Hur mycket gör värmen i däcken?

*Micke*

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2005
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 K5
Tja som rubriken lyder, hur mycke fäste "förlorar" man om man är ute och kör i +5 istället för +20? Är det en stor märkbar skillnad eller? Man kanske inte ska ge sig på att knäskrapa :confused:

Du har ca 62,26% av greppet vid +20 grader......

Klart att man kan knäskrapa vid +5 grader, värm däcken ordentligt och hang utav bara satan! Jag oroar mig mer för all skit som ligger på vägarna, grus, ev. salt, vatten mm.

Hehe jag va nog inte ute efter ett procenttal :D Bara undrade de om vi vanligt dödliga känner någon egentlig skillnad på vägarna...

Kalla däck är lika roligt och spännande som en plötsligt uppdyckande grusbeläggning i kurvan...

Lånar tråden lite.

Att däck blir ordentligt varma vid bankörning vet jag, men hur varma blir egentligen vanliga gatdäck vid lagom aktiv gatkörning? Någon som har mätt däckstemp?

Kalla däck i låg temperatur med lite fukt på asfalten = Lowsider in i esset...det gick riktigt snabbt att hamna på asfalten.....0 förvarning !!!
:huvet :död

Triggerhappy skrev:
2073302 Kalla däck i låg temperatur med lite fukt på asfalten = Lowsider in i esset...det gick riktigt snabbt att hamna på asfalten.....0 förvarning !!!

Eller så är det nånting med just esset som är fel.
Alla vurpar av konstiga framhjulssläpp där och det går inte att undvika. Så ÄR det.

Tiger302 skrev:
2073300 Lånar tråden lite.

Att däck blir ordentligt varma vid bankörning vet jag, men hur varma blir egentligen vanliga gatdäck vid lagom aktiv gatkörning? Någon som har mätt däckstemp?
Kan tyvärr inte svara din fråga direkt men jag vet att en stor skillnad mellan gatudäck och slicks är att gatudäck faktist värms upp mycket snabbare och lättare vid "vanlig" körning. Dessutom har dom en "operations" temp som är mycket lägre än slicks just så att de greppa bättre vid lägre temperaturer.

Men det är självklart att det är stor skillnad mellan greppet vid +5C och greppet vid +20C!!!

Det känns ju direkt då du kör att det är skillnad. Jag kör året runt och har en stor underbar rondell att flänga runt i precis vid mitt hus. Kalla vinter/ vårdagar tar man det jäääävligt lugnt i den rondellen..medan man kan vräka runt den på sommaren och man riktigt känner att däcken greppar ordentligt. Temperatur gör stoor skillnad även för oss "dödliga" ;)

Tiger302 skrev:
2073300 Lånar tråden lite.

"lagom aktiv" host....

har kollat lite faktiskt och mitt på däcket var det varmare när jag körde på gata än på bana!!!!!

ute på sidorna var det dock STOR skilnad (mycke kallare vid gat körning "på favoritvägen")

Triggerhappy skrev:
2073302 Kalla däck i låg temperatur med lite fukt på asfalten = Lowsider in i esset...det gick riktigt snabbt att hamna på asfalten.....0 förvarning !!!

Har du klotat nya fina hojen :skrämd :(

Om man inte har järnkoll på vad man håller på med så kan jag inte rekomendera att man ger sig på knäskrap i +5. Det inte omöjligt på långa vägar men varför chansa? Du har hela sommaren på dig att posörskrapa...

M:et skrev:
2074368 Har du klotat nya fina hojen :skrämd :(

Om man inte har järnkoll på vad man håller på med så kan jag inte rekomendera att man ger sig på knäskrap i +5. Det inte omöjligt på långa vägar men varför chansa? Du har hela sommaren på dig att posörskrapa...

Eru inte klok...klart jag inte klotar vår hoj när det finns andras :död
Inga problem att knäskrapa i +5 med kawan...men +5grader och lite blött så gick det att knäskrapa en gång med en rs250.... :huvet :fatta! :död

...asfaltens temperatur har nog mest psykologisk inverkan.

Iaf drog jag den slutsatsen när någon påstod att en liten japsare satte tävlingens snabbaste varv mitt i natten i -2 grader på nån 24-t Endurance (VM?) förra året.

Zoidberg skrev:
2074388 ...asfaltens temperatur har nog mest psykologisk inverkan.

Iaf drog jag den slutsatsen när någon påstod att en liten japsare satte tävlingens snabbaste varv mitt i natten i -2 grader på nån 24-t Endurance (VM?) förra året.

du kanske gleeeed runt :3freak :hihi

Triggerhappy skrev:
2074377 Eru inte klok...klart jag inte klotar vår hoj när det finns andras :död
Inga problem att knäskrapa i +5 med kawan...men +5grader och lite blött så gick det att knäskrapa en gång med en rs250.... :huvet :fatta! :död
Du skrapade möjligen inte lite mer än bara knät då? :va :hihi
Jag var ner i garaget å kollade in förödelsen, det såg ju inte så farligt ut! Jag hade förväntat mig en RS250 i sopsäckar och en hög med större delar, men den är väl nästan körbar? Bara man pillar ur jorden ur framaxeln... :rolleyes:
Fast jag lider med er båda, klota nån annans hoj är trist :( Och jag såg jobbet Mattias la ner på den innan :(

Zoidberg skrev:
2074388 ...asfaltens temperatur har nog mest psykologisk inverkan.

Troligtvis höll asfalten högre temp än -2 när det är mycket varmare på dagen och det kör hojar med varma däck på den hela tiden och har gjort så i 12 timmar. Som vi har det nu i sverige så har marken kylts hela vintern och varje natt. Man brukar säga att asfaltstempen är 2 - 4 grader under lufttempen vid normala förhållanden i sverige.

Triggerhappy skrev:
2074377 Eru inte klok...klart jag inte klotar vår hoj när det finns andras :död

Aj fan, inte skoj att vurpa någon annans hoj. Hur gick det med dig då?
Om jag tolkar inlägget över mitt så var det Mattias hoj du klotade. Då borde det väl inte spela så stor roll, han gillar ju att kleta klistermärken på saker så med lite flit och påhitt ska det nog gå att dölja skadorna :) Sorry Mattias :tomten
Annars kan du väl köpa den, det är ju en lämplig tjejhoj, så Trintan kan leka lite också :hihi

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D