Hur mycket får ett lager glappa?

falken

Ska bli snabbare än Einar!
Gick med
29 Dec 2006
Hoj
Yamaha R1 -08
Hej!

Eftersom cykeln knackar ganska rejält då man inte har kopplingen "inne", så lessnade jag och började riva! :näsblod

Jag har nu rivit bort kopplingskorgen och hittade då dessa lager (se bild)
Tyckte att dom glappade lite när jag ruckade på dom upp och ner även att dom gick att ta av hur lätt som hellst..

Ska det vara så? Och vad är det för kullager som sitter innanför dessa lager?

Bifogat

• lagervisning.JPG
    lagervisning.JPG
    93.6 KB · Visningar: 176
Öhh, tar du inte ut det lagret inåt?

Det är inte bra om det glappar så mycket som du säger.

Rakt utåt tog jag av dom 2 lagren..
Och det går kanske rucka på dom någon milimeter upp och ner.

Du vet inte vad kullagret innanför är för lager? :)

Det går så lätt att plocka bort nållagren.Ska du känna efter ev glapp får du lov att ha kopplingskorgen på plats,det är ju den som är yttre lagerbana.Men dom där lagren kör man inte slut på i första taget.

Det går så lätt att plocka bort nållagren.Ska du känna efter ev glapp får du lov att ha kopplingskorgen på plats,det är ju den som är yttre lagerbana.Men dom där lagren kör man inte slut på i första taget.
jaha nållagret. :)

Jag trodde han menade kullagret innanför... :skämmes :D

Hmm.. men va fan kan det vara som knackar då?
Jag som hade hoppats på dom där 2 lagrena :huvet

...umm, var det inte en klassiker på exc, där muttern vid primärdrevet lossnade, och drevet klapprade lite (och skadade krysskilen)? :)

Hade det fått hålla på ett tag kanske man inte alltid kunde känna sig fram heller, utan det var bort med muttern, och se över krysskil/drev och på med en ny mutter och dra med rätt moment.

Kolla vilket håll muttern skall av INNAN du vevar på med mutterpickan bara...kan nog bli otrevligt dyrt annars. :D Jag har en gnagande känsla av att det är vänstergäng på den där...

/J

Last edited:
...umm, var det inte en klassiker på exc, där muttern vid primärdrevet lossnade, och drevet klapprade lite (och skadade krysskilen)? :)

Hade det fått hålla på ett tag kanske man inte alltid kunde känna sig fram heller, utan det var bort med muttern, och se över krysskil/drev och på med en ny mutter och dra med rätt moment.

Kolla vilket håll muttern skall av INNAN du vevar på med mutterpickan bara...kan nog bli otrevligt dyrt annars. :D Jag har en gnagande känsla av att det är vänstergäng på den där...

/J

Aah.. SGM, min mekarguru :tummenupp

Menar du den stora muttern på andra sidan motorn?
För den satt som en sten :huvet

Haha, guru och guru, gick det bra med ventilspelet? :)

Det är drevet som driver kopplingskorgen jag tjötar om.

/J

Haha, guru och guru, gick det bra med ventilspelet? :)

Det är drevet som driver kopplingskorgen jag tjötar om.

/J

Japp ventilerna är ställda! (Tack för det också :tummenupp )
Tänkte att när jag ändå hade rivit bort en massa skit kunde jag ju lika gärna fortsätta!

Men det sitter väll inte någon mutter där? Eller är det jag som är dum?
Måste fan ut i garaget å kika på alla delar som är bort rivet :gnissla

Edit: Kännde på muttern nu och den satt occkså hårt som fan, så då kan det väll inte vara det heller? :(

Last edited:
Japp ventilerna är ställda! (Tack för det också :tummenupp )
Tänkte att när jag ändå hade rivit bort en massa skit kunde jag ju lika gärna fortsätta!

Men det sitter väll inte någon mutter där? Eller är det jag som är dum?
Måste fan ut i garaget å kika på alla delar som är bort rivet :gnissla

Edit: Kännde på muttern nu och den satt occkså hårt som fan, så då kan det väll inte vara det heller? :(

För att veta om den sitter tillräkligt hårt måste du ha lammellkorgen på platts och lägga en 10krona mellan dreven så det blir stummt,,deb muttern ska sitta med en massa moment!! Vet ej hur mycket på rak arm?

Ok, då monterar jag tillbaka korgen och testar det! Tack :) (åt "fel" håll var det man skulle dra också va? :))

Ok, då monterar jag tillbaka korgen och testar det! Tack :) (åt "fel" håll var det man skulle dra också va? :))

Ar axeln pa hogersidan av motorn ar den felgangad jupp

Lugn, du drar inte sonder nagra gangor dar med mutterpicka ivf

Kan vara annat an lager som knackar, som ex spruckna drev (hant mig)

Hmm, måste man lufta kopplingen efter att man rivit bort korgen?
Har inget tryck alls i kopplingen nu efter att jag monterade tillbaka den? :mad:

Har ju ingen kompressor här hemma så det blir svårt med mutterpicka.. går det inte med ett långt dragskaft då? :gnissla

Last edited:
Hmm, måste man lufta kopplingen efter att man rivit bort korgen?
Har inget tryck alls i kopplingen nu efter att jag monterade tillbaka den? :mad:

Har ju ingen kompressor här hemma så det blir svårt med mutterpicka.. går det inte med ett långt dragskaft då? :gnissla

Sitter motorn i ramen kan det ga om du har 1ans vaxel i och foten pa bromsen, annars lana ett specialverktyg fran Ktm om du har nan san verkstad i narheten, som laser axeln. Annars har jula, mekonomen m.m duglig elektrisk mutterpicka for nagra hundra

Nej du behover inte lufta kopplingen. Satte du tillbaka tryckstangen? :-P
Antar att du inte lossade kopplingslangen, utan hela slavcylindern med dess 3 skruv?

Sitter motorn i ramen kan det ga om du har 1ans vaxel i och foten pa bromsen, annars lana ett specialverktyg fran Ktm om du har nan san verkstad i narheten, som laser axeln. Annars har jula, mekonomen m.m duglig elektrisk mutterpicka for nagra hundra

Antar att du inte lossade kopplingslangen, utan hela slavcylindern med dess 3 skruv?

Högsta växeln är bättre.

/J

Ok, då testar jag det! Men hur hårt ska jag dra då? :va
Saknar ju en sån stor momentnyckel..

Japp tryckstången är där den ska.. såg att det tydligen behövdes luftas och fyllas på ny olja :tummenupp

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D