Hur mycket bränsle drar en Blackbird egentligen?

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Hoj
2020 Harley-Davidson Ultra Limited
Jag har nu precis passerat 100 mil med min Blackbird som jag hämtade ut ny i lördags.

Fortfarande är jag negativt överraskad till bränsleförbrukningen. :va

Jag kan acceptera en hög förbrukning på över litern per mil vid höga hastigheter över 200, men när jag ligger i någorlunda jämn fart mellan 120-140 på E4:an så borde jag väl komma längre än 20 mil på 15 liter?

Dessutom tycker jag att tankmätaren varnar för reservtank på tok för tidigt, det ska ju vara tre liter kvar när lampan tänts enligt instruktionsboken men jag upplever det som betydligt mer eftersom jag då endast får i runt 18 liter.

Nu har jag inte gjort första servicen, och motorn har väl inte riktigt "släppt" än, men jag tycker ändå att förbrukningen är anmärkningsvärt hög.

Är insprutningen högt ställd från fabrik för att sedan ställas ner på första servicen?

Som referens kan jag nämna att min Triomph Sprint ST -06 drog betydligt mindre under liknande omständigheter.

Jag bör kanske tala om att jag har en grå. Jag har hört att dom blå och dom svarta ska vara myyyycket bättre. :tungan

Jag har nu precis passerat 100 mil med min Blackbird som jag hämtade ut ny i lördags.

Jag kan acceptera en hög förbrukning på över litern per mil vid höga hastigheter över 200, men när jag ligger i någorlunda jämn fart mellan 120-140 på E4:an så borde jag väl komma längre än 20 mil på 15 liter?

Dessutom tycker jag att tankmätaren varnar för reservtank på tok för tidigt, det ska ju vara tre liter kvar när lampan tänts enligt instruktionsboken men jag upplever det som betydligt mer eftersom jag då endast får i runt 18 liter.

Nu har jag inte gjort första servicen, och motorn har väl inte riktigt "släppt" än, men jag tycker ändå att förbrukningen är anmärkningsvärt hög.

Är insprutningen högt ställd från fabrik för att sedan ställas ner på första servicen?

Som referens kan jag nämna att min Triomph Sprint ST -06 drog betydligt mindre under liknande omständigheter.

Jag bör kanske tala om att jag har en grå. Jag har hört att dom blå och dom svarta ska vara myyyycket bättre. :tungan

Har faktiskt aldrig mätt min snittförbrukning själv då jag inte brytt mig om denna utan accepterar den kostnad det blir.

Men kollade i min tjocka bok som jag köpt om denna, och där står det att den ska dra strax under 0.8 beroende på förgasare respektive insprutning.

Men brukar väl köra lite över 20 talet mil innan jag tankar.

Men kan hålla med om att lampan varnar lite tidigt, man kan köra en bra bit med denna lampa tänd.

Har testat köra 5 mil eller mer innan jag hitta en tapp och det var inga problem.

Har dock för mig att reserven rymmer 5 liter, men kan ha fel.

De jag vet kör en bit över 20 mil med sen tankar de, men vid lugn körning så ska du iaf kunna köra 25-30 mil.

Men där är en akilleshäl....svårt att inte använda kraften i den.

Men tror du kommer trivas med din hoj tillslut, de flesta motorer blir ju bättre när de är inkörda.

(Jag har iofs en svart :tummenupp )

Min cbr 600 -99 drar runt 0.65 landsväg så jag tycker väl att 20mil på 15 liter verkar inte helt orimligt enligt mig

=) Låg i ca 130-140 mellan Luleå och Karlskoga ca 102 mil så siffrorna stämmer rätt bra på landsväg, men i stad så tar man sig inte långt då drar den ju avsevärt mer

Den borde inte dra mer än min busa. Jag har förbrukningsmätare som stämmer riktigt bra, och enligt den har jag aldrig varit över 0.79liter i snitt när tanken är tom, och då har tempot varit högt. 0.6 i snitt låg jag på i helgen med tjejjen bakpå relativt lugn körning.

Nån som verkligen vet är Kamikaze kid här på forumet,så ta kontakt med
han så får du svar.

Han kan ge dej svar,både om det e trimmad eller inte:tummenupp :tummenupp

Den borde inte dra mer än min busa. Jag har förbrukningsmätare som stämmer riktigt bra, och enligt den har jag aldrig varit över 0.79liter i snitt när tanken är tom,

Fan det måste rinna bensin rakt igenom min eller så stämmer inte min trippmätare!?
Förra sommaren kollade jag förbrukningen när jag körde till Västerås och då fick jag tanka 3ggr på 34mil för att vara säker på att komma fram, och då hade den tagit 1.3liter i snitt enligt trippen.:näsblod
Visar tankmätaren 1/2 tank får jag i 4-5 liter,tankar jag direkt lampan tänder sig får jag i kanske 10 Liter:rolleyes: så den som tillverkar tankmätarna till Suzuki behöver mycket stryk!:smasha

Fan det måste rinna bensin rakt igenom min eller så stämmer inte min trippmätare!?
Förra sommaren kollade jag förbrukningen när jag körde till Västerås och då fick jag tanka 3ggr på 34mil för att vara säker på att komma fram, och då hade den tagit 1.3liter i snitt enligt trippen.:näsblod
Visar tankmätaren 1/2 tank får jag i 4-5 liter,tankar jag direkt lampan tänder sig får jag i kanske 10 Liter:rolleyes: så den som tillverkar tankmätarna till Suzuki behöver mycket stryk!:smasha

Mätaren som ligger i tanken på din kanske fått sig en smäll. Min verkar relativt linjär.

Man tackar för bröm och rekomendationer...

Den drar för mycket tycker jag.
Jag körde en hårt trimmad BB motor med FCR41 mm förgasare som det formligen rann soppa igenom...
Då drog den ca 1,5 liter milen touring.
Som jämförelse bara.

Men går den bra?
Den borde ju rimligen vara rätt slö om den pyttsar i för mycket soppa.
För man får ju inte mer effekt av fetare blandning.

Torde vara nått fel i sprutet som gör att den få för fet blandning.
Du har ju ett tag kvar på garantin så åk tillbaka där den inhandlades och klaga.

Man tackar för bröm och rekomendationer...

Den drar för mycket tycker jag.
Jag körde en hårt trimmad BB motor med FCR41 mm förgasare som det formligen rann soppa igenom...
Då drog den ca 1,5 liter milen touring.
Som jämförelse bara.

Men går den bra?
Den borde ju rimligen vara rätt slö om den pyttsar i för mycket soppa.
För man får ju inte mer effekt av fetare blandning.

Torde vara nått fel i sprutet som gör att den få för fet blandning.
Du har ju ett tag kvar på garantin så åk tillbaka där den inhandlades och klaga.

Jag tycker inte att den verkar särskillt slö.
Jämfört med trajjan som hade 125 hkr så går denna som en raket.
Det är tyvärr den enda hoj jag har att referera till.

Ang. garantiåtgärder, kan jag ta det med firman som ska göra förstaservicen (Moped och Motor i Sundsvall), eller måste alla garantiåtgärder gå via firman som jag köpte den av?

Jag bor nära Sundsvall, men köpte hojen när jag av en händelse råkade vara i Upplandsväsby när Honda Center där hade något jippo i Februari. Lite av ett impulsköp sådär... :)

Men det är nog det bästa impulsköp jag gjort! :tummenupp

Tycker 0,75 låter alldeles normalt.

Låter som alldeles för mycket. Jag mätte faktiskt på min Blackbird nu i veckan. Jag pendlar E4:an till jobbet och jag måste nog erkänna att 110 aldrig varit min starka sida. För att vara hyfsat sanningsenlig så har jag säkert snittat 13-140 till jobbet, med vissa sträckor med betydligt högre fart och vissa sträckor med lite lägre fart. Jag hade kört 22 mil och fick i ganska precis 11 liter (tankade lite tidigt). Så runt 0.5-0.6 skulle jag säga. Jag har en 01:a som precis är servad vid 4800 mil. Jag har en del kompisar som har blackbirds de med och de snittar ungefär runt 0.5-0.7 beroende på hur mycket de gasar. Så jag tycker det låter lite mycket.

Helt riktigt. De svarta är överlägset bäst :)

//daniel

Om du inte har ändrat bränsletrippen själv så visar den mil/liter som standardinställning. Min brukar komma c:a 1,3 mil/liter.

Jag tycker inte att den verkar särskillt slö.

Men det är nog det bästa impulsköp jag gjort! :tummenupp

Impulsköp är aldrig fel...

Lämna in den till en godkänd Honda meckare bara.
Honda center i U-V har ju annars den inte helt okände andrssonturbo i verkstan...
Kan ju spåra ur helt om du lyssnar på honom och är impulsiv! :D

*/ ?>
Nyheter
Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger