hur mycket får man trycka knät mot marken?

Ninja_Alex

MOTOGP!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Där vägarna svänger..
Hoj
ZX-9R E2P, Styrdämp, DB-glas, Kolfiber, miniblinkers, Akrapovic system, bänkad 142 SAE, sönderslitna RR-däck....
jag läste nånstans att man inte ska trycka knät hårt mot asfalten när man kör så där.. stämmer detta? eller hur ska det vara? varför?
 
Asylum_Nakaza skrev:
jag läste nånstans att man inte ska trycka knät hårt mot asfalten när man kör så där.. stämmer detta? eller hur ska det vara? varför?


För att puckarna är dyra. Det finns ju en rimlig gräns och det är ju att om du belastar knät för hort så trillar du av om det hugger.... Men jag har i stort sett åkt på knät en hel tävling på Atorp och det enda problem jag fick av det var hål i kardborren på knät.
 
Asylum_Nakaza skrev:
jag läste nånstans att man inte ska trycka knät hårt mot asfalten när man kör så där.. stämmer detta? eller hur ska det vara? varför?
Knäet skall bara vara som ett känselspröt som gör att du vet hur mycket du lutar bågen. Det skall inte fungera som ett tredje hjul, om du förstår hur jag menar.
 
Chrille skrev:
För att puckarna är dyra. Det finns ju en rimlig gräns och det är ju att om du belastar knät för hort så trillar du av om det hugger.... Men jag har i stort sett åkt på knät en hel tävling på Atorp och det enda problem jag fick av det var hål i kardborren på knät.
Det är för att du har så bred motorcykel! :D Knäskrap tycker jag ska användas som en indikator på att "nu ska jag nog inte luta mer", inte som ett extra stöd, behåll vikten där den gör nytta, dvs på däcken!
 
Torkel skrev:
Det är för att du har så bred motorcykel! :D Knäskrap tycker jag ska användas som en indikator på att "nu ska jag nog inte luta mer", inte som ett extra stöd, behåll vikten där den gör nytta, dvs på däcken!

Men det är väl i och för sig bra att avlasta hojen från så mycket vikt som möjligt? :eek:
 
Nyteknik skrev:
Men det är väl i och för sig bra att avlasta hojen från så mycket vikt som möjligt? :eek:
Extremfall: Tänk dig att du åker i en cirkel med max nedlägg så att däcken precis behåller greppet. Nu trycker du till med knät och tar upp halva hojens vikt, då släpper det! Garanterat!
Bättre friktion i gummi än i knäpuckar enkelt sagt.
 
Torkel skrev:
Extremfall: Tänk dig att du åker i en cirkel med max nedlägg så att däcken precis behåller greppet. Nu trycker du till med knät och tar upp halva hojens vikt, då släpper det! Garanterat!
Bättre friktion i gummi än i knäpuckar enkelt sagt.

Ja det är sant, men här regnar det inte och jag har vita tapeter! :)
:spammer
 
Nyteknik skrev:
Men det är väl i och för sig bra att avlasta hojen från så mycket vikt som möjligt? :eek:

Om man trycker knät hårt mot asfalten så avlastar man bara marktryck från däcken, vikten som producerar masskrafterna som drar hojen utåt i kurvan borde ju vara samma eftersom dom verkar parallellt med asfalten och kraften från knät verkar vinkelrätt mot asfalten.
Och eftersom marktrycket på däcken minskar men inte hojens vikt så borde ett hårt tryck med knät mot banan göra att man inte kan köra riktigt lika fort, eller?
 
Var det inte Doohan som brukade häva sladdarna med knät? :yoparty
 
Torkel skrev:
Extremfall: Tänk dig att du åker i en cirkel med max nedlägg så att däcken precis behåller greppet. Nu trycker du till med knät och tar upp halva hojens vikt, då släpper det! Garanterat!

Nä, att belasta knät med halva hojens vikt är nog inte så bra... :rolleyes:
 
PacMan skrev:
Var det inte Doohan som brukade häva sladdarna med knät? :yoparty

Jo, det kan man göra. Men det handlar oftast mer om tur än om skicklighet.

Det hårigaste exemplet på detta som jag sett är nog Loris Capirossi på Mugello 2001, i hällregn, han gled nog 30 meter på knät......
 
Chris Ash skrev:
Jo, det kan man göra. Men det handlar oftast mer om tur än om skicklighet.

Det hårigaste exemplet på detta som jag sett är nog Loris Capirossi på Mugello 2001, i hällregn, han gled nog 30 meter på knät......

1997 eller 1998 försökte Doohan rädda en lowsider betydligt längre än 30 meter - på torr asfalt. :rock :rock :rock
 
Nyteknik skrev:
1997 eller 1998 försökte Doohan rädda en lowsider betydligt längre än 30 meter - på torr asfalt. :rock :rock :rock

Det är ju iofs betydligt lättare än att rädda en i regn....

Fattar fortfarande inte hur Capirex lyckades...
 
Sen är det nog en fråga om körstil också. Tex så vet jag att Papunen sa att han inte kan köra fort utan puckar och när han tappa en i SuperstockVM så stod han på näsan. Kommer inte ihåg den exakta ordalydelsen men jag har för mig att han stötta rätt hårt på benet.
 
Chrille skrev:
Sen är det nog en fråga om körstil också. Tex så vet jag att Papunen sa att han inte kan köra fort utan puckar och när han tappa en i SuperstockVM så stod han på näsan. Kommer inte ihåg den exakta ordalydelsen men jag har för mig att han stötta rätt hårt på benet.

Har hört Haga säga samma sak.
 
här var de liv på forumet!! :tummenupp

det är iaf så jag brukar göra.. känna med knät o försöka bilda mig nån uppfattning om vilken lutning jag har... (det brukar ju gå ganska fort då) :Bugar
 
Just sa aer det. Dessutom vill du ha mycket vikt med sa stor 'offset' som mojligt fraan hojens tyngdpunkt. Det aer ju det som goer att man kan halla hojen mer uppraett och pa det saettet fa mer gummi i marken. Om du haenger av hojen men har hela din vikt pa knaeet falerar det hela totalt.

Micke_Lindstrom skrev:
Om man trycker knät hårt mot asfalten så avlastar man bara marktryck från däcken, vikten som producerar masskrafterna som drar hojen utåt i kurvan borde ju vara samma eftersom dom verkar parallellt med asfalten och kraften från knät verkar vinkelrätt mot asfalten.
Och eftersom marktrycket på däcken minskar men inte hojens vikt så borde ett hårt tryck med knät mot banan göra att man inte kan köra riktigt lika fort, eller?
 
Chris Ash skrev:
Det är ju iofs betydligt lättare än att rädda en i regn....

Fattar fortfarande inte hur Capirex lyckades...

Jo, men friktionen (och rökutvecklingen!) är värre på torrt och därmed hårigare. Doohan är alltid värre än Capirossi vet du väl?
 
de duktiga kan ju rädda en vurpa igenom att putta upp hojjen igen...

men jag har svårt att tänka mig att man kan trycka för mycket, men va vet jag... men kanske kan avlasta bakhjulet så man får släpp :skrämd
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top