Hur mycke får man ändra på ramen?

big twin

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
Ducati / CBX
Mitt bygge fick ett bakslag i dag ,ramen är mer rostig änn vad det såg ut å vara.

har kapat bort en del av rörramen ,rost, rost och åter rost :huvet.

Nedre del av motorfästen är så tunt som papper.

Kollat i SFRO om man kan kapa ramen en bit upp och bygga om nedre dele bara :confused:

Nån som vet eller har tips hur jag skal göra ??

Bifogat

• bakram 021.jpg
    bakram 021.jpg
    239 KB · Visningar: 219
  • bakram22.JPG
    bakram22.JPG
    53.4 KB · Visningar: 197
Skall det SFRO besiktigas eller bara klara en vanlig SBP besiktning?

Det är väl inget problem , Bara att byta ut dom skadade partierna

Ramen är ju i vanligt "Järn" ingen raketforskning där inte

Gör du det snyggt och svetsar bra så behöver du inte ens påtala det hela

Som med en gammal bil , inget märkvärdigt att man bytt balkar sparklådor mm

Gör det snyggt och bra så har SBP inget att invända, som sagt bilar byts ju hur mycket som helst på,,,, jag har skarvat en 945:a med beg, grejer, det blev asbra.

Du har altså rostlagat en hoj? Som man brukar behöva göra med bilar.
Va hemskt. Har aldrig hört om någon som gjort detta innan.

Någon exklusiv hoj? Är det en äldre dussinhoj så kostar en beggad ram med papper sällan många kronor...

Du har altså rostlagat en hoj? Som man brukar behöva göra med bilar.
Va hemskt. Har aldrig hört om någon som gjort detta innan.

Rostlaga en hoj !!!,Nån skal vara först!!! skulle ju bara kapa bort en bit av ramen när sågen gick gjennom på två drag tunt som papper satte kniven i botten den gick rakt gjennom.

Ok. Inte helt dussin hoj mao.

Visst kan det vara så, men samtidigt är rost inte alls lika stort problem på hojar som på bilar. Så risken att hitta ny kexchoklad finns, men är nog inte lika stor som på en bil.

Skall du bara klara en SBP besiktning så kan du svetsa dit en hög nya rör slänga på lite färg och vara glad. SFRO brukar vara kinkigare på rätt material,svetsmetod och jobbet granskas av någon som verkligen kan....

Se detta som en utmärkt anledning att styva upp ramen lite. Finns ju gott om racebyggen man kan låna inspiration från...

Du verkar ju redan vara på gång med ombyggnation av hojen (ser ut som en R1 sving det där). Ska du ändå bygga om och grejja så är det väl lika bra att göra det ordentligt och gå genom SFRO direkt kanske?

Fast svingen kanske bara sitter där för skojs skull? :)

Du verkar ju redan vara på gång med ombyggnation av hojen (ser ut som en R1 sving det där). Ska du ändå bygga om och grejja så är det väl lika bra att göra det ordentligt och gå genom SFRO direkt kanske?

Fast svingen kanske bara sitter där för skojs skull? :)

Helt rätt viktor det är en R1 sving och Den skal vara kvar där. Seriöst bygge !!!!

Jag skal ringa nån på SFRO å fråga lite för säkerhets skull.

Helt rätt viktor det är en R1 sving och Den skal vara kvar där. Seriöst bygge !!!!

Jag skal ringa nån på SFRO å fråga lite för säkerhets skull.

Skall du byta sving är det lika bra att göra en seriös förstärkning av ramen. Finns gott om möjlighet till triangulering och gaussning där.

Instämmer med Boris. Gör det ordentligt från början så slipper du gå tillbaka sen för att ändra. :)

Skall du byta sving är det lika bra att göra en seriös förstärkning av ramen. Finns gott om möjlighet till triangulering och gaussning där.

Det låter som att jag får beställa lite rör i morgon. din2391 30X3 bör bli bra.

så får jag ta dina fina ord du kom med Boris :va så skal vi väl få ihop den. :tummenupp

Tony Foale är en utmärkt författare på ämnet chassie och har skrivit flera böcker. Googlade fram en liten artikel här http://www.tonyfoale.com/Articles/Frame.mod/KawaMods.htm Delar av hans bok går att läsa på google books. Köp gärna några mindre rör tex D=15mm och använd för triangulering. Gaussning gör man bäst med plåt som är så tunn att man kan valsa eller böja den lite smidigt.

Last edited:
Tror du menar gusseting istället för gaussning. Kliade mig en del i skallen innan jag kom på något som kunde passa...

Har läst en av Foales böcker, mycket matnyttigt innehåll. Klart läsvärd.

Tror du menar gusseting istället för gaussning. Kliade mig en del i skallen innan jag kom på något som kunde passa...

Har läst en av Foales böcker, mycket matnyttigt innehåll. Klart läsvärd.

Du har helt rätt. Översättningen av gusseting till svenska är troligen inte gaussning.

3mm godstjocklek lät mycket. Allt över 2mm tycker jag känns överflödigt så jag använder bara 2mm plåt, rör och profiler.

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back