hur mycke betalar ni i självrisk??

sterner

www.HEET.JAG
Gick med
1 Sep 2003
Hoj
cbr 954-02
JÄVLAR!!! total kvaddade min hoj nu och fick en självrisk på 12000.allt pga att jag e under 25,,ville bara se vad ni andra har och va ni har för försäkringsbolag.själv har jag en daytona och betalar 6.800 om året för hel..visst billigt till det händer en olycka.nu hände d :(

3000 med IF. Kunde välja på 6000 eller 3000 och valde 3000 eftersom jag är för fattig för att slänga upp 6000 utan förvaning.
Man brukar ju kolla självriken INNAN man kvaddar, eller medans man tecknar försäkring.
lycka till!

a det va d jag gjorde och fick det klart och tydligt rakt i örat att om något händer så e det 6000 men när jag ringde nu så sa dom 12000..trodde inte att jag skulle behöva läsa hela jävla avtalet...

sterner skrev:
JÄVLAR!!! total kvaddade min hoj nu och fick en självrisk på 12000.allt pga att jag e under 25,,ville bara se vad ni andra har och va ni har för försäkringsbolag.själv har jag en daytona och betalar 6.800 om året för hel..visst billigt till det händer en olycka.nu hände d :(

Tror jag har 6000 på självrisk i vagnskada å 1000 i självrisk på trafik.

sterner skrev:
a det va d jag gjorde och fick det klart och tydligt rakt i örat att om något händer så e det 6000 men när jag ringde nu så sa dom 12000..trodde inte att jag skulle behöva läsa hela jävla avtalet...
Varför fick du dubbla självrisken då?

sterner skrev:

En hård läxa, men gissa varför man skriver avtal? :(

Den trista sanningrn är ju att man måste läsa igenom _hela_ även om det är skittråkigt, men du kan trösta dig med att det lönar sig i längden. Dessutom så kan man tex förhandla med andra bolag om att "jag har ett avtal från ett annat bolag och de kräver inte att man är med i föreningen siochså för att denochden klausulen skall gälla. Stryker ni det så gör vi affär, annars inte". :)

Själv har jag haft tur hittills och inte behövt punga ut med så mycket pengar på ett bräde hittills, men risken ökar ju för varje mil :rolleyes:

My sympathies...

yonsson skrev:

För att han har fuskat med försäkringen på nåt vänster gissar jag...

När jag var 23 så tänkte jag låna brors triple, den har en triumphförsäkring som bara gäller för folk över 25. Så jag ringde och hörde vad som gäller då - dubbel självrisk.

Last edited:
Ungdomssjälvrisker för folk under 25 brukar bara gälla bilförsäkringar. Kolla upp det i dina papper så du slipper betala för mycket självrisk. Jag höll på att få betala för mycket på samma sätt vid en annan olycka.

Nu har jag 9000, förra året var jag under 25 och hade dubbelt på det. tur att man inte vurpade då ! också IF som f-bolag.

Emmi skrev:
Ungdomssjälvrisker för folk under 25 brukar bara gälla bilförsäkringar. Kolla upp det i dina papper så du slipper betala för mycket självrisk. Jag höll på att få betala för mycket på samma sätt vid en annan olycka.

är så på min försäkring visserligen är gränsen 24 men åndå.

yonsson skrev:
IF's specialförsäkringar funkar så att om man är under 25 år betalar man dubbel självrisk (gäller Triumph & Honda, tror ej BMW), samt att om föraren ej är folkbokförd på samma adress så gäller dubbel självrisk. Har 9K självrisk för min triple så om nån vill testa bör dom veta att det är 18K som gäller om dom klotar.
Det är även dubbel självrisk vid andra skadetillfället under samma försäkringsår så undvik en till krasch :)

Jag har Länsförsäkringar och 3000:- i självrisk på vagnskadan.
När jag vurpade på Sviestad så upptäckte jag att det blev dubbelt då man vurpade på bana. :-(

sterner skrev:

Min självrisk är 20 000:- vid hel och 15 000:- vid halv, men så är också premien lägre, If Honda försäkring (suger iofs för att man inte får köra bana, så till nästa år blir det något annat).

Tycker att det är bra ändå att man kan teckna en försäkring med hög självrisk och en lägre premie istället, så får man köra med insidan av huvudet....

Slangen_2 skrev:
Tycker att det är bra ändå att man kan teckna en försäkring med hög självrisk och en lägre premie istället, så får man köra med insidan av huvudet....

Mycket bättre ja, men det ska ju vara inom rimliga gränser, 25 kkr som If har för sporhojarna är ju helt vansinnigt! :kocko 50kkr om man är under 25 dessutom!

Hoztic skrev:
Mycket bättre ja, men det ska ju vara inom rimliga gränser, 25 kkr som If har för sporhojarna är ju helt vansinnigt! :kocko 50kkr om man är under 25 dessutom!
IF special för Honda har bara trafikförsäkring för sportklassen vilket innebär att man har en "vanlig" försäkring om man har Hel. Då får man kolla i villkoren för den huruvida självrisken är dubbel eller inte.

Last edited:
Har ingen vagnskada försäkring, jag försäkrar halv bara då det blev typ 20 tusen kronor billigare per år...

24år, 3000kr i självrisk vagnskada.

Nått kul måste det ju medföra då man valt att köra något liiite äldre generations sporthoj....

:)

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...