Hur mycke olja i gaffeln?

Fredde Meck

Ny medlem
Gick med
10 Oct 2003
Hoj
Scott 2005
Jag har en gammal gaffel som behöver olja, vet dock inte hur mycket.

Jag får väl dra ett snitt på alla svar jag får(om jag får nå't).

SNABBA RYCK! HUR MYCKET SKA JAG HÄLLA I???

Tala om vad det är för gaffel istället! Det _måste_ ju inte vara till din DR.

150mm brukar vara ett standardmått på crossgafflar..
Att ta till om man inte vet bättre alltså. Annars är det ju bara att prova med 5mm i taget

HanneZ skrev:
hur långt är ett snöre?
Jaja, men jag tänkte ta ett snitt på svaren jag får...
Gaffeln sitter inte på nå'n race-raket, det gäller bara att få den att fungera.

Jag kollade manualen till en gammal gsx1100, den skulle ha 227ml, min DR 560ml.

Tror att 250-300ml är lagom till den men det skulle vara bra att veta hur mycket andra gafflar har så jag inte tabbar mej helt.

Per skrev:
150mm brukar vara ett standardmått på crossgafflar..
Att ta till om man inte vet bättre alltså. Annars är det ju bara att prova med 5mm i taget
Jo det såg jag men gaffeln är förlängd och jag vet inte hur mycket.

Aha, det är alltså till "Rallarens Chopper"?
Kan man kanske utgå från ordinarie volym och sen addera det som förlängningen (glöm inte att dra av ev innehåll i förlängningen)?
Eller man kan kanske ta ordinarie volym, borde ju fungera?
Eller kan man ta ordinarie höjd (mäts ju oftast ovanifrån) och lägga till förlängningen?
Eller hur var det nu, du visste inte vad det är för gaffel? Då blir det nog mer gissning. 150 mm från topp var det visst nån som skrev. Emellertid finns det alltid risk med för mycket olja att gaffeln bottnar i oljan innan den är fullt infjädrad och då riskerar man att trycka sönder packboxarna, inte bra. Det brukar bli mycket att tvätta. :D
Kan du börja med 2-300 mm från topp (eller lägga till förlängningen till de där 150) och testköra? Känns den svampig eller låter luft så får du ju slå i ytterligare 50 mm.

Robban_C skrev:
Aha, det är alltså till "Rallarens Chopper"?
Kan man kanske utgå från ordinarie volym och sen addera det som förlängningen (glöm inte att dra av ev innehåll i förlängningen)?
Eller man kan kanske ta ordinarie volym, borde ju fungera?
Eller kan man ta ordinarie höjd (mäts ju oftast ovanifrån) och lägga till förlängningen?
Eller hur var det nu, du visste inte vad det är för gaffel? Då blir det nog mer gissning. 150 mm från topp var det visst nån som skrev. Emellertid finns det alltid risk med för mycket olja att gaffeln bottnar i oljan innan den är fullt infjädrad och då riskerar man att trycka sönder packboxarna, inte bra. Det brukar bli mycket att tvätta. :D
Kan du börja med 2-300 mm från topp (eller lägga till förlängningen till de där 150) och testköra? Känns den svampig eller låter luft så får du ju slå i ytterligare 50 mm.
Rallarens, ja.

Vet inte hur mycket förlängd, jag provar att fylla 300ml så får vi se!

Jag minns inga volymer från konventionella gafflar (antar att det är en sån) men kan kika i mina verkstadhandböcker på gamal Kawor och Suzzar. Däremot minns jag att moderna Suz USD har typ 450 ml (inte exakt siffra, kolla innan ni fyller, för mycket knäcker p-bxar, tro mig! :huvet ).
Jag gissar att 300 åtminstone inte är för mycket, kanske för lite (förlängd gaffel borde ju rymma mer) men det är ju den säkra änden att börja på. :tummenupp

Robban_C skrev:
Jag minns inga volymer från konventionella gafflar (antar att det är en sån) men kan kika i mina verkstadhandböcker på gamal Kawor och Suzzar. Däremot minns jag att moderna Suz USD har typ 450 ml (inte exakt siffra, kolla innan ni fyller, för mycket knäcker p-bxar, tro mig! :huvet ).
Jag gissar att 300 åtminstone inte är för mycket, kanske för lite (förlängd gaffel borde ju rymma mer) men det är ju den säkra änden att börja på. :tummenupp
Det är en konv. gaffel. Tror inte att den behöver mer olja för att den är förlängd, därför ville jag ha tag på lite volymer från gamla gafflar.

(41mm ben, slag okänd)

Jag tror inte heller att den _behöver_ mer, jag tänkte snarare på att den rymmer mer utan att bli så full att pboxarna poppar.
41 mm. Grovt för en konventionell gaffel. En av de sista 1100R före USD? Tror de är 41. Eller möjligen 39. Äh, minns inte.
Lycka till!

Robban_C skrev:
Jag tror inte heller att den _behöver_ mer, jag tänkte snarare på att den rymmer mer utan att bli så full att pboxarna poppar.

Lycka till!
Shit! Du menar av "gastrycket" eller?

Va fan gör jag nu? Bara och prova sej fram....

Hannez ta fram ditt jävla "snöre" och kom hit så bjuder jag på fika! :3freak

Nänä, inte endast lite gastryck, jag tror inte pboxarna poppar (dvs börjar läcka) förrän det är i stort sett helt utan tomrum vid helt ihopfjädrad. Men 500 cc i en TLR gaffel blir inte bra, tro mig! :-))

Ok, tomrum finns, har inte mätt avståndet än men det är minst 150mm.
Tror att den är förlängd 4".

Om du har 150 mm tomrum på utfjädrad gaffel så går det säkert alldeles utmärkt kanonbra men skyll inte på mig ifall...

Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP