Hur mycket klarar en koppling (Genomsnitt)

Naderi

Boys just wanna have fun.
Gick med
3 Aug 2007
Hoj
Suzuki GS500E (Såld), Suzuki GSXR 750 -98 (Såld), Yamaha R1 -05 (Såld), Suzuki GSXR 750 -90 Streetfighter, GSXR 750 -04, GSXR 1000 K5
Tja, Har gått och funderat på en sak de senaste dagarna. De som trycker ner mc motorer i bilar, Hur kommer det sig att kopplingen klarar det? jag menar , motorn driver ändå betydligt mer ju. 2 hjul istället för ett, mycket mer friktion, och framförallt när de äldar däck?

Finns de några siffror på detta eller chansar de bara? Finns det förstärkta kopplingar till mc motorer, typ sinter-lameller till bilar.

Jag fattar inte riktigt...

Bra påpekande!

För: nej - de klarar sig (egentligen) inte.
Kopplingen är ju dimensionerad med två parametrar i stort sett, och den ena är motorns kraftutveckling.
Den andra är fordonets vikt.
Självfallet tar man hänsyn till utväxlingen oxå, men den antas såklart ligga inom någon rimlighetsgräns för att inte onödigtvis slira ihjäl kopplingen.
(jmf med att starta på trean t.ex)

Det krävs alltså betydligt mera slirning vid igångsättandet av en 5ggr tyngre vehickel för nämnda mc-motor. Och din fråga är högst relevant.
Och ja - det finns förstärkta kopplingar. Ffa från racing och dragracing.

jag har suttit och kollat runt lite nu, och vad jag sett och fattat hittills är att de använder sig av olika diffar. Dvs att de inte har 1:1 i utväxling. Alltså de har inte samma utväxling på utgående axel som på bilens hjul. Motorcykeln drivs ju av den interna utväxlingen i lådan. Som jag fattat det så använder man sig av en diff som sänker hastigheten men ökar accet, alltså borde detta betyda mindre press på koppling från motorn...

Eller har jag fel?

Är inte så hemma på mc-motorer men försöker lära mig...

Detta är en intressant fråga/tråd, då jag har en MC-motor (600cc) som jag avser använda i något projekt. Tanken är 4 hjul och en ram byggd i svartstål/bonnstål (för det är det ända jag kan svetsa i :gnissla) Dvs. ganska tung konstruktion.

Skulle man inte kunna utgå från några siffror och bolla lite med?

Saxat från mcpoolen:
Hayabusa -04
Effekt: 129 kW/ 9.800 rpm (175 Hk)
Vridmoment: 138Nm/7000)

Saxat från locostsweden.se (kopierat av en snubbes inlägg)

hittade följande om busans vxllåda:
6 speed constant mesh
Wet multi-plate hydraulic clutch
Secondary reduction ratio 2.352 Menas det innan lådan eller mellan låda och hjul?
Drive chain RK GB50GSV Z3 112 Links
Gear ratios : 1 - 2.615 2 - 1.937 3 - 1.526 4 - 1.285 5 - 1.136 6 - 1.043

Om man sedan skulle utgå från att fordonet skulle väga ca 900kg med förare och full tank. Och ha en diff med utväxlning 3:54 (volvo diff).

:Bugar:Bugar:BugarNågon som orkar matte?:Bugar:Bugar:Bugar

Utväxlingen är ju inte 1:1 på bågen häller ju.Har du tex. 16 kugg på framdrevet och 36 i bak blir ju utväxlingen 2,25:1.Men helt riktigt är det så att ju högre utväxling man har ju större blir belastningen på kopplingen.Brukar ju oftast börga slira på dom högsta växlarna.

Om man jämför mot en bil, är det då dreven fram å bak som gör "bilens diff"?
För man har ju en viss utväxlning i vxllådan, men även dreven o kedjan borde ju göra något åt saken?

precis som en diff på en bil.

Förstärka kopplingen är det enkla att fixa, att få själva växellådan att hålla är det svåra. Förstärkningar runt motorblock och kraftigare axlar,drev i lådan krävs om man ska få det att fungera i längden.

/J

Förstärka kopplingen är det enkla att fixa, att få själva växellådan att hålla är det svåra. Förstärkningar runt motorblock och kraftigare axlar,drev i lådan krävs om man ska få det att fungera i längden.

/J

Jo men de som e konstigt är att ju mer jag söker o letar, ju mer får jag reda på att mc-motorerna i dessa bilar är original??

Verkar precis som de klarar mer än man tror?

Kan det verkligen stämma att motorerna är helt orginal och inget e pillat på de?

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back