Hur monterar ja startmotorn, husa 450 -06?

lilltryne

Den modiga lilla grisen...
Gick med
17 Jan 2005
Hoj
KTM 250 SXF-06, KTM 525 EXC-05
Tjopp!

Ska ut o köra hjulafton turen imorn och har inge lust o stå o kicka så jag tänkte montera startmotorn innan. Som vanligt e man ute i sista stund o nu när ja ä ute i garaget o pillar så ser det jobbigare ut än ja tänkt mig.

Startmotorn har aldrig varit monterad så nu sitter det en plugg i hålet där den ska sitta. Det sitter även en liten bult bredvid hålet så då tänkte ja att om ja lossar på den bulten så borde pluggen komma loss. Nu när ja lossat den inser ja att jag inte har något att ta tag i för att försöka dra loss pluggen. Måste man ta ur den här pluggen innifrån? :huvet

Ja... Tyvärr måste du ta bort transmissionskåpan för att få bort pluggen, men det funkar att lägga hojen på högersidan för att göra det, så du inte behöver tömma motorn på olja. Det gjorde jag på min 03:a iaf.

Du behöver nog inte ta bort kåpan, om inte startdrevet också är borttaget...
Sitter låsskruven utvändigt är där nog ingen där inne,
Tror bara att o-ringen kärvar lite. Försök att bryta lite försiktigt på kanten så släpper den nog.

Du behöver nog inte ta bort kåpan, om inte startdrevet också är borttaget...
Sitter låsskruven utvändigt är där nog ingen där inne,
Tror bara att o-ringen kärvar lite. Försök att bryta lite försiktigt på kanten så släpper den nog.

Ok ska prova o bryta lite i det. Dock tror ja nästan att startdrevet är borttaget, för ja har ett drev liggandes i samma låda som startmotorn ligger i som mycket väl skulle kunna vara startdrevet..

Ok ska prova o bryta lite i det. Dock tror ja nästan att startdrevet är borttaget, för ja har ett drev liggandes i samma låda som startmotorn ligger i som mycket väl skulle kunna vara startdrevet..

Om det är orginalplugg så måste kåpan bort. Så måste du ju sätta dit 2 st drev som inte ska sitta där när startmotorn är bortplockad. Det blir ett helvetes högt varvtal i onödan på dom om inte startmotorn sitter där och håller i dreven. För detta måste du även ta bort kopplingskorgen. Så ta med en termos med kaffe.

Tro inte att detta är ett stort ingrepp,bara pilla av kåpan och ta bort kopplingen,sedan är de bara att sätta dit dreven,inte ens några shims att tänka på,sen bara att smacka ihop så har du fixat allt på bara en kort stund.

Ok, tack för tipsen! Får ta med mig en termos varm choklad o gå ut nån da o pilla på den.

Annars visar slutet av denna filmen att det löser sig även utan startmotor, bara man får lite påhej av tomten! :tummenupp

http://www.youtube.com/watch?v=g5d8kQ5cOho

Hur har det gått?

Det är lite shims, märkning av kamaxeldrivning, kickaxel som vill "hoppa upp" impellersprint som ska bort och div annat att hålla rätt på. Det kanske inte alla vet om. Helt lätt behöver det således inte vara. Men du har väl gjort detta förut? Ha hojen liggandes så behöver du inte tappa ur oljan, och "halvmånarna" under shimset i kopplingskorgens axel ligger still.

Last edited:
Hur har det gått?

Det är lite shims, märkning av kamaxeldrivning, kickaxel som vill "hoppa upp" impellersprint som ska bort och div annat att hålla rätt på. Det kanske inte alla vet om. Helt lätt behöver det således inte vara. Men du har väl gjort detta förut? Ha hojen liggandes så behöver du inte tappa ur oljan, och "halvmånarna" under shimset i kopplingskorgens axel ligger still.

Gick ut ida o tittade lite på den men det gick sådär... Blev sur på hojen mer än en gång kan ja säga. Var nästan så jag gav upp och gick in när jag inte fick loss avgassystemet. Utdelade en sista spark på ljuddämparen i frustration och så *tjonck* så lossnade det och jag kunde fortsätta... :tummenupp

Fråga 1 - Märkning av kamaxeldrevning? Vad när hur varför?

Fråga 2 - Vart ska de två dreven sitta? Är det rätt drev? Se bild. Det stora är ja lite osäker om. Det ligger ett mindre drev i/på det stora, ser ut som om man nästan kan trycka i det lilla i det stora. Ska man göra det eller ska det lilla bara vila nån millimeter ner i det stora drevets lager?

Bifogat

• DSC03121_red_.jpg
    DSC03121_red_.jpg
    122 KB · Visningar: 471
  • DSC03118.JPG
    DSC03118.JPG
    111.6 KB · Visningar: 160
Gick ut ida o tittade lite på den men det gick sådär... Blev sur på hojen mer än en gång kan ja säga. Var nästan så jag gav upp och gick in när jag inte fick loss avgassystemet. Utdelade en sista spark på ljuddämparen i frustration och så *tjonck* så lossnade det och jag kunde fortsätta... :tummenupp

Fråga 1 - Märkning av kamaxeldrevning? Vad när hur varför?

Fråga 2 - Vart ska de två dreven sitta? Är det rätt drev? Se bild. Det stora är ja lite osäker om. Det ligger ett mindre drev i/på det stora, ser ut som om man nästan kan trycka i det lilla i det stora. Ska man göra det eller ska det lilla bara vila nån millimeter ner i det stora drevets lager?

Kamdrevsmärkning: Var när hur varför?? Det är helt enkelt absolut nödvändigt. Om du gör fel: I bästa fall får du inte igång den, i sämsta fall krokiga ventiler.

Dreven, det "stora" ska sitta bakom kopplingskorgen. Det "lilla" som du kallar det ska vara i det "stora" drevet. Om du inte menar det andra lilla som har en inbyggd slirkoppling. Det sitter mellan det "stora" och startmotorn. Pass på, då det inne i på baksidan av det "stora" sitter ett nållager som gärna vill ramla bort. Inte alla vet vart det kom ifrån då dom får syn på det. Lossa kopplingskorgens mutter är inte heller det enklaste utan rätt grejjer. Har på känn att detta inte blir din sista fråga, så ladda hem repair-manual här: http://www.husaberg.com/Downloads.33.0.html

Last edited:
Är det våld som gäller på den yttre kopplingskorgen? Har tatt bort allt och det känns som den fortfarande sitter fast mä någe, den känns jäkligt stum.

Är det våld som gäller på den yttre kopplingskorgen? Har tatt bort allt och det känns som den fortfarande sitter fast mä någe, den känns jäkligt stum.
Om du tagit bort "allt" är det bara att lyfta upp korgen.Ta bort kopplingsfjädrar och tryckplatta.Lossa den stora muttern och plocka bort innerhubben.Innanför den ligger en kupad bricka och två halvmåneformade clips.Plocka bort dom också så är det bara att lyfta på korgen sen.Ställ motorn i ÖD innan du tar bort kopplingskorgen.

Wiiiii! sådär ja, då har man sig en såndär modern hoj som startas med knapp! :yoparty :yoparty

Tack för alla tips!:tummenupp

Fusk:D
Men inför min stora motardsatsning 2011 ska jag också ha det:yoparty

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back