hur montera oljetempmätare

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
jag vill vara väldigt noga med att inte gasa förens motorn har blivit helt varm, men det är vädligt svårt att avgöra när den har blivit det eftersom att man bara har en tempmätare till kylvätskan. visst, man kan vänta en halvtimme med att börja bränna på för att vara säker men det orkar man inte göra.

jag undrar alltså hur man på lättaste sätt monterar en oljetempmätare på sin hoj. var och hur monterar man en tempmätare tex. vad behöver man för delar. nån som kan komma med några tips?

Om man köper en oljetemp-givare, sitter den då i en oljeplugg som man skruvar i istället för den vanliga, eller hur funkar det?

Finns ju varianter du monterar i hålet för oljepåfyllning. Själva mätaren sitter på grejen du monterar fast i hålet.
Lite glidarstuk på grejen, men, men

Om oljetemp var nånting man ville ha koll på skulle fler cyklar ha det originalmonterat. Och som det är nu har ingen hoj oljetempmätare. Använd ditt sunda förnuft så klarar det sig säkert.

Silwer skrev:
isf bör det ju var ett rätt bra nerstick eftersom sensorn nog bör ligga i oljan för att avläsa tempraturen.

Så bra, tipsa tillverkarna som gör dessa modellanpassade tempmätare som ersätter oljelocket. Jag är sääker på att du är något stort på spåret, kanske har de helt enkelt missat att göra mätpinnen tillräckligt lång!

Chronic skrev:
Så bra, tipsa tillverkarna som gör dessa modellanpassade tempmätare som ersätter oljelocket. Jag är sääker på att du är något stort på spåret, kanske har de helt enkelt missat att göra mätpinnen tillräckligt lång!
detta förstår jag tyvärr inget av?

Last edited:
Långa farbron skrev:
Jo ,men sen om dom fungerar bra det vet jag inte,men kanske som en fingervisning..
förmodligen, jag inbillade mig nån mer avancerad apparat, men det där är ju egentligen fullt tillräkligt, antar att de mest sitter på luftkylda hojar.

oj en sån där är ju alldeles perfekt!!!

jag hade tänkt att jag skulle få sätt dit nån liten tempmätare någonstans och sen dra sladdar och sätta med mätartavla uppe vid dom andra mätarna osv. detta var ju väldigt smidigt.

Silwer... är det inte ännu viktigare att värma upp ordentligt när man har en gammal skorv som jag? anledningen till att jag vill ha en oljemätare är ju mycket att jag hatar att köra långsamt. så fort tempmätaren visar att det är ok så är det bara full fart som gäller.

Har en sån på ktm:en,funkar skitbra faktiskt.Vid normal körning ligger den på 80 grader och vid lite mer forcerad(he he) 100 grader celcius.Enda nackdelen var priset tror det va 900spänn.

Jävligt smidigt att ha oljemätareno visaren nere vid foten, så smidigt att kolla då när man är ute o åker?!

Oljan ligger 10-15 min efter vattnet ungefär, så efter vattnet nåt den temp den ska ha så vänta 10 min till.

HanneZ skrev:
Jävligt smidigt att ha oljemätareno visaren nere vid foten, så smidigt att kolla då när man är ute o åker?!

Oljan ligger 10-15 min efter vattnet ungefär, så efter vattnet nåt den temp den ska ha så vänta 10 min till.
I början kasta man ett öga på den vid nåt rödljus,men nu vet man ju vilken temp oljan har så egentligen är den lite överflödig.

Frågan är bara vad man skall med infon till. Mig veterligt är det inte många som vet när oljan har uppnått arbetstemp samt när den ev blir för varm och filmen brister. På mina cyklar märker (åtminstone inbillar jag mig det) ett sämre gassvar och tristare motorgång när oljan inte är varm pga ökad pumpverkan i oljepump etc....( ty oljan är trögflytande)

HanneZ skrev:

oj då. så länge väntar inte jag. för min hoj tar det 5 min innan vattentempen är ok. då ska jag alltså vänta 10 minuter till, dvs 15 totalt. det är ju brutallänge. jag varvar inte mer än 5000 varv innan den blir varm vilket innebär att jag inte kan köra snabbare än 120. då måste jag alltså sitta och fisköra i 4 mil!!!!!!!!!!!!!!!! innan jag kan vrida på rullen. kan det verkligen va så? jag kör nog ungefär 1 mil, sen är det bara stumt som gäller.

bmwjohan skrev:
oj då. så länge väntar inte jag. för min hoj tar det 5 min innan vattentempen är ok. då ska jag alltså vänta 10 minuter till, dvs 15 totalt. det är ju brutallänge. jag varvar inte mer än 5000 varv innan den blir varm vilket innebär att jag inte kan köra snabbare än 120. då måste jag alltså sitta och fisköra i 4 mil!!!!!!!!!!!!!!!! innan jag kan vrida på rullen. kan det verkligen va så? jag kör nog ungefär 1 mil, sen är det bara stumt som gäller.
Du behöver inte skriva i varje inlägg att du tycker att du är coolast o tuffast i världen, de vet vi redan att du tycker!

Tillbaka till ämnet, jag vet inte hur det är exakt på en hoj med din kubik och effekt. Vad jag vet är att kompisens hyffsat trimmade bil jämförde vi vatten temp med oljetemp och där låg oljan ca 10 min efter. Det är ett riktmärke och ingen definitiv gräns!

/ Hannes

bmwjohan skrev:
jag vill vara väldigt noga med att inte gasa förens motorn har blivit helt varm, men det är vädligt svårt att avgöra när den har blivit det eftersom att man bara har en tempmätare till kylvätskan. visst, man kan vänta en halvtimme med att börja bränna på för att vara säker men det orkar man inte göra.

jag undrar alltså hur man på lättaste sätt monterar en oljetempmätare på sin hoj. var och hur monterar man en tempmätare tex. vad behöver man för delar. nån som kan komma med några tips?

Har du något hål i motorn som har M14x1,25gäng så kan du få köpa en Yoshimura Oljetempmätare/voltmätare av mig, jag vill ha 750kr för den.
http://w1.921.telia.com/~u92106872/yoshi_temp.jpg

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck