Hur mycket drar den på tomgång

Loffe

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2005
Hoj
Transalp 650cc, Lifan 150cc, Baotian 50cc
Här kommer en svår fråga. Hur mycket drar en bil eller motorcykel vid tomgång jämfört med vanlig normal körning.

Hur mycket lägre blir förbrukningen när motorn går på tomgång mot vad den gör när den går i marsfart.

Någon kvalificerad gissning?

Loffe skrev:
2079212 Här kommer en svår fråga. Hur mycket drar en bil eller motorcykel vid tomgång jämfört med vanlig normal körning.

Hur mycket lägre blir förbrukningen när motorn går på tomgång mot vad den gör när den går i marsfart.

0,2 liter för en bil ist för ja säg runt 1 liter

Loffe skrev:
2079212 Här kommer en svår fråga. Hur mycket drar en bil eller motorcykel vid tomgång jämfört med vanlig normal körning.

tja, den drar väl ∞/mil skulle jag tro.. :hihi

Jag kan se på min färddator i bilen att den drar ca 1,1L/h på tomgång
på farsans som va lite nyare stod det 0,8L/h eller nått sånt. Så det är ju väsentlig skillnad. men på en hoj har jag ingen aning om men man gissar att det är väldig skillnad där med.
Detta när man står still utan belastning.

Det är klart milförbrukningen går upp om du står still på tomgång hehe, men det var inte det jag ville veta :-)

0,2 mot 1 liter var ju rejäl skillnad. Den drar alltså 80% mindre på tomgång, kan det var så bra?

Anledningen till att jag undrar är för att jag har plockat bort automat elchoken för den skapade bara besvär när man skulle starta och hojen redan var varm = dränkt motor.

Men då blev det så att jag inte kan köra de första 30 sekundrarna typ, för då dör den istället, utan den msåte stå på tomgång och bli lite varm först. Så då slog denna fråga mig.

Loffe skrev:
2079242 Det är klart milförbrukningen går upp om du står still på tomgång hehe, men det var inte det jag ville veta :-)

0,2 mot 1 liter var ju rejäl skillnad. Den drar alltså 80% mindre på tomgång, kan det var så bra?

Anledningen till att jag undrar är för att jag har plockat bort automat elchoken för den skapade bara besvär när man skulle starta och hojen redan var varm = dränkt motor.

Men då blev det så att jag inte kan köra de första 30 sekundrarna typ, för då dör den istället, utan den msåte stå på tomgång och bli lite varm först. Så då slog denna fråga mig.

Den drar nog i princip ingenting, testa att fylla ett genomskinligt rör med bensin rak till förgasaren, DÅ ser du hur mkt tomgång drar jämför med gaspådrag! :tummenupp

Nexor skrev:
2079258 Den drar nog i princip ingenting, testa att fylla ett genomskinligt rör med bensin rak till förgasaren, DÅ ser du hur mkt tomgång drar jämför med gaspådrag! :tummenupp

Har inte alla gjort det någon gång att de har glömt att öppna bensinkranen? Jag och en kompis tävla på moppe vem som kunde stå längst på tomgång med soppakranen stängd, vi stog i 10 minuster sen trötnade vi... men om man körde med den stängd kom man ca. 200 meter, så det var stor skillnad på moppen iaf.

Min bil drar kall ca 4,5l/h, men det kryper ganska snabbt ner mot 2l/h direkt efter start. När bilen är varm så ligger det mellan 0,9 och 1,2l/h beroende på yttertemp. Om jag rullar i 90 och trampar ur så säger datorn att den drar ca 0,20-0,25l/mil, dvs när den rullar i 90 på tomgång. Normal körning brukar hamna på 0,65l/mil.
Bilen är en Skoda Fabia 2.0 -04.

Hoztic skrev:
2079712 Min bil drar kall ca 4,5l/h, men det kryper ganska snabbt ner mot 2l/h direkt efter start. När bilen är varm så ligger det mellan 0,9 och 1,2l/h beroende på yttertemp. Om jag rullar i 90 och trampar ur så säger datorn att den drar ca 0,20-0,25l/mil, dvs när den rullar i 90 på tomgång. Normal körning brukar hamna på 0,65l/mil.
Bilen är en Skoda Fabia 2.0 -04.

Jag har oxå funderat på hur mycket en bilmotor drar per timme på tomgång. Och nu när jag får lite svar så blir jag förvånad. Trodde faktiskt inte att det skulle ligga så högt som litern på en obelastad motor, ok den vispar ju runt olja i växellådan åxå men det ser jag inte som en belastning direkt. Kunde vara kul att plocka bort lådan och se skilnaden.

Kawwa skrev:
2080397 Jag har oxå funderat på hur mycket en bilmotor drar per timme på tomgång. Och nu när jag får lite svar så blir jag förvånad. Trodde faktiskt inte att det skulle ligga så högt som litern på en obelastad motor, ok den vispar ju runt olja i växellådan åxå men det ser jag inte som en belastning direkt. Kunde vara kul att plocka bort lådan och se skilnaden.
Jovisst, fast slår man ut det så är det nog inte så farligt ändå, säg en 1,2l/h, det ger 0,2dl/min, och säg att tomgången ligger på 1k varv, så är det 0,002cl/varv :) Det handlar nog mycket om kylning, omsorg om ventiler osv också, att det inte är bra för motorn att gå alldeles för magert.
Men visst vore det intressant att försöka få ner tomgångsförbrukningen, speciellt här där man kan få köa en hel del :(

Hoztic skrev:
2080422 Jovisst, fast slår man ut det så är det nog inte så farligt ändå, säg en 1,2l/h, det ger 0,2dl/min, och säg att tomgången ligger på 1k varv, så är det 0,002cl/varv :) Det handlar nog mycket om kylning, omsorg om ventiler osv också, att det inte är bra för motorn att gå alldeles för magert.
Men visst vore det intressant att försöka få ner tomgångsförbrukningen, speciellt här där man kan få köa en hel del :(

Problemet med kökörning är ju inte bensinen den drar på tomgång utan bensinen den drar precis när du börjar belasta motorn och ska röra på högen med metall.

EBS skrev:
2080430 Problemet med kökörning är ju inte bensinen den drar på tomgång utan bensinen den drar precis när du börjar belasta motorn och ska röra på högen med metall.
Jo, naturligtvis det också, i synnerhet när det går för långsamt för att kunna köra på ettan, och det inte står still. Men vid alla stopp, rödljus osv, kör man mycket i stan blir det nog mer än man tror. Med min gamla golf (som hade Bosch MonoJetronic-sprut) testade jag att stänga av motorn vid alla rödljus, och det gjorde 0,6dl per mil! Visserligen körde jag ganska försiktigt över lag det tanken, men visst gjorde det skillnad!

Mr Helmut skrev:
2080403 Kan inte hålla mig längre...... vad fan ska ni veta det för :hihi

Ingen aning, men tanken har ju tydligen slagit flera! Bara lite sund nyfikenhet kanske om man är tekniskt intresserad?

Kawwa skrev:
2080469 Ingen aning, men tanken har ju tydligen slagit flera! Bara lite sund nyfikenhet kanske om man är tekniskt intresserad?

Jag har funderat en del. Får det är ju inge roligt att låta hojen stå på tomgång, är motorn i gång vill man ju köra :yoparty Bensin kostar pengar och man får inge nöje för pengarna om hojen bara står där och driker bränsle utan att man får köra den. Så simpelt är det :)

Fast jag är inte så snåll, hojen måste ju bli varm innan man kan köra den så man får låta en drika lite innan man kör med den.

Morphed skrev:
2080518 Hörrni krappar!! har ni inge liv el?? :D

Jo, det är därför vi funderar på saker som tex.

Hur mycket bensin sparar man om man ser till att batteriet alltid är fulladdat innan start så att generatorn slipper jobba?

:D :hihi :rofl

Loffe skrev:

Tjena!

En bensinmotor går dåligt, dvs riktigt dåligt på tomgång. Det beror på att pumpförlusterna är som högst. Arbetet att föra luften genom strypningen (trotteln) är det som påverkar. Det är det som är dieseln fördel, där styr du lasten med bränslemängden och har fullt luftflöde, inget vakuum i insuget.
På en bensin måste kvoten mellan bränsle/luft hållas i styr, det är detta som är problemet.

Man mäter det i PMEP, pumpmedeltryck. Sätt det i relation till BMEP så får du ut förlusterna. Allt fås normerat i bar så man kan jämföra.

En bensinmotor ska gå otrottlad, dvs plattan i mattan för att få bra verkningsgrad! :hihi

Skoda Octavia 1.9Tdi (90hk) -98

15-20 minusgrader och kallstart då drog den 0,4L/h (en halvtimmes tommgångskörning från kallstart)

Driftsvarm motor drog 0,3L/h i samma temperatur.

Bränsleförbrukning i jämnhastighet 75-80km/h 0,29L/mil :tummenupp

Vid vanlig lansvägskörning (130-140km/h) så drar den det dubbla :3freak

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla