Hur Mycke Olja

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
..kan man egentligen hälla dit innan det kan bli stora problem, som vanligt så har jag en Yamaha med lysande oljelampa, som många har sagt tidigare så känns det inte bra att den lyser.

Men när jag hällde dit oljan så råkades de komma lite väl mycke olja, så nu täcks hela fönstret med olja på min R1, hur mycket olja rör det sig egentligen om det som har kommit dit som är överflödig..........

eftersom jag var en duktig husse igår och bytte olja på min bäbis så noterade jag att det gick åt lite drygt 2dl för att gå från bottenmarkering till mitten-markering i fönstret. Så grovt räknat har man väll en 0,5l att spela på.

Typ hur mycket klämde du i egentligen?

man kan säga att hela fönstret är fyllt med olja.

Men vad jag undrar är egentligen hur "för mycket" kan man hälla dit innan man blåser nån packning eller förstör motorn

R1 Uffe skrev:
man kan säga att hela fönstret är fyllt med olja.

Men vad jag undrar är egentligen hur "för mycket" kan man hälla dit innan man blåser nån packning eller förstör motorn

en väldigt bra fråga som jag inte tänker utforska vidare. :D

Fenix skrev:
en väldigt bra fråga som jag inte tänker utforska vidare. :D
Instämmer. Lite som att kolla hur långt man kan luta sig ut genom ett fönster.
Allvarligt: Den trycker nog ur sig ev överskott utan nån skada. Om det inte är åt h-e f mkt. Luta på hojen o kolla hur långt över fönstret det är. Ev. kan du kanske suga upp en del.
/u

eller oxå kan du investera en tia i en ny bottenpluggspackning och tömma ut överskottet. :tummenupp

Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back