i ryssland ska va sämre, polska ögonoperationer ska va sämre, en polack som kaklar om toaletten hemma är sämre än en svensk. En arab i verkstaden gör det sämre än en svensk osv osv...
Vad tror vi i sverige att vi är, vi är nobodies ute i världen. Folk känner knappt till vårt land.

:nicka

En importerad hoj är inte mer svårsåld än en svensksåld så länge priset fortfarande är lågt. Vad jag menar är att jag inte går och köper en importhoj snorbilligt och sedan försöker sälja den för samma priser som svenkhojarna står i pris. Har haft två zx10r som är import och har varit helnöjd, och de har varit billiga. Den jag har nu gav jag 80.000 spänn för i vintras,zx10r -05 400mil. såg ut som ny.(ser fortfarande mkt fräch ut)
Men som redan sagts i tråden, det är skicket som är avgörande.

Mvh Bananen

:tummenupp :tummenupp

faktum e ju att man inte har samma garantier som en svensksåld ( svenska åf ska väl ha ngt att erbjuda ) men tittar man på hojar som garantin gått ut på så e det skick och åter skick som avgör.
Om den e import el ej skiter jag i och för mig ingen " prutanledning "..

Erfarenhetsmässigt och fackmannamässigt håller jag inte med dig... men jag håller med om poängen i ditt uttalande, så jag håller min käft.. med start NU :D

:tummenupp :tummenupp

faktum e ju att man inte har samma garantier som en svensksåld ( svenska åf ska väl ha ngt att erbjuda ) men tittar man på hojar som garantin gått ut på så e det skick och åter skick som avgör.
Om den e import el ej skiter jag i och för mig ingen " prutanledning "..

Visst kan du ha samma garantier! Yamahas och Hondas 5-åriga gäller väl i hela Europa om jag inte fattat alldeles fel.

Sverige är otroligt känt för att vara ett så pass litet land, sådesa. kolla på utländska tv program i en vecka och räkna hur många gånger sweden nämns :D

Ska saker importeras ska det antingen vara från finland, tyskland eller schweiz
enligt min nojja, allt annat känns som skit av någon anledning

Nja, Hondas 5-åriga garanti visste dom inte vad det var i Tyskland i alla fall. Köpte en -04 hos en Honda-återförsäljare och där var det bara ett år som gällde. Påstod han.....

Nyheter
Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard