Hur mycket klarar dämparna av?

Hypersport

Ny medlem
Gick med
23 May 2013
Hoj
2009 Yamaha YZF-R125
Hej på er!

Den här frågan kan tyckas löjlig. Jag är duktig på hur saker och ting på fordon osv. fungerar, men som en nojjig nybörjare så vill jag ändå fråga er kunniga motorcyklister som har erfarenhet.

(Jag hoppas på inte allt för många idiotförklaringar nu :näsblod )

Såhär är det. Jag har en Yamaha YZF-R125. En 125:a av "sporttyp". Således har den ganska hård fjädring. Jag har haft oturen råkat välja ut en del vägar pepprade med tjälskador att köra på. Som folk här kanske vet är det rätt svårt att se gupp och gropar i asfalten ibland, så ett antal gånger har jag av misstag dundrat rakt över dessa och det har studsat bra i hojen. Rejält styvt. En gång var det en riktig buse till grop som var omöjlig att upptäcka och det drog till rejält i hojen.

Nu kanske jag låter korkad och att jag kör i gropar och på gupp hela tiden, men så är lyckligtvis inte fallet.

Min fråga är då. Hur mycket stryk kan dämparna ta? Är det bara att köra på utan att oroa sig för att de ska gå sönder om man tyvärr skulle råka köra på ett rejält gupp eller en stor grop? Man blir lätt lite nojjig. Kom gärna med era kloka svar. Det vore tacksamt!

Om det är någon som undrar så sitter det en vanlig gaffel fram (ej inverterad) och en enkeldämpare bak.

Tack på förhand!

Inga frågor är dumma, det kan jag intyga ;)

Utan att vara stötdämparexpert då...

De flesta dämpare sitter det bottningsskydd av gummi eller dyligt i. Inte alla dock.
Så länge inget har uppenbarligen spruckit eller "kommit ut" eller läcker och hojen känns som vanligt så är det förmodligen ingen fara. Du kan med största säkerhet vara lugn.

Spekulationer, jag vet. Men efter att ha klotat så många gånger med min lilla gris på bana, där jag sett den fara omkring och studsa runt - så har inget sådant inträffat. Och ja, jag har också kört över stora gropar i vägen nån gån då och då.
De tål mer än man tror.

Oj, nu kommer ALLA vilja köpa min hoj den dagen det är dags att sälja... :glömdet

Det bör vara lugnt för dämparnas skull. 1 gång har jag varit med om ett lite för stort hål som en kollega körde ner i med bil. Men då pajade däcken och oljesumpen, inte dämparna.

Exet körde över ett dött rådjur i hyggligt tempo med sin VTR, och hennes bakdämpare gav upp, den slutade dämpa helt enkelt, hojen blev rejält gungig. Men dom dämparna är ju inte kända för att vara några underverk från början heller.

Generellt sett är det nog dina kulor som löper störst risk dock, inte dämparna.

Jag körde på ett slägghuvud storlek mjölkpaket på Essingeleden och då pajade packboxarna i framgaffeln, framfälgen sprack och vek sig utåt och bakfälgen bucklade ut sig någon centimeter på varje sida. Det märks om det pajar, märks ingen, pajade inget:)

Haha, jag kan inte låta bli att lägga upp en bild, på tal om stötdämpare. ;-)

Bonnie_byter_gaffelolja_1.jpg

Just för ett par dagar sedan så hjälpte min lilla snart 4-åriga dotter mig att byta olja i gaffelbenen på Daytonan.
Vi skruvade loss benen tillsammans, hon hällde ut den gamla oljan i en hink, och sen måttade vi och slog i ny olja. Hjälptes åt att skruva ihop benen i klämmorna och allt. Min tre år äldre kille satt och kollade på TV... ??? What the fuck!?? Han gillar dock att åka med. Inte smutsa ner sig.

Så här gick snacket ungefär under gaffeloljebytet:

Hon: "Pappa, varför byter vi olja i benen?"
Jag: "För att den är gammmal och sliten."
Hon: "Varför det?"
Jag: "För att jag har kört så mycket med den."
Hon: "På bana?"
Jag: "Ja."
Hon: "Du har brutit ditt nyckelben på banan och benet när du körde motocross!!"
Jag: "Ja, jag vet..."
Hon: "Kommer du bryta mera ben?"
Jag: "Nej, det hoppas jag inte. Håll gaffelbenet rakt nu min älskling så att jag kan hälla i."
Hon: "Är den gifssstig?"
Jag: "Ja, det är den."
Hon: "Men jag har fått på mina fingrar!"
Jag: "Vi torkar av det sen. HÅLL i gaffelbenet nu."
Hon: "Men jag är kladdig."
Jag: "Kom hjärtat så torkar vi av."
[nu går vi och tvättar och torkar händerna och är sen tillbaks i garran]
Jag: "Kan du hålla i gaffelbenet en minut till så jag kan hälla i det sista?"
Hon: "Ja pappa, jag håller i."
Jag: "Bonnie, RAKT!! RAKT!!! Vad gör du! ÅÅÅÅååå!"
Hon: "Nu rinner det olja."
Jag: "Håll den RAKT Bonnie!!!!!!"
Hon: "Nu är det slut."
Jag: "Vafan!"
Hon: "Nu är oljan slut, pappa"
Jag: "Åå, UNGE!"
Hon: "Jag är kladdig om händerna pappa."
Jag: "Kom så fixar vi det."

Det är kul med MC men fullständigt underbart att ha ungar! :)

Buckliga fälgar på en hoj jag sett. Men tack vare innerslang ingen punka.
Och den hojen rullar regelbundet, motard.

Räknas inte som svar. ;)
Det var en sporthoj han hade, inga innerslangar i de däcken.

Hade tanken att TS begrep att inga buckliga fälgar, ingen punktering så är inte stötdämparen skadad. Men ber om ursäkt, det var inte så lätt att förstå ! :( Tydligen.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti