Hur mycket felar hastihetsmätaren? Och vad gör en strypning på toppfarten?

Tonic

www.mekanik.tk
Gick med
27 Feb 2005
Ort
Falkenberg
Hoj
Suzuki GSX 550 ES och Honda XR 250 R
När jag maxar min Suzuki GSX 550 ES -84 står det typ 195-198 km/h på mätaren! Detta är när den är strypt till 25 kw... Enligt gamla tester skall toppfarten vara 201 km/h utan strypning givetvis...

Hur mycket kan mätaren fela? Det känns ju fortfarande ill fort med den motorcykeln men det känns orimligt att den går så bra med strypning till 25 kw i förhållande till orginaleffekten...!

:kocko :kocko :confused: :confused: :kocko :kocko
 
Tonic skrev:
När jag maxar min Suzuki GSX 550 ES -84 står det typ 195-198 km/h på mätaren! Detta är när den är strypt till 25 kw... Enligt gamla tester skall toppfarten vara 201 km/h utan strypning givetvis...

Hur mycket kan mätaren fela? Det känns ju fortfarande ill fort med den motorcykeln men det känns orimligt att den går så bra med strypning till 25 kw i förhållande till orginaleffekten...!

:kocko :kocko :confused: :confused: :kocko :kocko

innan jag skulle köra en sån motorcykel i 200. Fifan
 
Säker på att den inte bara är strypt på papperet? :rolleyes:

Min gammsukka 400f gjorde 140km/h strypt.
Tror den skulle göra drygt 170km/h original.
 
zike skrev:
Säker på att den inte bara är strypt på papperet? :rolleyes:

Min gammsukka 400f gjorde 140km/h strypt.
Tror den skulle göra drygt 170km/h original.


Nej, jag var med och strypte den.. Jag körde också pyttelite innan jag strypte den!
 
Det låter ganska otroligt att den skulle gå så fort i strypt utförande. :vaHar för mig att min RD 350 gjorde 150-155 stryp, men då behövdes en rätt lång raka.
 
Tonic skrev:
När jag maxar min Suzuki GSX 550 ES -84 står det typ 195-198 km/h på mätaren! Detta är när den är strypt till 25 kw... Enligt gamla tester skall toppfarten vara 201 km/h utan strypning givetvis...

Hur mycket kan mätaren fela? Det känns ju fortfarande ill fort med den motorcykeln men det känns orimligt att den går så bra med strypning till 25 kw i förhållande till orginaleffekten...!

:kocko :kocko :confused: :confused: :kocko :kocko

Vad var orginaleffekten?

Är det orginaldrevning?
 
Ta med en gps på hojen. Sen VET du nåt om farten.
Btw. 10 % ökning av toppfarten kräver 33 % ökning av effekten.
/u
 
ulf_lundin skrev:
Ta med en gps på hojen. Sen VET du nåt om farten.
Btw. 10 % ökning av toppfarten kräver 33 % ökning av effekten.
/u

Om du inte råkar ha en GPS så mät mot någon polare med bil/båge brevid absolut int lika exakt som Ulf_lundins metod men ger en hyffsad skattning.

/Urban
 
Låter rimligt men, snälla säg att axxar mycket sämre och e klenare...allstå den varvar friskt men ingen ork?? :fatta!
 
För att låna tråden lite: Eftersom många cyklar mäter hastigheten på utgående axel så visar ju mätaren fel vid olika drevningar. Hur mycket påverkar egentligen en liten omdrevning gentemot orginaldrevning, på hastigheten kontra reell fart vill säga?
 
morlock skrev:
För att låna tråden lite: Eftersom många cyklar mäter hastigheten på utgående axel så visar ju mätaren fel vid olika drevningar. Hur mycket påverkar egentligen en liten omdrevning gentemot orginaldrevning, på hastigheten kontra reell fart vill säga?

Den ändras lika som du drevar om. går du från 10 till 11 drev fram så får du lägga till 10 % på mätaren för att få rätt hastighet relativt originaldrevningen inte reel hastighet.
 
Bus_boy85 skrev:
Låter rimligt men, snälla säg att axxar mycket sämre och e klenare...allstå den varvar friskt men ingen ork?? :fatta!
Det är ren o skär effekt som avgör toppfarten. (ihop m luftmotståndet förstås)
Så går den fort ger den hög effekt. Nån annan möjlighet finns inte.

Men det kan ju vara nåt fel på den som gör att den är svag på lägre varv.
Eller så har du för höga förväntningar.

Åk o bänka den, med lamda-sond. O jämför med orginaldata om vrid o effekt o
resp. varvtal. Gör ett kompprov på den.

Sensmoral: Ta reda på om den går för dåligt eller inte. Innan du börjar kolla varför.
/u
 
den är orginaldrevad! Ska se, jag tror min kompis har en gps!
 
morlock skrev:
För att låna tråden lite: Eftersom många cyklar mäter hastigheten på utgående axel så visar ju mätaren fel vid olika drevningar. Hur mycket påverkar egentligen en liten omdrevning gentemot orginaldrevning, på hastigheten kontra reell fart vill säga?

Skicka ett PM med din mailadress så kan jag skicka över ett prg. som visar hur hastigheten förändras i förhållande till drevning, varvtalsstopp, växellåda, fälgstorlek, däck osv....
//Olle
 
Den måste bara vara strypt på pappret?!?!?!?!? Jag har en CBR600 -92:a och om jag är skitnödig och har hemlängtan så går den i 160km/h strypt(har inte kört den ostrypt :4skrika ). Men då ligger jag slickd mot tanken och om jag så bara lyfter ett finger så går den ner. Men vad spelar det för roll igentligen? Det går att köra ihjäl sig i 110 också... Det är bara lite tråkigt att åka med polarna när dom drar iväg...
 
Jag hade en gång en Suzuki 550 EF-84 eller 85 kanske det var. Den gjorde bara 190 på mätaren, var 70 hk i motorn som var ostrypt.

Hade senare även en CBR 600-92 som var strypt när man köpte den, hade dryga 180 med den iaf så 160 låter lite klent tycker jag :confused:
 
Last edited:
Tror ni verkligen på det som står på mätaren? Jag hade en gång en GPZ 900R. Den gjorde över 280 på mätaren. Joviiiisst...
En FZR1000 -87 som var helt standard förutom Termignoni blås. Samma sak där. 280+ Jajamän...
En GSX-R 1100 -89, lite kittad men inte överdrivet. 300+ på glaset... Hhhhhmmmmmm...... :kocko
Dom digitala mätarna idag visar allt möjligt roligt utom förarens IQ.
Står det typ 140 på mätaren på 90-väg, kör du med största sannolikhet så pass att du blir av med lappen. Allt över det är knappast intressant ändå, eller hur?
 
arnoldsson skrev:
Den måste bara vara strypt på pappret?!?!?!?!? Jag har en CBR600 -92:a och om jag är skitnödig och har hemlängtan så går den i 160km/h strypt(har inte kört den ostrypt :4skrika ). Men då ligger jag slickd mot tanken och om jag så bara lyfter ett finger så går den ner. Men vad spelar det för roll igentligen? Det går att köra ihjäl sig i 110 också... Det är bara lite tråkigt att åka med polarna när dom drar iväg...

hmm, 160 på en cbr 600 verkar ganska klent trots att den är strypt! Jag är övertygad om att min går bättre en så! Lite konstigt...
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top