hur mycket bakhjul pallar ktm?

peter the great

P-nutz in da hus(peterpain)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
gsxr1000+cbr900rR och 1"mindre fälgar än rigge(slalomåkarn)
i dag var jag fett på hugget gjorde 10talet whellies på 2km å några lite längre när jag kom hem så hade jag missljud i motorn. låter inte skit illa men måste åtgärdas..ljudet ändras lite när man kopplar ur så det borde vara lagret i kopplingskorgen men det kan väl inte ha påverkats av bakhjulsåkning..eller?!? finns det nåt annat jag ska titta extra noga på...

mvh peter

om du har har en stålkam i ditt badrumskåp??om du har det så kan det vara den som kajkar :)

Att det låter mindre illa(annorlunda)när man drar in kopplingen har min gjort sen den var ny..är du säker på att det kom nu??

Det brukar vara "orginal" att KTM hojarna skrammlar om kopplingen!! :o

Alla jag har provat eller haft har låtit från kopplingen....

peter the great skrev:
i dag var jag fett på hugget gjorde 10talet whellies på 2km å några lite längre när jag kom hem så hade jag missljud i motorn. låter inte skit illa men måste åtgärdas..ljudet ändras lite när man kopplar ur så det borde vara lagret i kopplingskorgen men det kan väl inte ha påverkats av bakhjulsåkning..eller?!? finns det nåt annat jag ska titta extra noga på...

mvh peter

Min låter lika..............hm.....

akta dig för att slanga, man kan slå runt har jag hört :rolleyes:

ang bakhjulsåka..

Jag har en xr 600 som Jag gör lite sporadiska wheelies med. Jag kör retta till vardags och den är tokenkel att ligga och köra jämt och fint på slangen med, men xr:en är lite svårare. Jag har ett lite mindre drev på bak vilken gör gasutslagen större kan det vara problemet?`Jag ser hur ni motardåkare kan ligga länge och glida på slangen, precis som Jag på sporthojen men Jag klarar bara ett par hundra meter på xr,en. Gör Jag fel eller är dagens 4-takts stångor jämnare i feffektkurvan? Min är en gammal -92:s med max effekt på typ 200 varv :3freak
HJÄLP!

ja det låter värre än orginal skramlet :rolleyes: skrapar riktigt mycket ju!och ljudet har kommit nu

Last edited:
Re: ang bakhjulsåka..

Teo skrev:
Jag har en xr 600 som Jag gör lite sporadiska wheelies med. Jag kör retta till vardags och den är tokenkel att ligga och köra jämt och fint på slangen med, men xr:en är lite svårare. Jag har ett lite mindre drev på bak vilken gör gasutslagen större kan det vara problemet?`Jag ser hur ni motardåkare kan ligga länge och glida på slangen, precis som Jag på sporthojen men Jag klarar bara ett par hundra meter på xr,en. Gör Jag fel eller är dagens 4-takts stångor jämnare i feffektkurvan? Min är en gammal -92:s med max effekt på typ 200 varv :3freak
HJÄLP!

För det första har stånkorna sån jäkla motorbroms, det är det jag irriterar mig mest på som var van med 2t där det rullar på bara.
Jag tror det är en träningssak bara.
De nya är givetvis starkare och varvar mycket högre än våra gammla hojar. De nya är inte jämnare i effektkurvan på nåt sätt, XRen har väl en ganska platt vridmomentskurva.
Det svåraste tycker jag är att växla eftersom hojen gärna vill slå i backen så fort man drara av aldrig så lite på gasen.

Re: Re: ang bakhjulsåka..

Silwer skrev:
För det första har stånkorna sån jäkla motorbroms, det är det jag irriterar mig mest på som var van med 2t där det rullar på bara.
Jag tror det är en träningssak bara.
De nya är givetvis starkare och varvar mycket högre än våra gammla hojar. De nya är inte jämnare i effektkurvan på nåt sätt, XRen har väl en ganska platt vridmomentskurva.
Det svåraste tycker jag är att växla eftersom hojen gärna vill slå i backen så fort man drara av aldrig så lite på gasen .

Det är nog det som är skillnaden med dom nyare vid växlingarna att dom orkar komma upp igen efter växlingen om man tycker det är svårt.

peter the great skrev:
ja det låter värre än orginal skramlet :rolleyes: skrapar riktigt mycket ju!och ljudet har kommit nu

Kanske är lagret innanför kopplingskorgen som håller på och ger sig... det är ju också KTM-originalfel :D , men du har ju garanti så det är ju bara att åka vidare :D

660:n har väl bara en oljepump?? Då får man akta sig för riktiga långa wheelies..

Hos 640sm och Duke har dom dubbla oljepumpar = Går att slanga hur långt som helst.. ;-)

peter the great skrev:

Ja varför skulle lagrat vara bättre än något annat på den cykeln? Nu är den jämnrutten överallt. :slicka

Rigge skrev:
Ja varför skulle lagrat vara bättre än något annat på den cykeln? Nu är den jämnrutten överallt. :slicka

...........Säger killen vars belysning slocknar vid stoppis...... :crash :p

-MLM- skrev:
660:n har väl bara en oljepump?? Då får man akta sig för riktiga långa wheelies..

Hos 640sm och Duke har dom dubbla oljepumpar = Går att slanga hur långt som helst.. ;-)

Hur kan det saknas en (1) oljepump i en motor som är samma i hela LC4-programmet (förutom cc och förgasarskillnader mm). Varför skulle man ha tagit bort den i 660'n som är hårdare trimmad än övriga och verkligen ställer krav på oljetillförsel? Var har du hört det?

660'n har 2 pumpar, precis som övriga LC4-motorer. :fakta

prata med ragge idag och han trodde inte att det var kopplingslagret, då det ska vara uppdaterat på660n.. får se vad det här blir...garantin har gått ut :fakta

peter the great skrev:
prata med ragge idag och han trodde inte att det var kopplingslagret, då det ska vara uppdaterat på660n.. får se vad det här blir...garantin har gått ut :fakta

Men vad kostar lagret ifall man byter det själv då?

Ebbe skrev:
Hur kan det saknas en (1) oljepump i en motor som är samma i hela LC4-programmet (förutom cc och förgasarskillnader mm). Varför skulle man ha tagit bort den i 660'n som är hårdare trimmad än övriga och verkligen ställer krav på oljetillförsel? Var har du hört det?

660'n har 2 pumpar, precis som övriga LC4-motorer. :fakta

Jag började misstänka det efter jag upptäckte att 620, 625 och 660 inte har den större oljefilter som sitter framför motorn i ramen som dukar och 640 LC4 har. Kan någon förklara detta?

Tom Byron skrev:
Men vad kostar lagret ifall man byter det själv då?

Tror inte det är så lätt, har en polare med en Duke II som har detta problem och den har stått i 9 veckor!!!!! i väntan på nåt specialverktyg för att få loss lagret......

Nyheter
Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Back