Hur mycket klarar en KTM 640?

Charlie300

Mycket snack och lite verkstad
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
Kona Kula; KTM, Kawasaki och Suzuki =SÅLDA
Hur god väghållning har en KTM LC4 640 med rätt inställd fjädring och bra däck? Hur mycket går det att pressa den i kurvor innan bakhjulet släpper och man åker med bredställ? Och när det händer, hur kontrollerbar är den då?

Någon som vet? Håller på att testa mer och mer varje dag, men tar det varligt.

Kanske en puckad fråga, men hellre fråga än vurpa i onödan. Vurpar gör jag ändå. :fyllisar

Så länge det inte ligger nåt skit på vägen (grus, vatten etc.) och man sitter på vettiga däck (orginal har bra grepp) så kan man lägga ned nästan hur mycket som helst och om det släpper bak så är det inte så läskigt tack vare den låga vikten och körställningen.

Det är mer en fråga om hur mycket man vågar :eek:

/C

Ut och prova på en grusväg eller en grusplan...!!! Då är det bara smiska upp den på ställ som Richardsson eller nå :yoparty

Sen våt asfalt i en rondell kanske...!

Vad vet jag.....har aldrig fått släpp på torr asfalt...!

Just för din hoj kan jag inte svara, inte heller för dina däck... Enda gången jag fått gräns-ställ med min hoj var på Umeås gokartbana i låg temperatur och med däckstryck på 3kg samt med nästan max nerlägg och redigt gaspådrag :kocko Går reda upp sånt oxo, som en del fick erfara :D

Såhär är min erfarenhet av pådragssladd på asfalt iaf: Med bra däck släpper det inte hastigt, och har man däck som släpper hastigt så hinner man ändå reda upp det sålänge man är beredd på det. Jag slår INTE av direkt som de flesta gör när de blir rädda, det brukar sluta med highsiders ;) utan jag håller kvar på gasen på ungefär samma varv och fixar till det med kroppen, alternativ slår av i lugnt tempo. Med D207GP med rätt däckstryck å bra väder släppte det bara om man la ner å vred fullrulle på andra/tredje växeln, och då var det aldrig så mycke att det blev farligt. Ofta reser det istället för att sladda!

Slutnota är väl att man måste prova för att veta! Däcktryck för bankörning ska vara mellan 1,6 å 1,8, jag kör på det lägre jag :)

Sladda i det våta brukar jag akta mig för, iaf på landsväg. Grusväg kan vara ett bra ställe att börja på för att få känna på att slå av på rätt sätt å så, och hur den ter sig! Börja med att sladda nästan helt upprätt bara, annars kommer du lägga den på första försöket ;) Köra med högre däckstryck å sladda på asfalt kan vara bra som övning oxo! När du har riktiga däck å tryck å sådant så kommer det hugga VÄLDIGT MYCKET MER när du kommer å ska sladda, så gäller att ha filat till tekniken innan man ger sig på det, om man ska göra en säker sladd iaf :)

Åk på bana så vet du............ de brukar lyftas upp när fotpinnen vikt upp sig å själva ramen tar i, då fjädrar den ut å släpper

Tom Byron skrev:
Åk på bana så vet du............ de brukar lyftas upp när fotpinnen vikt upp sig å själva ramen tar i, då fjädrar den ut å släpper
Skämtar Du eller är det verkligen så :va
Jag är också typen som gärna lär mig genom att titta och rådfråga andra.
Första gången på bana (med plastraket) sade en kompis till mig att så länge fotpinnarna inte tog i kunde jag köra fortare, detta hjälpte mig att få upp tempot redan på första banåkningen. Senare började jag tävla i RR och eftersom premiärkörning i regn med regndäck blev på tävling (Ring Knutstorp) rådfrågade jag samma kompis igen och han sa att man i princip kan använda samma bromspunkter som på torrt eftersom det går saktare och det är bra grepp i regndäcken också, lyckades knipa 4:e placeringen mycket tack vare kompisens råd. Därför frågar jag igen: Är det även så i detta fallet, att så länge fotpinnarna inte tar i kan man öka tempot?
Borde ju vara ett bra riktmärke för Charlie300 (och mig).
Och Du Charlie300...träna där det är goda avåkningszoner (helst på bana) så inte Du skadar Dig i onödan.
MVH. \\Micke

Äsch, lyssna inte på folk.......... kör lite å lär dig själv, träning e det bästa.

Ringrostig skrev:
Skämtar Du eller är det verkligen så :va
Jag är också typen som gärna lär mig genom att titta och rådfråga andra.
Första gången på bana (med plastraket) sade en kompis till mig att så länge fotpinnarna inte tog i kunde jag köra fortare, detta hjälpte mig att få upp tempot redan på första banåkningen. Senare började jag tävla i RR och eftersom premiärkörning i regn med regndäck blev på tävling (Ring Knutstorp) rådfrågade jag samma kompis igen och han sa att man i princip kan använda samma bromspunkter som på torrt eftersom det går saktare och det är bra grepp i regndäcken också, lyckades knipa 4:e placeringen mycket tack vare kompisens råd. Därför frågar jag igen: Är det även så i detta fallet, att så länge fotpinnarna inte tar i kan man öka tempot?
Borde ju vara ett bra riktmärke för Charlie300 (och mig).
Och Du Charlie300...träna där det är goda avåkningszoner (helst på bana) så inte Du skadar Dig i onödan.
MVH. \\Micke

Tips är att inte testa i blöt rondell! Fick sladd ala Richardsson och sen nöp däcken fast i sidled med en flygtur som följde inklusive hård landning på höften (är det det som kallas highsider?).

I väta räcker det med att man gasar liiite för mycket ut ur en kurva för att det ska släppa. Spännande men farligt. Hade Pilot Sport på min.

Basse skrev:
Tips är att inte testa i blöt rondell! Fick sladd ala Richardsson och sen nöp däcken fast i sidled med en flygtur som följde inklusive hård landning på höften (är det det som kallas highsider?).

I väta räcker det med att man gasar liiite för mycket ut ur en kurva för att det ska släppa. Spännande men farligt. Hade Pilot Sport på min.
Regn e klurigt ja :( Bäst att inte börja där!

Highsider är när man faller ut ur kurvan och inte innåt, oftast släpper det för att sen hugga fast igen och kasta iväg föraren :) Lowsider e tvärt om, falla på insidan av kurvan, som i att tappa fäste och inte få tillbaka det, gör mycke mindre ont ;)

OlleR skrev:
Regn e klurigt ja :( Bäst att inte börja där!

Highsider är när man faller ut ur kurvan och inte innåt, oftast släpper det för att sen hugga fast igen och kasta iväg föraren :) Lowsider e tvärt om, falla på insidan av kurvan, som i att tappa fäste och inte få tillbaka det, gör mycke mindre ont ;)

Då e jag definitivt av med highsider-oskulden, och det med besked! :tummenupp :D

Tack för bra råd. Ffa är det torr asfalt jag söker mer visdom om. Jag har bra däck, rätt tryck. Vad händer när fotpinnarna tar i om man lägger ner, skrapar det bara lite eller rycker hela ekipaget till och drar till skogs? Förutsatt att jag inte bromsar eller ändrar gas hastigt. Fortfarande inte riktigt där, men undrar?

Charlie300 skrev:
Tack för bra råd. Ffa är det torr asfalt jag söker mer visdom om. Jag har bra däck, rätt tryck. Vad händer när fotpinnarna tar i om man lägger ner, skrapar det bara lite eller rycker hela ekipaget till och drar till skogs? Förutsatt att jag inte bromsar eller ändrar gas hastigt. Fortfarande inte riktigt där, men undrar?
Att det bara tar i är inte så stor fara, lägger du den på fotpinnen däremot så kommer det ju självklart avlasta hjulen och det kan göra att det släpper ja! Men så långt ner ska man inte behöva gå... Häng ut mer så slipper du lägga ner lika mycket!

OlleR skrev:
Men så långt ner ska man inte behöva gå... Häng ut mer så slipper du lägga ner lika mycket!

Häng ut? burka (inte sådan som muslimska kvinnor bär) alltså häng inåt? Fytta kroppen mer till insidan?

Och när jag ändå är igång och frågar, hur gör ni om ni vill ner mer, om ni vill (måste)svänga mer i farter 70+? Lutar mer, drar styret (motstyr) eller bara kör utan att tänka? Jag har kört i rätt mycket och kommit hem var dag hittils men vill få lite mer drag i grejorna.

Last edited:
Charlie300 skrev:

Det är bra fäste även när fotpinnarna går i, med crosstövlar skrapar det rätt illa i asfalten när tårna går i... :gnissla När fotpinnarna går i ska du kanske inte lägga ner mycket mer...

Charlie300 skrev:
Häng ut? burka (inte sådan som muslimska kvinnor bär) alltså häng inåt? Fytta kroppen mer till insidan?

Och när jag ändå är igång och frågar, hur gör ni om ni vill ner mer, om ni vill (måste)svänga mer i farter 70+? Lutar mer, drar styret (motstyr) eller bara kör utan att tänka? Jag har kört i rätt mycket och kommit hem var dag hittils men vill få lite mer drag i grejorna.
Ja precis så ;)

Måste svänga mer än med vad? Av reaktion motstyr jag mer om jag tex måste vejja för något hål i asfalten som jag märker sent, vad som är rätt eller fel vet jag faktiskt inte :) Är det en riktig fara så har jag hittills bromssladdat för å ändra spår men det kan nog va mindre bra ifall man misslyckas ;) För mig är det inte naturligt att hänga ut kroppen, tar för lång tid oxo!

Bara att köra tills det släpper - då vet man... :3freak Med bra däck i rätt temperatur, så lägger man ner hela vägen ut på kanterna och visst tar fotpinnarna i innan - om cykeln är låg eller fjädringen saggar, men det är först när fotpinne-fästet tar i som det brukar släppa. Foten ska man i det här läget inte ha kvar på fotpinnen - upp med den under styret (framåt eller rakt upp beroende på körstil). Småsläpp kan man ofta rädda genom att trycka till med foten (behövs cross-stövlar med slides under, annars hugger det gärna fast).

Med normalvarma (för gatuförhållanden) gatdäck ska man dock ta det lite varligt. Där är greppet sämre och dessutom är asfalten inte i samma skick som på banor.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back