Hur montera Öhlins strdämpare på r1?

Raven1

Ben fornito
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
XR 650
Jag har införskaffat en beg. öhlins styrdämpare med Harris fästet och jag tror att det saknas någon gummibricka eller något, för den har antydan till att vilja skrapa i stryrkronan.
Någon som har typ en sprängskiss eller foto på hur dämparen sitter fast på harrisfästet eller så?

Vill helst inte att den ska ligga emot någonstans och skrapa.

Hojen är en R1:a 2003:a.

tacksam för info om någon kan tipsa.

Micke

Jag monterade nyss min nya Öhlinare, men det var med fästena som följde med från Öhlins...

På öhlins styrdämpare sitter det en O-ring mellan fästet å dämparen, trillar liksom ner å tar i styrkronan om den inte är där, iaf på 98-99an´s

YZF-1000-R1 skrev:
På öhlins styrdämpare sitter det en O-ring mellan fästet å dämparen, trillar liksom ner å tar i styrkronan om den inte är där, iaf på 98-99an´s

Så är det även på modellen till 02an, höll på att tappa bort den lilla o-ringen... inte kul att krypa på garagegolvet och leta efter en O-ring som är ca 8mm i diameter... men den hade lagt sig under tanken, framför luftburken. :rolleyes:

Raven skrev:
Jag har införskaffat en beg. öhlins styrdämpare med Harris fästet och jag tror att det saknas någon gummibricka eller något, för den har antydan till att vilja skrapa i stryrkronan.
Någon som har typ en sprängskiss eller foto på hur dämparen sitter fast på harrisfästet eller så?

Vill helst inte att den ska ligga emot någonstans och skrapa.

Hojen är en R1:a 2003:a.

tacksam för info om någon kan tipsa.

Micke

Har du köpt ett Harris fäste till en 98-01 så passar inte det på 02-03 utan modefiering.
Jag har ett Harris fästa som jag hade tänkt använda på min -02 men det gick inte för staget som går från kåpställningsbulten gör att man inte kan svänga så mycket åt höger.
Det klämms mellan cliponet och gaffeln.

Dämpare

Dämparen och fullt utslag är det inga problem med, jag saknar bara någon gummibusning så den inte ska ligga emot styrkronan när man svänger. Utan den är dämparen ganska sladdrig. ska hitta på en lösning själv.

ingen som har en närbild på vilken sida etc. som gummibussningarna sitter på?

micke

Re: Dämpare

Raven skrev:
Dämparen och fullt utslag är det inga problem med, jag saknar bara någon gummibusning så den inte ska ligga emot styrkronan när man svänger. Utan den är dämparen ganska sladdrig. ska hitta på en lösning själv.

ingen som har en närbild på vilken sida etc. som gummibussningarna sitter på?

micke

Jag använde en O-ring från en gammal mc kedja.

Lösning

Tror jag gör på samma sätt.
Inte speciellt komplicerat problem, men det hade varit intressant att sen en monteringsanvisning hur det "egentligen" ska se ut.

Micke

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...