Hur mycket effekt har pilotskruvarna?

bakdäck

Sporthojsnörd
Gick med
8 Apr 2009
Hoj
Ducati Monster EVO 1100 2011
GSX-R 1100 1992

Min går troligen lite magert på lågfart, allt är original förutom ett öppnare system. Fortfarande standard luftfilter.

Kan det räcka med att skruva ut pilotskruvarna ett varv eller måste lågfartsmunstycket bytas...

Pilot-/luftskruvarna kopplas i stort sett bort redan när trotteln lyfts från tomgångsstoppet. Då är det lågfartsmunstyckena som tar över, de har sedan huvudrollen upptill ca 25% trottelöppning.

Det beror på hur många varv pilotskruvarna är utskruvade. Och beroende på vilken förgasare det är. Vissa förgasare tål att skruvas ut 3-4 varv, medan vissa slutar fungera vid 2,5 varv.
Så kan det finnas två olika kombinationer som fungerar perfekt på låg fart och när man smyger iväg, men när man släpper av på gasen så är det bara den ena som fungerar.

Så kan det finnas lågfartsluftmunstycken som ställer till det hela också!

Trottelnålens rotdiameter börjar påverka väldigt mycket redan vid några mm´s gaspådrag. Då hjälper det inte att höja eller sänka nålen, den måste bytas till rätt diameter, under förutsättning att emultionsrören inte är slitna förståss.

Ja, jag skulla absolut prova att skruva ut nålarna ett halv varv och prova.

Mats

lyssna på Jörgen,, han vet vad han pratar om..

Här har du ett diagram på ungefär hur det ser ut med munstycken på en förgasare.

FCR_CAL_CHART-vi.jpg

På dom absolut lägsta trottellyften så är de tvärsnittsdiametern på nålen och luftskruvarna som har störst påverkan.

Man kan justera förgasare på två sätt: ge mer / mindre bränsle eller ge mer / mindre luft.

Luftskruven skall i en ideal värld vara justeringen mellan två storlekar på lågfartsmunstycket. Om det räcker att skruva på dem eller ej går inte att svara på generellt utan det överlåter jag till de med liknande motorer.

Min gissning är dock ett hack större munstycken....

Nålarna är lyfta 0,5 chims från mittenläget, aningen större huvudmunstycke, 127,5 istället för 125.

Allt är nytt i förgasarna.

Det är på tomgång och lite gas den går ryckigt, när jag bara rör ytterst lite på gasen för att hålla jämn fart i stan. I övrigt drar den kanon, inga kännbara svackor.

De är utskruvade 2 varv, enligt boken, jag provar att skruva ut dem 1/2 -1 varv först...

Om inte det funkar petar jag i större lågfart (#42,5), men gissar att pilotskruvarna måste vara lite längre inskruvade än två varv ut?

Här har du ett diagram på ungefär hur det ser ut med munstycken på en förgasare.

FCR_CAL_CHART-vi.jpg

På dom absolut lägsta trottellyften så är de tvärsnittsdiametern på nålen och luftskruvarna som har störst påverkan.

Man kan justera förgasare på två sätt: ge mer / mindre bränsle eller ge mer / mindre luft.

Vad betyder IMS?

Nyheter
Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...