hur mycket får man varva innan temp ok?

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
på bilar med en rödmarkering vid 6000 varv så brukar man säga att man inte ska varva under 1500 varv och inte över 3000 varv innan motorn blivit varm.

vad gäller på hojar. min hoj har rödmarkering vid 11000. vad är det ungefär för varvtal som gäller på hojen?
jag brukar försöka hålla mig över 2000 varv och under 4000 varv. är det ok?
det som är lite jobbigt med min hoj är att den varvar så mycket tycker jag. den varvar typ 5000 varv på sexan redan i 125km/h. det är så trist att sitta och snigelköra innan motorn blir varm

Starta hojen lite innan du ska ut och åka, när du drar på dig stället och så. Då hinner den ju bli rätt varm innan du drar iväg :tummenupp

Att man inte skall varva för mycket är jag med på då motorn är kall och oljan inte har hunnit upp överallt.

Men att det finns en under gräns, alltså att man inte får varva under te.x 3000varv har jag inte hört något om, någon som kan förklara varför ?

burner skrev:
Att man inte skall varva för mycket är jag med på då motorn är kall och oljan inte har hunnit upp överallt.

Men att det finns en under gräns, alltså att man inte får varva under te.x 3000varv har jag inte hört något om, någon som kan förklara varför ?

Man ska inte segdra motorn då det blir hög belastning på grejerna för gastrycket i fröbränningsrummet är mycket högt om man ligger och segdrar.
Detta sliter mycket mer på grejerna, därför ska man köra på mellanvarv...inte för höga och inte för låga, nån exakt gräns som 3000 Rpm finns ju inte eftersom det är olika på olika motorer hur deras register ser ut.

Tror att undre varv handlar om belastning. Dvs. undvik att trycka plattan i botten när den är kall även om du inte varvar speciellt högt.

Busgrabb skrev:
Man ska inte segdra motorn då det blir hög belastning på grejerna för gastrycket i fröbränningsrummet är mycket högt om man ligger och segdrar.
Detta sliter mycket mer på grejerna, därför ska man köra på mellanvarv...inte för höga och inte för låga, nån exakt gräns som 3000 Rpm finns ju inte eftersom det är olika på olika motorer hur deras register ser ut.

Ah, ok.

Då blev jag lite klokare, tack.

bmwjohan skrev:
på bilar med en rödmarkering vid 6000 varv så brukar man säga att man inte ska varva under 1500 varv och inte över 3000 varv innan motorn blivit varm.

vad gäller på hojar. min hoj har rödmarkering vid 11000. vad är det ungefär för varvtal som gäller på hojen?
jag brukar försöka hålla mig över 2000 varv och under 4000 varv. är det ok?
det som är lite jobbigt med min hoj är att den varvar så mycket tycker jag. den varvar typ 5000 varv på sexan redan i 125km/h. det är så trist att sitta och snigelköra innan motorn blir varm

Socialstyrelsen rekommenderar max 5000 varv... :lol

burner skrev:

jag har hört ett väldigt bra exempel på det här.

jämför med om du är ute och cyklar på en vanligt cykel. om du cyklar uppför en brant backe så att det går ganska långsamt och du har en rätt hög växel i så går det ju förbannat tungt för benen att trampa runt. så blir det ju lite ifall man kör på väldigt låga varv med motorn. väldigt tungt att dra runt.

I min Volvomanual står det att man inte ska låta den stå på tomgång och bli varm, för det sliter mer på motorn. Bättre att få upp värmen fort än att den får gå längre kall. Låter ju vettigt. Lagom varv helt enkelt.

Busgrabb skrev:
Starta hojen lite innan du ska ut och åka, när du drar på dig stället och så. Då hinner den ju bli rätt varm innan du drar iväg :tummenupp

Funkar för att få upp vattentempen men oljan är fortfarande pissljummen, och det är oljetempem man vill ha upp. Jag håller mig under 5000 varv med kall motor i kanske en mil, beroende på väder.

OLJEKYLD GSXR skrev:
Funkar för att få upp vattentempen men oljan är fortfarande pissljummen, och det är oljetempem man vill ha upp. Jag håller mig under 5000 varv med kall motor i kanske en mil, beroende på väder.

Jo sant....men då blir det inte lika lång varmkörning sen

I princip jo, för oljetempen påverkas inte specielt av att man står på tomgång. Det är överlag bättre för maskinen att bli varm under belastning, men även jag startar hojen innan jag tar på mig hjälmen för att få runt oljan överallt.

OLJEKYLD GSXR skrev:
I princip jo, för oljetempen påverkas inte specielt av att man står på tomgång. Det är överlag bättre för maskinen att bli varm under belastning, men även jag startar hojen innan jag tar på mig hjälmen för att få runt oljan överallt.

Hmm....jag får allt ganska bra temp på oljan när jag har kört hojen på tongång en stund, brukar göra det på mina hojar innan byte och tempen på oljan räcker ju för att man ska bränna sig på den när man byter...

Kör iväg lugnt direkt utan tomgångskörning. Belastar du kall olja kan oljefilmen brytas, speciellt vid kamloberna, ungefär samma fenomen som att plast blir spröd i kyla. Syntet är bättre än mineral i det här speciella fallet.

andersbrink skrev:
Kör iväg lugnt direkt utan tomgångskörning. Belastar du kall olja kan oljefilmen brytas, speciellt vid kamloberna, ungefär samma fenomen som att plast blir spröd i kyla. Syntet är bättre än mineral i det här speciella fallet.

Nää... Oljefilmen kan inte "brytas" på något sätt utan dess tjocklek är en direkt följd av rådande driftsförhållanden (om tillräcklig mängd finns). En kallare olja smörjer under samma förutsättningar oftast bättre än en varm helt enkelt tack vare den högre viskositeten. Om smörjfilmen är väldigt tunn så ytorna delvis tar i kan dock en varmare olja eventuellt vara bättre då vissa additiver kräver värme för att triggas (även om denna värme är av sekundär betydelse). Hade vi å andra sidan haft en kall olja så skulle kanske inte ytorna alls ta i...

Triboman skrev:
Nää... Oljefilmen kan inte "brytas" på något sätt utan dess tjocklek är en direkt följd av rådande driftsförhållanden (om tillräcklig mängd finns).

Det är jag som läser slarvigt. "Pour point", dvs för kall olja kan orsaka kavitation i pumpen och oljan pumpas inte runt alls - men då är det Alaska-temperaturer det är frågan om.

Ivfsh tar det runt 30 sekunder för ny olja att nå kamaxlarna om den har varit avslagen över natten, man ska varken varva för lite eller för mycket för att kammarna ska må bra vid en kallstart - med en väldigt tunn oljefilm som inte blir förnyad på 30 sekunder. T.ex. gamla gsxr'er har en hiskeligt taskig design på oljesystemet upp till topplocket - men som enkelt går att bygga om.

*/ ?>
Back