Hur mycket flexar en gaffel?

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Som rubriken lyder, ungefär hur mycket flexar en framgaffel bakåt vid max inbromsning?

Säkert olika beroende på gaffel antar jag, men på ett ungefär? Eller kanske någon vet vad just en standard r1-gaffel -99 flexar?

Tack på förhand.
 
Det vanliga är att gaffeln trycks ihop => vilket innebär att hjulet rör sig bakåt uppåt närmare ramen.
Maximal inbromsning måste ju innebära "stoppie", dvs hela motorcykelns med förares vikt på framhjulet.
Om man ser på bromsträckor vid tester så tyder de på att max inbromsning sker med ungefär friktionsfaktor 1.
Om du har motorcykeln på depåstöd med hjul och
du låser bromsarna på motorcykeln så hjulen står stilla.
Fäster rep eller band på motorcykelhjulen längst ner.
Drar ihop hjulen med en kraft motsvarande vikten med föraren, dvs ca 260 till 300kg (2500 till 3000N)
så kan du få en uppfattning hur mycket gaffeln flexar genom att mäta mellan framhjulets baksida och ramen/kylaren.
Men antag du drar ihop hjulen med 50kg. (Det finns vågar för tex väga fisk, jaktbyte) Och mäter flexen.
Då blir max flex 6 gånger så stor. (för 300/50=6)
Förutsätter som sagt att depåstöden rullar lätt på golvet.

Det kan vara skäl till att göra 2 tester, dels med fjädrarna i gaffeln.
Dels utan fjädrar eller gaffeln på annat sätt ihoptryckt (varning, kan gaffeln skadas av att fjädrarna tas ut???)
Gissar det här är för att ta reda på hur nära hjulet kommer kylaren vid inbromsning, eller?
 
Last edited:
ta hjälp av en kompis, skuva av båda topcapsen från gaffeln och sänk ner gaffel tills den bottnar helt, då bör du ha ca 2 cm mellan hjul och närmsta del..turbo i ditt fall?
ps. men en så extrem bottning sker oftast bara på bana eller alldeles för mjuk fjädring
 
Dels så växer däckets ytterdiameter i fart, typiskt ungefär 5mm i hög fart för ett framhjul.
Gaffeln böjer sig lite, eller det rör sig i alla lagringar. Så räkna med att hjulet flyttar sig bakåt ungefär 5mm också.

Totalt 10mm närmare kylare/ram kan du räkna med att slitytan på däcket kommer samt att du bottnat gaffeln också. Det är ju även bra att ha lite marginal då dessa är ungefärliga siffror...
 
Ok, tackar för svaren.

Larzon, problemet är inte att gaffeln i sitt mest hoptryckta läge tar i turbon, eller intercoolern för den delen, utan att magkåpan verkar komma oroväckande nära hjulet och att göra om alla fästen till kåporna är tyvärr inte direkt gjort på en fikarast...:gnissla
Den är även som närmast när gaffeln är i sitt mest utfjädrade läge, dvs där den är "mjukast", därav frågan om flex.

Gaffeln är relativt styv på turbohojen, så den fjädrar nog inte lika mycket som på min banhoj, men jag bromsar minst lika hårt för en älg på gatan som inför en kurva på banan. :)


Den återfödde:
Borde inte kraften kunna överstiga 3000N(hoj med förare) ganska ordentligt momentant iom trögheten i att göra en snabb riktningsändring?(flex i hela hojen överlag t.ex.?) D.v.s. innan den gör en stoppie?
Om man kör hyggligt fort och tvärnitar, dyker den eller "flexar" den just i den sekund jag tar på bromsen? Om den flexar efter att ha fjädrats ihop en del så gör det inget, då har hjulet passerat riskzonen för magkåpan.



RolleRotax,
Intressant det där med däckets utvidgning, vet du farten som ger 5mm? Sen även intressant det med 5mm gaffelflex, är det i hoptryckt läge då? Fått erfara den hårda vägen? Belastat kylarkonto?:D
 
ta hjälp av en kompis, skuva av båda topcapsen från gaffeln och sänk ner gaffel tills den bottnar helt, då bör du ha ca 2 cm mellan hjul och närmsta del..turbo i ditt fall?
ps. men en så extrem bottning sker oftast bara på bana eller alldeles för mjuk fjädring


..Och då vet han hur mycket gaffeln flexar sen:va
 
Nej men hur mycket frigång han har..
Sen har han ju förtydligat frågan också..
Vet ej exakt men ett Dunlop bakdäck kan utvidga sig nästan 15mm, så var det på en racehoj jag mekade med,däcket tog i svingen när det gick som fortast..
Sen har jag för länge sen åkt med felbalanserat framdäck och gaffeln rör sig rätt mycket fram och tillbaka.
Är det "bara" plast kåpor så kommer däcket äta upp dom..ler så är problemet klart när däcket gjort sitt..Men förmodligen inte vad du vill1
Mina 2 cent
 
Hehe, nylackade egentillverkade kåpor så är inte så sugen att slipa till dom :) Antar att jag kommer åka på att försöka flytta bak hela kåpsetet, tur att vintern är lång... suck.

Men frågan består, hur långt bak måste jag flytta dom?
 
Ja det är frågan..Hälften av en standard hoj? Dom har ju alltid massa säkerhetstänk..ler
Men om jag förstod dig rätt så får du mer frigång när den fjädrar ihop?
 
Jo, precis, det är längst fram på båten som det isf kommer ta. Den spetsen passeras när gaffeln går ihop.

Kan försöka fixa en bild här framöver.
 
Tjenare Jonatan!

Om det sitter 12/70-17 fram kan du ju byta till 120/60-17 då blir det ju dryga centimetern till i avstånd.
 
Det gjordes redan vid turbokonverteringen :) Tack iaf!
 
Detta räknas som att hojen inte är klar och du kan därför inte kvittera ut någon Laphroaig.:D

hade samma problem med en polares hoj och då tillverkade jag fästöron som flyttade bak kåpan, nog med lite spänningar som följd men det funkar.
 
RolleRotax,
Intressant det där med däckets utvidgning, vet du farten som ger 5mm? Sen även intressant det med 5mm gaffelflex, är det i hoptryckt läge då? Fått erfara den hårda vägen? Belastat kylarkonto?:D

+200km/h

Nja, jag har inte provat att omforma kylare men tagit över sån hoj kan man säga.

Nej men hur mycket frigång han har..
Sen har han ju förtydligat frågan också..
Vet ej exakt men ett Dunlop bakdäck kan utvidga sig nästan 15mm, så var det på en racehoj jag mekade med,däcket tog i svingen när det gick som fortast..
Sen har jag för länge sen åkt med felbalanserat framdäck och gaffeln rör sig rätt mycket fram och tillbaka.
Är det "bara" plast kåpor så kommer däcket äta upp dom..ler så är problemet klart när däcket gjort sitt..Men förmodligen inte vad du vill1
Mina 2 cent


Gäller även för tex Bridgestone bakdäck i 160/55-17 att de kan bli +10mm större radie vid +200km/h, men framdäcken håller ihop sig mycket bättre.

Min framskärm sitter 6mm ifrån däcket och har inte blivit repad under körning, däremot kan lite stenar som fastnar i depån skrapa och låta illa :död
 
Last edited:
Ok, tackar för svaret. Ska känna lite på ett löst gaffelben bara för att se hur mjukt det är. Sen får verkligheten ge svar på om man haft nog stort avstånd. :hihi
 
Den återfödde:
Borde inte kraften kunna överstiga 3000N(hoj med förare) ganska ordentligt momentant iom trögheten i att göra en snabb riktningsändring?(flex i hela hojen överlag t.ex.?) D.v.s. innan den gör en stoppie?
Om man kör hyggligt fort och tvärnitar, dyker den eller "flexar" den just i den sekund jag tar på bromsen? Om den flexar efter att ha fjädrats ihop en del så gör det inget, då har hjulet passerat riskzonen för magkåpan.

Du har rätt.
Vid inbromsning så flexar gaffeln
dels på grund av motorcykelns belastning och hjulets friktion mot vägbanan
dels på grund av att hjulet har en rotation som snabbt minskar, se nedan
På en BMW R60 med Earles framgaffel (ser ut som en framåtriktad sving) är bromsskölden fästad på ett av gaffelbenen. Vid inbromsning blir effekten att gaffeln sträcks ut istället för att som med en teleskopgaffel tryckas ihop. För att förbättra bromsverkan på en R60 byttes de vanliga bromsbeläggen ut mot Ferodo Racing Green. Bromsverkan blev betydligt bättre. En kompis fick prova motorcykeln, drar upp till ca 100km/h och drar sedan åt allt vad han förmår (han kunde pressa upp 80kg på skivstång stående). Resultatet blev att Earles gaffeln sträcktes ut så snabbt att han uppfattade det som att framhjulet lämnade vägen ett kort ögonblick innan hjulet åter gick ner på vägen. Dessutom hände en annan sak, det gaffelben som bromsskölden var fäst i hade blivit böjt precis före infästningen av bromsskölden. Inte mycket men fullt synligt, en aning nedåtböjt längst fram. En kvarstående böjning orsakad av att hjulets rotation snabbt minskade vid den snabba inbromsningen.
Så avståndet hjul till chassi/kylare/kåpor är mindre av 3 skäl vid inbromsning
Däckets större diameter vid snabb rotation (nämnt i annat inlägg)
Gaffelns flexning på grund av däckets friktion mot vägen
Gaffelns flexning på grund av att hjulets rotation minskar

Kanske kan du filma vid allt hårdare inbromsningar för att se vad som händer. Såg en film länkad här från Sporthoj om en Hayabusa med dubbdäck för is. När farten ökade så utvidgades däcket så mycket (pga dubbarnas vikt) så däcket släppte från fälgen. Snyggt filmat.

Eller går det det räkna ut hjulets "rotationsenergi" vid aktuell hastighet, sedan räkna ut det vridmoment som behövs för att bromsa hjulet så snabbt som det blir när motorcykeln bromsas med 1g mot vägbanan och sedan med momentnyckel
kolla hur mycket gaffeln flexar vid det momentet?
 
Last edited:
Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Back
Top