Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
U-joppe skrev:Som sagt, är det någon som kan hjälpa med hur mycket gaffelolja det skall i en i en GPZ-88?![]()
URRninja skrev:En gpz-vad, 900 eller? Det finns liksom några olika sörru.
Om det är en 900 så ska den ha 273ml vid byte och 317-325ml vid renovering. Men det är alltid nivåkoll som gäller, 332-336mm från toppen av gaffelbenet när det är helt utdraget enligt Clymer och 355-357mm enligt Haynes..
U-joppe skrev:Sörru?
URRninja skrev:Om det är en 900 så ska den ha 273ml vid byte och 317-325ml vid renovering. Men det är alltid nivåkoll som gäller, 332-336mm från toppen av gaffelbenet när det är helt utdraget enligt Clymer och 355-357mm enligt Haynes..
Micke_Lindstrom skrev:Skumt att det är olika i de båda böckerna, jag trodde att uppgifterna i verkstadshandböckerna var hämtade från fordonstillverkaren.
URRninja skrev:Ja, jag tyckte också det var skitkonstigt första gången jag kollade. Men jag misstänker att skillnaden kan ha något att göra med huruvida TCV:n är i eller inte. Om man bara byter oljan utan att plocka loss gafflarna så är det ju svårt att få ur den. Dåligt att de inte anger det i alla fall.
URRninja skrev:Edit: Båda böckerna specificerar samma nivå vid oljebyte (när TCV:n är kvar enligt deras instruktioner) som vid oljepåfyllning efter montering (när TCV:n ska vara ur, fortfarande enligt deras instruktioner). Uppenbarligen är det ena sättet fel..
Micke_Lindstrom skrev:Dom måste ha klantat sig lite där.
Det borde väl påverka trycket i gaffeln och ge ungefär samma verkan som om man ändrar trycket genom att pumpa i mer eller mindre luft.URRninja skrev:Jättekonstigt att bägge har gjort samma fel bara. Men jag tror inte att oljenivån verkar vara så superkritisk, hur är det med det egentligen? Min oljenivå nämligen legat både i övre och undre delen av skalan, dvs 332 mm med TCV till 357 utan, och jag har inte märkt någon skillnad.
Micke_Lindstrom skrev:Det borde väl påverka trycket i gaffeln och ge ungefär samma verkan som om man ändrar trycket genom att pumpa i mer eller mindre luft.
Men det kanske blir för liten skillnad för att det ska märkas.
URRninja skrev:Jag inser att jag inte har någon större koll på hur gaffeln fungerar egentligen, men hur kan det bli högre tryck bara av en högre oljenivå? Trycket avgörs väl enbart av hur mycket gaffelbenet komprimeras av hojens tyngd och av hur mycket luft man pumpar i?
Micke_Lindstrom skrev:Om oljenivån är högre när gaffeln är i sitt fullt utdragna läge så får det plats mindre luft i volymen över den, när gaffeln sen komprimeras så borde trycket i luften påverkas av dess volym.
Jag antar att det funkar så iaf.
|
|
Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort
Det är ingen lätt uppgift H... |
|
|
KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”
Rajiv Bajaj, 58, VD för den... |
|
|
Framtidens hjälmar är här!