Hur mycket broms- och kopplingsvätska går i hojen?

Gick med
19 Feb 2013
Ort
Charming, CA
Hoj
Riskokare
Ska byta broms- och kopplingsvätska för första gången. Hur mycket går det i egentligen, en beställning på en liter borde täcka mina behov eller kommer jag kanske undan med en halvliter för både broms och koppling?
:va
 
Såpass billigt köp en liter. Utifall. Bara orriterande o stå där med halvfärdigt arbete om det tar slut mitt i. Sen har du till nästa gång du skall byta. Ibland är vätskan klar o det krävs inte sp mycket. Ibland är det massa skit som man får skölja rent. Då går det åt lite extra. Vad jag upplevt.
 
pottornas volym gånger minst 2ggr- oken och slaven har ju sin volym men slangarna tar minimalt med vätska.
var potta rymmer max en deciliter, så matten säger mej-3x2 plus litta till= en liter och du är hemma med halmen och kan slabba lite över lack och och annat och ändå ha kvar att toppa upp med.

(nä- slabba inte på lacken med bromsvätskan- blir obra i värsta fall!)

//jj
 
Tekniken och förväntat resultat spelar in, såhär kan det se ut för bakbroms med lite slabbande utan tryckluft:

0MRU8.jpg

q5v9.jpg

75WAf.jpg

nQXTv.jpg

LNHQ.jpg

lWAKn.jpg

CDLPa.jpg

ofRtA.jpg

cUjVi.jpg
 
När du en gång öppnat förpackningen med bromsvätska kan du inte spara det hur länge som helst. Bromsvätska drar till sig fukt. Sommaren 2003 då det regnade mycket fick jag byta bromsvätskan 3 ggr. Var rostbrun till färgen på mindre än en månad.

Nu utsätts inte förpackningen lika mycket för väta, men det skadar inte att kolla att det inte fått en mörkare toning.
 
Dot 4 låter väl som en bra idé?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Det skulle väl vara om några komponenter i systemet inte gillar kiselbaserade vätskor som DOT5.1 kan vara lite opassande.
Annars är väl DOT4 mer viskös, det kan säkert påverka något för toleranserna i ett bromssystem, som hur snabbt det återflödar genom en backventil eller sånt som kan göra att det är bättre att hålla sig till vad tillverkaren säger.
Nu vet jag inte, utan spånar bara.
 
Det skulle väl vara om några komponenter i systemet inte gillar kiselbaserade vätskor som DOT5.1 kan vara lite opassande.
Annars är väl DOT4 mer viskös, det kan säkert påverka något för toleranserna i ett bromssystem, som hur snabbt det återflödar genom en backventil eller sånt som kan göra att det är bättre att hålla sig till vad tillverkaren säger.
Nu vet jag inte, utan spånar bara.

DOT 5.1 är glykolbaserad.

/J
 
Tänker du inte på DOT 5.0 nu?

Nej, inte enligt vad jag kan hitta.
"DOT 5.1 is the non-silicone version of DOT 5, defined by FMVSS 116 as being less than 70% silicone. Above that threshold makes it DOT 5."
Så, enligt standarden så kan den ha upp till 70% silikon, men inte 70% och över, för då är det DOT5. Försöker hitta standardspecificationen men har inte någon överdriven tur på den punkten, förutom att jag hittar en massa paywalls. :P

Edit:
Hittade standarden.
http://www.ecfr.gov/cgi-bin/text-id...d3997cf&mc=true&node=se49.6.571_1116&rgn=div8

Och nu när jag faktiskt hittat och läst själva standarden så tycker iaf jag att det inte ser ut att vara något hinder för silikon även i DOT4, så min kommentar om kiselprodukter är nog felaktig ändå, eftersom att det enligt standarden inte verkar finnas några hinder för att ha silikon i den med... Men, jag är trött som ett aber idag, så jag kan mycket väl missa något.
 
Last edited:
Körde du utan lock på bromsvätskebehållaren :va

Nope! Behövdes inte. Fukt har en tändes att tränga in överallt. Körde knappt 450 mil på åtta dagar i ösregn.
Jag bryr mig inte huruvida det regnar lr inte...regn har ALDRIG hindrat från att köra. Var med min CB1300F. Vill jag så kör jag. Har kört två vintrar också.

Bild 12 Juni 2003, lätt snöblandat regn Boden.
 

Bifogat

  • Kurtock.jpg
    Kurtock.jpg
    34.8 KB · Visningar: 20
Last edited:
En halvliter räcker till rätt många byten. Vill du safea så köp 2st halvlitersförpackningar istället för 1st literförpackning. På så vis slipper du slänga typ 70cl vätska som lär bli över.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top