hur mycket får man trycka knät mot marken?

PacMan skrev:
Oki, hur e den å köra? Har bara sett en och annan på nätet. Har du nån bild att slänga upp?


Jag har inte ägnat så mycket tid åt den, men den är i rätt schysst skick. Tyvärr så tar racingen alla pengarna.. Får bli ett vinterprojekt känner jag.

mvh
/Jörgen
 
I princip funkar knät på samma sätt som när nåt annat släpar i, fotpinne, kåpa, ljuddämpare. Det tar bort vikt från däcken utan att ge nåt bidrag till kurvtagningen, dvs vägreppet minskar. Men det är väl inte så många kilon av dom 250 som hoj o förare väger som knät kan ta, så skillnaden drunknar nog i andra saker.
/u
 
ulf_lundin skrev:
I princip funkar knät på samma sätt som när nåt annat släpar i, fotpinne, kåpa, ljuddämpare. /u

Fast en stor skillnad är att knät inte är fast monterat på hojen....

Inte fasen trycker man knät mot backen, det ligger ju bara lätt emot och påverkar inte chassit alls.
 
K-Micke skrev:
1) Fast en stor skillnad är att knät inte är fast monterat på hojen....
2) Inte fasen trycker man knät mot backen, det ligger ju bara lätt emot och påverkar inte chassit alls.
1) det är trycket mot marken som minskar anliggningskraften via däcken. Det är det primära. Oberoende av om det är avfjädrat via höften eller via hojens fjädring. Same but different mao.
2) försökte jag oxå hävda.
/u
 
Doohan är gud det var hemma på Philip Island som han nästan räddade hojen med knäpucken i högfartshögern efter rakan. Det rök rätt härligt om den pucken :tummenupp
 
Borsiin skrev:
Doohan är gud det var hemma på Philip Island som han nästan räddade hojen med knäpucken i högfartshögern efter rakan. Det rök rätt härligt om den pucken :tummenupp


Jag kommer ihåg att Rossi hävde ett framhjulsläpp genom att trycka till ordentligt med benet. Men dom killarna är ju typ gudar :Bugar så det är nog inget att ge sig på om man är en vanlig dödlig.
 
Om man trycker knät hårt flyttar man väl tyngdpunkten innåt och centrifugal kraften får väl mer... ska vi kalla det fotfäste :gnissla
Det är iaf min lite "teoretiska" uppfattning eftersom jag ska precis börja köra hoj, kul att känna på det där :tummenupp
Hej förresten, ny här.
 
vågen skrev:
Om man trycker knät hårt flyttar man väl tyngdpunkten innåt och centrifugal kraften får väl mer... ska vi kalla det fotfäste :gnissla
Det är iaf min lite "teoretiska" uppfattning eftersom jag ska precis börja köra hoj, kul att känna på det där :tummenupp
Hej förresten, ny här.

Tror inte att teorin har så mycket med praktik att göra i detta fall, då man inte brukar kunna stödja så stor del av hojens vikt så att det blir ett problem.

Välkommen hit förresten! Kul med nya förmågor här. :tummenupp
 
vågen skrev:
Om man trycker knät hårt flyttar man väl tyngdpunkten innåt och centrifugal kraften får väl mer... ska vi kalla det fotfäste :gnissla
Det är iaf min lite "teoretiska" uppfattning eftersom jag ska precis börja köra hoj, kul att känna på det där :tummenupp
Hej förresten, ny här.

Nja, en knäpuck lär väl till skillnad mot ett däck helt sakna kurvtagningsförmåga.
Därför är det bättre att vikten ligger på däcken istället för på knäpucken.

Välkommen hit. :tummenupp
 
För att svara på grundfrågan "hur mycket får man trycka knäet.."

Du får trycka precis hur mycket du vill men konsekvenserna kan bli svåra att hantera. :tummenupp
 
vågen skrev:
Om man trycker knät hårt flyttar man väl tyngdpunkten innåt och centrifugal kraften får väl mer... ska vi kalla det fotfäste
Tyngdpunkten beror enbart på fördelningen av massa. Och den ändras förstås inte genom tryck med knät.
Knäpucken bromsar bara i färdriktningen/tangenten, kan ju inte ge nån inåtriktad kraft som hjälper kurvtagningen. Ser fram emot knäpuckar med hjul. Då kommer saken i ett annat läge.....

Ang. rädda påbörjad sladd: Skulle tro att knät möjligen hindrar hojen att lägga sig ner helt och då ökar förstås chansen att däcket kan ta tag igen. Och radien har ökat så det behövs mindre kraft för att hålla kurvan.
En annan möjlighet är att man stöder kroppen tillfälligt med knät och bänder upp hojen, alltså ner däcket och får mer tryck på däcket då. Fast knät sitter väl lågt för det. Och kraften borde vara större än vad man orkar med.
Bara gissar, har aldrig sett nåt försök till analys av det läget.
/u
 
ulf, säger du att man "kan" trycka ner knät hårt o lyfta upp hojen?
 
Asylum_Nakaza skrev:
ulf, säger du att man "kan" trycka ner knät hårt o lyfta upp hojen?

Inte ulf, men -ja det kan man. I alla fall i vissa lägen. Jag har lyckats rädda en tvåhjulssladd med min gamla blade när generatorkåpan tog i så mycke att det släppte både fram och bak. Ingenting man tränar upp kan jag tänka, för mig var det mer en reflex att försöka trycka upp skiten innan det bidde för sent.

/lastu
 
Pja om man trycker till för hårt på Minimoto så kan man lyckas med det mesta :D
 
Torkel skrev:
Extremfall: Tänk dig att du åker i en cirkel med max nedlägg så att däcken precis behåller greppet. Nu trycker du till med knät och tar upp halva hojens vikt, då släpper det! Garanterat!
Bättre friktion i gummi än i knäpuckar enkelt sagt.
Hmmm... Det är väl inte hojens vikt man bär upp med knäet utan den egna kroppen?

Ett annat extremfall. Man trycker så hårt med knäet att man bär upp hela sin egen kroppsviktvikt. Man rör bara styrändarna med fingertopparna för styrningens skull och nuddar fotpinnarna med fötterna (för att det skall se rejsigt ut). Ekipagets vikt minskar då till vad en 125:a med en mager förare väger. Borde inte det leda till att kurvhastigheten kan ökas?
 
Bingo skrev:
Hmmm... Det är väl inte hojens vikt man bär upp med knäet utan den egna kroppen?

Ett annat extremfall. Man trycker så hårt med knäet att man bär upp hela sin egen kroppsviktvikt. Man rör bara styrändarna med fingertopparna för styrningens skull och nuddar fotpinnarna med fötterna (för att det skall se rejsigt ut). Ekipagets vikt minskar då till vad en 125:a med en mager förare väger. Borde inte det leda till att kurvhastigheten kan ökas?

Just det! :nicka
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top