Ok, tackar för svaren.
Larzon, problemet är inte att gaffeln i sitt mest hoptryckta läge tar i turbon, eller intercoolern för den delen, utan att magkåpan verkar komma oroväckande nära hjulet och att göra om alla fästen till kåporna är tyvärr inte direkt gjort på en fikarast...
Den är även som närmast när gaffeln är i sitt mest utfjädrade läge, dvs där den är "mjukast", därav frågan om flex.
Gaffeln är relativt styv på turbohojen, så den fjädrar nog inte lika mycket som på min banhoj, men jag bromsar minst lika hårt för en älg på gatan som inför en kurva på banan.
Den återfödde:
Borde inte kraften kunna överstiga 3000N(hoj med förare) ganska ordentligt momentant iom trögheten i att göra en snabb riktningsändring?(flex i hela hojen överlag t.ex.?) D.v.s. innan den gör en stoppie?
Om man kör hyggligt fort och tvärnitar, dyker den eller "flexar" den just i den sekund jag tar på bromsen? Om den flexar efter att ha fjädrats ihop en del så gör det inget, då har hjulet passerat riskzonen för magkåpan.
RolleRotax,
Intressant det där med däckets utvidgning, vet du farten som ger 5mm? Sen även intressant det med 5mm gaffelflex, är det i hoptryckt läge då? Fått erfara den hårda vägen? Belastat kylarkonto?
