Hur mycket kan de höja????

Mr_Thunder

Ny medlem
Gick med
26 May 2003
Hoj
Yamaha YZF 1000R Thunderace, KTM 625 SXC
Tjena!

Försäkringen är en stor fråga om man kör sporthoj, varje år det samma......hur stor blir chocken den här gången....

I år är det fixat med en månadskostnad som man kan svälja....

Men kollade vad en nytecknande av försäkringen skulle kosta......dvs ungefär vad nästa års premie kommer att hamna..i underkant.......

38.500kr helför/helår!!!!!!!!!!!!! :eek: Länsförsäkringar.

Har en 01:ans Thunderace, körkort sedan 2001...
Dyr försäkring då tyckte jag, då jag köpte den NY......men ok..smakar det så kostar det, jag var då berädd att betala för att ha en racer.....men något stopp lär ju finnas!

Jag hade inte i min vildaste fantasi kunnat drömma om att försäkringen hunde höjas 400% på 2,5 - tre år!

Bor på ladet så ingen skyhög stads försäkring!

Spelar ingen roll om man kan ta sig råd, med en försäkringskostnad på 3000-4000kr månaden så börjar man fundera.......

Inget kul med en halförsäkring om en grävling kryper upp framför framhjulet....med en hoj för nära 100 papp.
Då spelar det ju ingen roll om man annars "kör som folk".

Byt hoj kan vara ett alternativ kan tyckas...men vem betalar något för en hoj som inte "går" att försäkra? Så att sälja den till realistiskt pris är ju inte möjligt......

Försäkrigsbolagen bäddar ju för bedrägeri (vilka metoder jag INTE tänker använda mig av)
Kan man inte få hojen såld, eller ha den kvar och försäkra den...så.....

:o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :mad:

Ärligt talat så tror jag inte de kan höja så särskilt mycket mer. Däremot kan de säkert fortsätta att fördela om en hel del mellan olika riskgrupper för att göra det hela mer rättvist. I så fall ligger nog R1-förare i sthlm risigt till den här gången med.

/Martin

De höjer nog tills ingen kör sporthoj längre. Då är de nöjda.

Gustav1 skrev:
De höjer nog tills ingen kör sporthoj längre. Då är de nöjda.

De höjer ju bara så länge klassen inte går ihop ekonomiskt. Sjunker deras utgifter så sjunker även deras premier.

Goodstuff skrev:
De höjer ju bara så länge klassen inte går ihop ekonomiskt. Sjunker deras utgifter så sjunker även deras premier.

Bra sagt!

Dessutom kommer iaf Trygg Hansa sänka försäkringarna tills nästa år vad jag vet.

Tidigare hade försäkringsbolagen också ränta på innestående pengar. Nu har dom inte det heller. :(

Goodstuff skrev:

Jo, men det händer ju i fablernas värld. :p

salus ansvar höjde min försäkring med 970% på ett år.... :crash
är det inte enklare att säga :vi vill inte försäkra mc.,...

De kan höja tills helvettet fryser till is.

Inte konstigt att det kostar då i snitt var tredje R1 blir kaffeved (som dessutom brinner dåligt).

Bara att sluta vurpa och låsa in grejjerna så kommer premien att störtdyka.

Det är som med lägenheter i Sthlm. Så länge nån betalar vad dom begär kommer dom fortsätta.

Om ingen teckande försäkring på hojar blir dom antingen glada eller så börjar dom sänka premien.

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!