Hur mycket måste man lätta en hoj innan man märker av det

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har väl lite tråkigt just nu och sitter och funderar, var ute i garaget och letade en bland grejerna och flyttade då på en låda med KLR delar som blivit över, med grejer som skruvats loss eller bytts, det är blinkers, avgassystem backspeglar, hjälmlås, några handtag och lite annat små skrot som har bytts eller skruvats loss från hojen och blev förvånad över hur mycket den lådan vägde.

Fick sen åka akut till Luleå med Jämthunden och sprang snabbt in på biltema för att köpa däckpasta och passerade då MC-grejerna och så ett LED-baklyse som nog skulle se ut någorlunda på KLR:en om det används utan dess skylthållare så jag köpte det.

Skruvade loss innerskärmen med tillhörande skylthållare baklyse och reflex och de grejerna väger en hel del, jämfört med LED-baklyset och egentillverkade hållare för grejerna i aluminium. Vet inte vilken viktminskning detta ger men några hg lär det bli, i den fortsatta jakten på vikt så kom jag på att det sitter dubbla signalhorn och det ena sitter på ett eget ganska otympligt fäste så det skruvades loss och där sparades några hg till.

Denna med viktminskningen som jag kan bedöma till 5-7 kg är väl avgassystemet som jag fort tror gör 5 kg 3%, med lite tur kanske 5% skall nog kanske ses mer som en ursäkt att sminka en gris ;) Hur mycket tror ni man måste lätta innan man verkligen skulle märka skillnad på hojen?
 
Jag märker skillnad efter att jag tankat hojen - och då inte bara på DRen med 29.5 liter ombord, utan även i spannet 18 liter -> 8 liter.

5 kilo ner känns, 10 kilo upp besvärar.
 
Jag märker av om de är full tank på enduro hojen eller bara lite.. tanken är på 9 liter å viktskillnanden känns av eftersom de är högt.. Skillnaden på draget känns inte av, bara hanterbarheten vid bök enduro..
 
När jag började köra bana så körde jag gathoj, men efter ett tag så skaffade jag kraschkåpor osv, och byggde om den till racehoj utan lampor, backspeglar, blinkers, sadel, cuts osv. Den förändringen gjorde stor skillnad, och sen övergick jag från att tanka hojen full när man väl var på macken till att ha dunk i depån och bara pytsa i någon liter mellan passen. Totalt sett blev det som en ny hoj :tummenupp
 
Beror ju rätt mycket på var vikten sitter. Du lär ju märka det mer om du fimpar två kg genom lättare hjul än genom att byta sadeln mot en bit skumgummi t.ex.
 
Ersatte originalsystemet med katt och dubbla ljuddämpare på Blackbirden jag hade tidigare, mot ett Akrapovic helsysten med titan dämpare. Vet inte hur stor viktminskning det blev, men blev en helt annan hoj att köra. Inte bara för den något ökade effekten utan mest för hur mycket smidigare och lättare den blev att svänga med.
 
På roadracing känner du skillnad som Hoztic beskriver. Dom racekittade moderna hojar jag vägt har varit på cirka 160 kg utan soppa. Ett ytterligare kilos bantning tror jag inte du känner, men du kan se det på varvtiderna. Det känns skillnad på Suzuki RG250 100kg, Aermacchi ala d'oro 110kg, Honda CB250 120kg, Manx 140kg, R6 eller Ninja600 på ungefär 160kg.
På en grushoj märker du att du inte får ta i lika mycket. Så även en liten viktminskning kan göra körningen roligare.
Av alla offroadhojar jag kört, från BSA Gold Star (passar bättre till bojsänke) till KTM och en massa där i mellan, kan jag säga att varje viktminskning är av godo.
På en gathoj är det flera andra faktorer än vikten som spelar in för hur tung hojen känns. Styrgeometri, viktfördelnig (både i längs- och höjdled) och ergonomin (sadelhöjd, fotpinneplacering, bredd och höjd på styret o.s.v.)
 
Last edited:
Skillnaden i känsla beror också på hur högt vikten sitter, ju högre desto mer känns bantningen vid färdriktningsändringar.
Bensinen i tanken är ett ypperligt exempel på vikt som sitter långt upp och därför känns mycket vid just riktningsändringar (när man vinklar vikten fram och tillbaka) Lättar du hojen flera kilo nära marken (säg byter ut ett stort klumpigt avgassystem i stål med katalysator) mot ett rakt rör av titan så känner du det mindre, även om du känner det.
Den största skillnaden jag själv märkt var när jag bytte undertail-avgaseriet på min Shiver (en enorm stålklump) mot ett par mycket lättare (och mer välljudande) eftermarknadspipor. Sparade många kilo, och hojen känns väldigt mycket lättare att byta riktning med nu.

Sedan hänger det ju på föraren vad som är kännbart med.
En del kan ju inte ens känna av en touringplatta på bakdäcket, de känner antagligen inte av en viktbesparing på flera kilo heller,
 
På bankörningarna pratas det ofta om att man ska ersätta delar med kolfiber-delar och titan, istället för att personen som kör ska lätta på det som finns innanför skinnstället :hihi :hihi

Nya däck efter att ha kört med touring-slitet mittenparti är alltid lika härligt med!
 
När jag började köra bana så körde jag gathoj, men efter ett tag så skaffade jag kraschkåpor osv, och byggde om den till racehoj utan lampor, backspeglar, blinkers, sadel, cuts osv. Den förändringen gjorde stor skillnad, och sen övergick jag från att tanka hojen full när man väl var på macken till att ha dunk i depån och bara pytsa i någon liter mellan passen. Totalt sett blev det som en ny hoj :tummenupp

- Viktreducering - sånt gillar jag :rock
(även om man relativt tjänar mest på ofjädrade roterande slungkrafter)
 
Intressant trodde jag skulle bli idiotförklarad att jag försöker lätta en KLR ;) Som sagt mycket av denna viktminskning beror väl på jag vill modda den lite och snygga till hojen, dock har jag inte bytt ut några delar bara för utseende utan samtliga delar är lättare än original bortsett från några saker, handskydd med aluminiumskenor i, ett USB-uttag, ett Hellarelä att styra USB-uttaget och kablage till bredbandslambda om man vill koppla in en mätare tillfälligt vid ev bestyckningen plus ett fäste för hundpejlaren att använda som GPS.

Mest vikt är sparad på avgassystemen där både kröken och dämparen är betydligt lättare än originalet, på denna hoj sitter ju avgassystemet högt så det borde alltså vara av godo, Sen är det småjox som också sitter relativt högt på hojen som fått stryka på foten, det andra signalhornen, handtag för passagerare, hjälmlås och nu också pakethållaren, dessa grejer väger ju inte mycket var för sig men tillsamman får man nog fort ihop nåt kilo. Innerskärm, skylthållare och original baklyse är nu bytt till en mindre LED-lyse och fäste i aluminium så det är också lättare än original.

Skulle verkligen vara sugen på att kapa bort lite fästen, passagerarfotpinnar och annat skrot från bakramen där jag tror att man kanske kunde vinna ett halvkilo men vill inte förstöra ramen och passagerar pinnarna behövs väl vid besiktningen. Är väl kanske lite overkill att jaga kilon på det sättet på en hoj som hur som helst inte kommer att bli lätt.
 
Just för körkänsla är lättare hjul en faktor.
Dels för tröghetsmomentet som verkar vid acceleration och inbromsning men även för minskad gyroeffekt vid riktningsändring.

Många tycker det känns bättre med mindre bensin i tanken, jag tycker det blir ännu jobbigare att hålla ner framhjulet :D:D
 
Att banta föraren kan också göra underverk!:hihi
 
Tror också att 10 kg på föraren skulle göra stor skillnad i mitt fall:va
 
När det gäller förarvikt har jag en lite annan erfarenhet.

Tyckte Rettan gick bra och så...
Skulle köra ut 10kg honung åt farsan.
Packade en rygga och kunde konstatera att hojen var lättare att köra trots skum viktfördelning (vägde ~58kg då).
Så har man inte joxat med chassi o fjädring behöver inte kroppens vikt vara dålig, så länge den är i närheten av hur chassiingenjörerna tänkte :tummenupp
 
Som många säger så är det alltid lättare att banta föraren än hojen. Kanske inte när man väger 66kg som jag gör, men många väger ju 90+ och då kan man skala av 10kg rätt lätt.

Att bygga om en hoj till banhoj gör att man lätt sparar 10kg skulle jag gissa, sen lättviksbatteri då sparar man 2-3kg till, lättviksfälgar gör att man sparar mycket vikt med samt gör mycket på känslan.

Tanken märker jag väldigt mycket på, jag tankar bara 4-5 liter åt gången när jag kör bana. Ibland tankar jag den fullt om det blir soppa över som jag inte kan ta hem pga att jag bor i lägenhet. Då märker jag det direkt, känns som jag ska flyga över styret vid inbromsingarna.
 
Last edited:
Intressant trodde jag skulle bli idiotförklarad att jag försöker lätta en KLR ;) Som sagt mycket av denna viktminskning beror väl på jag vill modda den lite och snygga till hojen, dock har jag inte bytt ut några delar bara för utseende utan samtliga delar är lättare än original bortsett från några saker, handskydd med aluminiumskenor i, ett USB-uttag, ett Hellarelä att styra USB-uttaget och kablage till bredbandslambda om man vill koppla in en mätare tillfälligt vid ev bestyckningen plus ett fäste för hundpejlaren att använda som GPS.

Mest vikt är sparad på avgassystemen där både kröken och dämparen är betydligt lättare än originalet, på denna hoj sitter ju avgassystemet högt så det borde alltså vara av godo, Sen är det småjox som också sitter relativt högt på hojen som fått stryka på foten, det andra signalhornen, handtag för passagerare, hjälmlås och nu också pakethållaren, dessa grejer väger ju inte mycket var för sig men tillsamman får man nog fort ihop nåt kilo. Innerskärm, skylthållare och original baklyse är nu bytt till en mindre LED-lyse och fäste i aluminium så det är också lättare än original.

Skulle verkligen vara sugen på att kapa bort lite fästen, passagerarfotpinnar och annat skrot från bakramen där jag tror att man kanske kunde vinna ett halvkilo men vill inte förstöra ramen och passagerar pinnarna behövs väl vid besiktningen. Är väl kanske lite overkill att jaga kilon på det sättet på en hoj som hur som helst inte kommer att bli lätt.

Jag besiktade min shiver utan passagerarpinnarna, tror inte ens hon märkte att de var borta iofs. :hihi
Sedan körde jag en gammal CBR med bortplockade fästen för passagerare helt, inget handtag inga pinnar eller nåt, men de brydde sig inte på den heller.
De var väl mest överraskade av att en sån rishög rullade. :D

Och sedan, en tråd om att lätta hojen! Det är ju ypperligt passande på ett sporthojsforum! :fakta
 
Last edited:
Jag lättade mig själv med cirka 30 kg - från drygt 100 kg till dagens 72 kg. DET gjorde skillnad på körningen, accet, kurvtagningsförmågan, uthålligheten, smidigheten på hojen osv. Aldrig mer att jag blir lönnfet - det är inte värt det på hojen, och allt slit med att tappa kilona var så jävla värt det! Billigare än en massa kolfiber också. :D Kostade två par löparskor och nån tröja.

Jag har lättat min hoj genom att ta bort det onödiga (tex passagerarfotpinnar 1,2 kg, lättare slipon, 1,5 kg) plus att jag struntar i att montera på grejer som jag inte behöver (kraschpuckar tex - på en ny hoj är det lite skit samma märkte jag när jag klotade min ett år gamla hoj, allt blir ändå bytt/inlöst vid en marksyning).

Upplever ingen större skillnad, lite som att köra obajsat vs. bajsat, men lägre vikt är lägre vikt. Däremot märks ju full tank kontra nästan tom tank.
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top