Hur montera tillbaka orginal EXHaUST control Valve på en K6 (se bild)

silverpilen740

Kör inte sporthoj för skoj skull /200+
Gick med
4 May 2004
Hoj
GSXR-1000 K6
Har läst lite i servicemanualen ingen som vet om det kan finnas någon på svenska till en GSXR-1000 -06?

Blir mer och mer nervös då jag läser kapitel 6 om Exhaust ventilen (avgasventil motorn som öppnar och stänger avgasporten se bild)

Följande har hänt! körde av vägen och lyckades på något mycket underligt sätt få en av vajrarna till denna motor att lossna. Fattar fortfarande inte hur. När jag skulle få tillbaka vajern klanta jag mig med ett verktyg och förstörde motorn. Nu har jag skaffat en ny motor från en K5:a (dock med en annan siffra på baksidan, på min står det 12V 11G på denna stod det 12V 3G) kan det vara någon skillnad på dessa?

Vidare så testade jag motorn genom att tillföra 12v på de 2 kablarna som man kan köra runt motorn på. då snurra motorn runt runt. Enligt manuale skall man komma till något endläge, men detta kanske endast gäller då man har vajrarna ikopplade eller då de andra 3 kablarna är inkopplade? Det är ju 2 kontakter en med tre kablar i och en med två.

Har ockås läst i servicemanualen följande: CAUTION: Before removing the EXCVA, be sure to set the EXCVA pulled to the adjustment position. Detta är ju nu inte gjort =(

Finns det någon expert som kopplat in denna motor och vet hur man skall gå tillväga? Skall försöka mig använda mig av servicemanualen imorgon men även om jag är rätt teknisk, så verkar detta vara riktigt svårt att montera / ställa in.

Känner på mig att det kommer dyka upp frågetecken imorgon då jag skall försöka montera skiten, så jag tackar för alla tips mvh Daniel:gnissla

får man fråga varför du vill ha tillbaka skiten ?

Bara kapa en kabel vid ECU boxen så du slipper larmet som blir när mna kopplar bort skiten och ställ ventilen i öppet läge om du vill köra med orginalpipan..

servot "motorn" kommer att snurra runt så länge ingen vajer är kopplad dit. Innan du sätter dit dom 2 vajrarna skall du se till att hjulet och dom 2 fästpunkterna för vajrarna är ställda rakt upp (klockan 12). sedan är det bara att fästa vajrarna. OBS kan skicka verkstadshandboken via via pm till dig. Har själv ganska nyligen tillfälligt satt tillbaka originalsystemet.:tummenupp

Låter ju fint!

Nicotin....
Skiten är ju inte direkt gratis och framför allt sitter det inte där för skoj skull!

Så eftersom jag nu gjort mig besväret att skaffa en nymotor så skall den monteras dit =)

Knorrhane, Låter fint se PM.

Visste att det skulle gå åt helvete snyft! Följande händer! Mäter strömmen till motorn (EXVCA) den får 10V av systemet när tändningsnyckel slårs på. dock häder det ingenting motorn rör sig inte. Kopplar jag däremot den direkt till batteriet 12V så snurrar den. Har även testat ställa systemet i Dealer mode, men även då rör sig inte motorn. Följade är Saxat ur servicehandboken.

"Every time the ignition switch is turned ON, the EXCVA automatically drives the EXCV and detects full
close/open position voltages and sets the EXCV to middle position" om nu motorn sitter löst och i fel position, så borde den ju snurra sig rätt?

Vidare när jag kör skiten i Dealer mode, så visar den -C00 dvs. inga fel? fast den borde väl gnälla på EXHaust? )c46

Last edited:
Nyheter
Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...