Hur mycket drar den på tomgång

Tomgångskörning är absolut inte snällt mot en motor. Stora delar av bränslet kondenserar på cylinderväggarna och passerar förbi kolvringarna ner i vevhuset. Motoroljan blir väldigt utspädd.
Det är därför VISSA motorer inte drar någon olja alls, pga att oljan späd ut med bensin i motsvarande grad.
Har man oljetrycktsmätare i ett fordon kan man se att ganska snart har man bra oljetryck efter att man startar motorn. MEN, oljan är ganska tjock och rinner trögt. Därför bra tryck, men flödet är helt kass. Vissa ställen i motorn kan bli helt utan olja trots att trycket är bra.

Verkningsgraden är ju utan tvekan 100% kass på tomgång. Är du ute efter att göra motorn varm så fort som möjligt, så ska du köra. Det är miljövänligt, plånboksvänligt och motorvänligt.

Laga choken så den fungerar, så du kan köra som det är tänkt.

Last edited:
En fullständigt irrelevant iaktagelse kanske, men när jag skulle "köra tom" förgasaren på en en 110cc minicross ( 4-takt ) för att slänga in den i bilen så tog det MÅNGA minuter, både gasandes omkring på vägen och på tomgång.

Givetvis med avstängd soppakran, alltså den gick sinnessjukt länge på det som fanns i förgasaren och i soppaslangen. Svinlänge.

Påtal om tomgångskörning med bil...

För lite över ett år sedan hade jag jobbat 12h på en lördag och skulle åka hem med bilen. Klockan var ca 7 på kvällen. Hade en väska med mig, tänkte att jag lägger in den på passagerar sidan så jag låser upp dörren lägger in väskan och tänker "fan kallt ute, lika bra å starta bilen medans jag drar ur sladden till kupéfläkten". Så jag startar bilen (från passagerarsidan då alltså...).
Sen går jag ur bilen trycker ner knappen till låset och stänger dörren (ej centallås, 240 -88)..... :3freak
Sen drar jag ur sladden till kupéfläkten och går till förardörren som självklart inte går att öppna då den är låst.. och givetvis var alla andra dörrar inkl bagagedörren låsta..

Så jag stog där med en bil jag inte kommer in i, 3mil hemifrån, som har motorn igång och stereon på hög volym så det dunkar ut.. :lol
(lyckades haka upp en dörr efter över en timma mha ett buntband i metall så det löste sig. :tungan )

Vet inte vad jag ville säga med detta då jag inte har en aning om hu myckket soppa den drog. Men gör inte samma misstag som mig..

//John

Kawwa skrev:
2080397 Jag har oxå funderat på hur mycket en bilmotor drar per timme på tomgång. Och nu när jag får lite svar så blir jag förvånad. Trodde faktiskt inte att det skulle ligga så högt som litern på en obelastad motor, ok den vispar ju runt olja i växellådan åxå men det ser jag inte som en belastning direkt. Kunde vara kul att plocka bort lådan och se skilnaden.

Förutom pumpförluster ska ju motorn driva en hel del annat. Vattenpump, generator, AC, fläkt m.m. så det drar ju en del soppa.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti