Hur mycket betalar ni för service på era maskiner?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Nu antar jag att de flesta av er här inte har tummen mitt i handen och troligtvis gör det mesta själv, men om ni omvandlar er tid till pengar (ca 500:-/timme) och materialåtgång, vart landar ni då?
Jag har inte tummen mitt i handen och tänkte lära mig husa-motorns grundlära när det gäller service men då jag tycker att min tid är för värdefull för att meka med leksakerna numera så funderar jag starkt på att leja bort det.
Pratade med ett serviceställe (nämner inget namn) igår och frågade snällt om han kunde tänka sig att serva min husa mot rimlig penning (utan kvitto då jag anser att pengarna hör hemma på annat ställe än hos staten). Och för en tusing så skulle han byta olja/filter samt ställa ventilerna åt mig. Nu första gången funderar jag på om han inte ska få riva lite mer och kolla upp så allt är fräscht.
Men 1000:- är väl inte så farligt dyrt? Enligt honom tar det minst 1 timme att göra då han tar bort kylaren på hojen. För en annan tar det säkerligen det dubbla första gången.
Annars får SuperMoto lära mig det hela mot rimlig ersättning men han bor på annan ort :)
 
Dee_cati skrev:
Nu antar jag att de flesta av er här inte har tummen mitt i handen och troligtvis gör det mesta själv, men om ni omvandlar er tid till pengar (ca 500:-/timme) och materialåtgång, vart landar ni då?

Om jag skulle omvandla min servicetid i pengar (500/timme) så skulle summan bli helt abnorm! Är inte så snabb av mig, sen hittar man alltid massa annat som ska göras typ rengöring och putts!
Men olja/filter, luftfilter, kolla ventiler gör jag nog på en timme!(om inte ventilerna behöver ställas om)

Det bästa är att kolla på när någon annan gör allt det där! Sen kan du :tummenupp enklare än det låter! jag tycker 1000:- för det där är svindyrt!
 
Dee_cati skrev:
Nu antar jag att de flesta av er här inte har tummen mitt i handen och troligtvis gör det mesta själv, men om ni omvandlar er tid till pengar (ca 500:-/timme) och materialåtgång, vart landar ni då?
Jag har inte tummen mitt i handen och tänkte lära mig husa-motorns grundlära när det gäller service men då jag tycker att min tid är för värdefull för att meka med leksakerna numera så funderar jag starkt på att leja bort det.
Pratade med ett serviceställe (nämner inget namn) igår och frågade snällt om han kunde tänka sig att serva min husa mot rimlig penning (utan kvitto då jag anser att pengarna hör hemma på annat ställe än hos staten). Och för en tusing så skulle han byta olja/filter samt ställa ventilerna åt mig. Nu första gången funderar jag på om han inte ska få riva lite mer och kolla upp så allt är fräscht.
Men 1000:- är väl inte så farligt dyrt? Enligt honom tar det minst 1 timme att göra då han tar bort kylaren på hojen. För en annan tar det säkerligen det dubbla första gången.
Annars får SuperMoto lära mig det hela mot rimlig ersättning men han bor på annan ort :)

Min senaste var en 100 mila service som gick på en 1100 kr med kvitto. Det är ju de vanliga kontrollerna/justeringarna + byte motorolja, filter och slutväxel om jag inte minns fel.

Hoppas det hjälper vid jämförelse. Vill du så kan jag speca från schemat.

Har man inte en schysst verkstad för spill och sådant samt de rätta verktygen till hands så tycker jag det är så mycket smidigare att lämna in.
 
Umm..jag betalar mellan 300-500:- (beror på hur mkt som ska justeras) för en ventiljustering på firma, med kvitto.
Byta olja å filter tar en kvart, det gör jag själv..materialkostnad, ett par hundra.
 
Ska serva min R1a på McVaruhuset snart. 2000 mila service + ventiljustering

& hör & häpna Yamaha står för det det kallar jag service :tummenupp

//Simon
 
Tar väl ca en tim att byta olja,filter, ställa ventilerna. Alltså 500 kr. Tycker 1000kr låter dyrt för nåt som är så enkelt. Men visst.. är man lat och har mkt pengar så funkar det väl. Varför måste han ta bort kylaren?

Edit: jag kan lära dig för ingen ersättning... kan ta kort på hela händelseförloppet nästa service. Alltså nu snart.
 
Har gjort mina sista servicar själv. Men jag betalade under tusenlappen för service med olja, filter o ventiljustering hos Claessons när jag gjorde min 100milaservice där :tummenupp
 
Mitt tips är betala killen en gång och var med själv. Ventilerna är inte svårt att ställa, lite trångt iofs. Olja o filter obetydligt svårare än att tanka. Allt som sagt på ca en timme, elller säg 1,5h h och fixa lita annat samtidigt (luftfilter, kolla bultar mm). Kan inte finnas någon tidsvinst i att hämta o lämna hojen för så lite jobb.

Service inkl olja o filter+ventilinställning=(1,5h*500)+(130+50)=930 Bananas
 
100 milarn gjorde Dirtbike för 1600 pix inkl material. Oljebyte vid 225 o 350 gjorde jag själv. 600-milarn får de ta. Det är ju inte bara ventiler som ska ställas, massa småskit som jag gärna pröjsar för att få gjort ordentligt.

Edit. Nä nu ljög jag, Gunnar var ju med mig o bytte olja :mad: :mad: :mad: Jag har inte två labradorer.
 
Tippar på nånstans runt 6000-7000 kr per säsong. Men då äre ju en tävlingshoj som går på bana.

Och då har jag inte räknat med eventuella saker man vurpar in, eller sånt som inte e schemalagt, typ koppling å kopplingskorg (som jag kommer behöva byta innan den här säsongen e slut också, 3500 riksdaler ungefär)
 
von reisen skrev:
Mitt tips är betala killen en gång och var med själv. Ventilerna är inte svårt att ställa, lite trångt iofs. Olja o filter obetydligt svårare än att tanka. Allt som sagt på ca en timme, elller säg 1,5h h och fixa lita annat samtidigt (luftfilter, kolla bultar mm). Kan inte finnas någon tidsvinst i att hämta o lämna hojen för så lite jobb.

Service inkl olja o filter+ventilinställning=(1,5h*500)+(130+50)=930 Bananas

Det var så jag resonerade först av allt, att vara med en gång och sedan göra det själv. Fan, nu är jag kluven.... Grejjen är den att jag har inget varmgarage, bara ett stort iskallt garage med lyse och alla verktyg som behövs. Men fortfarande, ingen värme.... Och det är i vinter hojen kommer gå mycket och då behövs det servas säkerligen 4ggr/månad.
Anledningen till att han ville ta bort kylaren var för att det var så trångt annars sa han.
Men 1000:- är alltså dyrt? Jag är ruskigt snål av mig, kan jag spara en hundring så gör jag det även om det kvittar för plånboken just då.
Jag får göra en noga övervägning av det hela MEN jag vill ju lära mig det även om jag inte planerar att göra det själv.
 
Har en helt ny motard och har lämnat den på service två gånger, jag har stått för olja, oljefilter, betalade runt 250-300 pix svart för arbetet.

Ska lära mig ställa ventiler själv snart så hamnar en service på ca 250 Kr
Tvättar luftfiltret eller köper nytt (100kr) varje 5h
Olja 1,2l (120Kr)
Oljefilter (110kr)

Tycker det inte är så dyrt att serva en KTM 525 EXC :tummenupp
Behöver ju inte byta kolv etc än...
 
Betala???

Betala???
Vafför det?
Sånt gör man själv (om inte garantin kräver vst) så att man vet att det blir gjort..
När jag gör det vet jag var jag eventuellt fuskat..
När verkstaden gör det vet jag att de fuskat - men inte var...
 
Dee_cati skrev:
Det var så jag resonerade först av allt, att vara med en gång och sedan göra det själv. Fan, nu är jag kluven.... Grejjen är den att jag har inget varmgarage, bara ett stort iskallt garage med lyse och alla verktyg som behövs. Men fortfarande, ingen värme.... Och det är i vinter hojen kommer gå mycket och då behövs det servas säkerligen 4ggr/månad.
Anledningen till att han ville ta bort kylaren var för att det var så trångt annars sa han.
Men 1000:- är alltså dyrt? Jag är ruskigt snål av mig, kan jag spara en hundring så gör jag det även om det kvittar för plånboken just då.
Jag får göra en noga övervägning av det hela MEN jag vill ju lära mig det även om jag inte planerar att göra det själv.

Jag anser att det är galet att lämna bort en Husaberg för vanliga servicen! Kylaren behöver inte tas bort för o ställa ventiler. Ett tips är att tanka ner Husas egen instruktionsvideo från husaberg.org.
Ang. ställa ventiler så har jag gjort det 2 ggr på hela året o då har min gått mkt o hårt! Det märks om den börjar bli svårtstartad o ticka mer än vanligt. På det stora hela har jag bara bytt olja o filter på den. Går som en jäkla klocka. Mao, byt olja ofta (dyr helsyntet vad andra än säger) så behöver du inte göra mkt annat. O 1000 spänn anser jag är skitdyrt för den servicen! Tar inte många minuter o göra. Han försöker nog tjäna en svart hacka o har säkert berättat för dig hur komplicerat o avancerat det är..? Kom ihåg att en Husa är ett under av enkelhet.

Här är en sida med lättfattlig info o bra bilder till din motor:
http://www.smkostgota.com/tips/motorrenovering.htm

Mvh
David
 
Jo han sa ju samtidigt att det är världens enklaste motor och ville att jag skulle göra det själv så han ville ju inte tjäna pengar iaf. Men jag gör nog som ni säger (är en snål jävel som sagt) och ber nog om hjälp från en viss örebroare :rolleyes: första gången det ska skruvas.
Men jag måste nog fixa det nu då jag tycker den är svårstartad (det är väl klart när de misslyckades kapitalt och satte kicken på fel sida! Tror en konstruktör fick sparken efter det misstaget) både kall och varm. Varm får jag iofs igång den på första kicken men den är svårstartad pga att det är fel sida :D

/Han som alltid måste luta sig mot nåt vid kickning av hojen eftersom han inte når ner till backen....
 
Dee_cati skrev:
Jo han sa ju samtidigt att det är världens enklaste motor och ville att jag skulle göra det själv så han ville ju inte tjäna pengar iaf. Men jag gör nog som ni säger (är en snål jävel som sagt) och ber nog om hjälp från en viss örebroare :rolleyes: första gången det ska skruvas.
Men jag måste nog fixa det nu då jag tycker den är svårstartad (det är väl klart när de misslyckades kapitalt och satte kicken på fel sida! Tror en konstruktör fick sparken efter det misstaget) både kall och varm. Varm får jag iofs igång den på första kicken men den är svårstartad pga att det är fel sida :D

/Han som alltid måste luta sig mot nåt vid kickning av hojen eftersom han inte når ner till backen....

Kallstart av Husa: på med choke, kicka igenom 5-10 ggr (behöver inte vara med speciellt kraft), stäng av choken o voilá: startar! Rör aldrig gasen! Om den inte startar: ställ ventiler o kolla luftskruv/tomgång. Lite ventiltickande är det alltid från en Husa, men det ska ju inte vara för mkt. Man lär sig både det ena o andra efter ett tag.
¨
Klart kicken sitter på rätt sida, är ju japsare som fått den på fel sida...
 
David P. skrev:
Kallstart av Husa: på med choke, kicka igenom 5-10 ggr (behöver inte vara med speciellt kraft), stäng av choken o voilá: startar! Rör aldrig gasen! Om den inte startar: ställ ventiler o kolla luftskruv/tomgång. Lite ventiltickande är det alltid från en Husa, men det ska ju inte vara för mkt. Man lär sig både det ena o andra efter ett tag.
¨
Klart kicken sitter på rätt sida, är ju japsare som fått den på fel sida...

Jaha, om det är startproceduren så är den mao inget fel på min. Precis detta krävs när den är kall. Varm är inga problem att få igång den förutom att jag inte når ner till backen så jag måste luta mig mot nåt. EN gång har jag fått igång den utan att luta mig mot nåt, då höll jag balansen och sen hoppade jag ner kicken :)
Skillnad mot XR'n som gick igång på första kicken utan choke med nyställda ventiler.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top