hur mkt vågar jag ladda?

Laddar 1,5 med 9,2 i grundkompression, på macksoppa. Så rent detonationsmässigt finns där väl plats för mer, men det är ju som sagt frågan om vad som ger upp. Stakar, kolvar, vev?

Det spelar ingen roll vad som ger upp först, resultat blir ivfsh detsamma - totalhaveri. Går en kolvbult, spricker en kolv, stake eller vev blir det soprent i motorn och plånboken- svårt att avgöra vad so mgick sönder först. I bästa fall smälter bara en kolv och gör inte speciellt stor skada.

tja, tänker i samma banor som "Brinken" varför pressa ur det lilla som kan finnas kvar??? ta ur mer än 250hkr ur en 750 säger väll sig självt att det kommer att bli mera utgifter när det brakar och mera tid än åka har jag en känsla av. Är det här en sådan där "jag måste bara titta ner i trädgårdsslangen när vattnet har slutat komma" grej eller finns det någon högre tanke med det hela:va Vad är det för fel med en större hoj om du vill ha mer:va

nu har jag köpt en till motor. så det är den som kommer byggas och förstärkas upp nu. kommer antagligen att bli en "zx8r" när den är klar. anledningen till att jag inte skaffar en annan och större hoj är väl att jag trivs på min... så nu ska det köpas stakar, större kolvar, porta, andra kammar... sen får vi se var effekt och laddtryck landar. kommer antagligen ha 2 laddtryck. ett för vardagsbruk å ett för "speciella" tillfällen:tungan .

är det nån som vet om det är nicasilcylindrar eller är det bara stålfoder?

nu har jag köpt en till motor. så det är den som kommer byggas och förstärkas upp nu. kommer antagligen att bli en "zx8r" när den är klar. anledningen till att jag inte skaffar en annan och större hoj är väl att jag trivs på min... så nu ska det köpas stakar, större kolvar, porta, andra kammar... sen får vi se var effekt och laddtryck landar. kommer antagligen ha 2 laddtryck. ett för vardagsbruk å ett för "speciella" tillfällen:tungan .

Grattis till nya motorn. Har också samlat på mig någon x-tra. Man vet ju att förr eller senare säger det.........!
Jag menade inte att din båge på något sätt skulle vara för liten ur den bemärkelsen utan snarare att liter effekten redan var så pass maxad att jag tror det kan vara svårt att komma förbi vad du idag har utan att det börjar rasa och skit istället för att öka på volymen lite och därigenom få lite mera pulver:yoparty
Men jag skall följa ditt bygge med intresse. Då kanske det blir lite bilder att gnida.....till i vintermörkret då:cool:

Last edited:
bilder ska nog gå att fixa ett par...
jag vet inte om jag ska va lite snål och strunta i att borra upp motorn... kolvarna kostar iofs lika mkt oavsett dimension men borrningen kostar ju en slant?

är det ingen som vet om det är nicasil cylindrar eller inte i min zx7:an?

bilder ska nog gå att fixa ett par...
jag vet inte om jag ska va lite snål och strunta i att borra upp motorn... kolvarna kostar iofs lika mkt oavsett dimension men borrningen kostar ju en slant?

är det ingen som vet om det är nicasil cylindrar eller inte i min zx7:an?

köper du kolvarna genom motospeed :yoparty så kostar det ca 12-1300kr och det var ju LITE skillnad mot 2800kr som dom där JÄVLA OCKRARNA :kulsprutaEnebybergs motorrenovering:finger :finger skulle ha i sthlm.
Roger på motorspeed brukar jag snacka med, bra gubbe :tummenupp

Så du tänker totalt plåga livet ur min gamla betta...Låter bra, hade säkert gjort samma sak om jag haft kvar den!

Kul att den hållit ihop bra för dig!

Tror säkert du kan komma till 300-strecket med att bara vrida upp trycket, kompressionen är låg och turbon har ju kapacitet. Vet att Erik pressat Suzuki 750R till en bra bit över 300 med orört innandöme(Förutom kompsänkning naturligvis).

Om jag vore du skulle jag "offra" den motor som sitter i nu för att kolla vad som händer liksom. Antingen håller den för en effekt du är nöjd med eller så händer något, mer eller mindre allvarligt. För mig känns det lite fel väg att gå att först bygga en jättedyr motor för att sen ge sig ut på helt okänt vatten liksom. Kanske blir största problemet att få toppackningen att hålla t.ex?

Jag menar, det är ju uppenbarligen en jäkla kvalitét på delarna i motorn redan nu och frågan är hur mycket bättre en kolv för 2000 spänn egentligen är än den som redan sitter där? Säkert är den bättre men om det börjar knasa i systemet kommer även dyra prylar att bli skrot tämligen omgående.

Själv skulle jag först experimentera och testa med begagnade standardgrejer och sen när jag lärt mig mer om vart gränserna ligger skulle jag bygga en riktig motor med "rätta" grejerna bara för att få lite marginal.

Jaja, lite tankar från mig bara...Lycka till hur du än gör!

/Niclas

köper du kolvarna genom motospeed :yoparty så kostar det ca 12-1300kr och det var ju LITE skillnad mot 2800kr som dom där JÄVLA OCKRARNA :kulsprutaEnebybergs motorrenovering:finger :finger skulle ha i sthlm.
Roger på motorspeed brukar jag snacka med, bra gubbe :tummenupp

ev ska jag ha spm stakar å lågkomp kolvar... beror på vad priset hamnar på...

Så du tänker totalt plåga livet ur min gamla betta...Låter bra, hade säkert gjort samma sak om jag haft kvar den!

Kul att den hållit ihop bra för dig!

Tror säkert du kan komma till 300-strecket med att bara vrida upp trycket, kompressionen är låg och turbon har ju kapacitet. Vet att Erik pressat Suzuki 750R till en bra bit över 300 med orört innandöme(Förutom kompsänkning naturligvis).

Om jag vore du skulle jag "offra" den motor som sitter i nu för att kolla vad som händer liksom. Antingen håller den för en effekt du är nöjd med eller så händer något, mer eller mindre allvarligt. För mig känns det lite fel väg att gå att först bygga en jättedyr motor för att sen ge sig ut på helt okänt vatten liksom. Kanske blir största problemet att få toppackningen att hålla t.ex?

Jag menar, det är ju uppenbarligen en jäkla kvalitét på delarna i motorn redan nu och frågan är hur mycket bättre en kolv för 2000 spänn egentligen är än den som redan sitter där? Säkert är den bättre men om det börjar knasa i systemet kommer även dyra prylar att bli skrot tämligen omgående.

Själv skulle jag först experimentera och testa med begagnade standardgrejer och sen när jag lärt mig mer om vart gränserna ligger skulle jag bygga en riktig motor med "rätta" grejerna bara för att få lite marginal.

Jaja, lite tankar från mig bara...Lycka till hur du än gör!

/Niclas

hehe ja nu ska den plågas:yoparty . jovisst liggerdetnått i det du säger, men det känns lite osäkert att ladda mer än jag gör nu... är ju redan en bra bit över dubbla effekten. jag kanske gör så att jag bygger klart nya motorn men att jag ökar laddet på den som sitter i ramen nu. sen om nåttskulle rasa så är det ju bara att skicka i nya motorn å flytta över kitet... mkt vill ha mer.... men jävlar vilken hoj att gå...hehe provade att skjutsa en tjejkompis i somras, fick njurslag hela tiden... hon gillade inte att bara 1 hjul va i backen:D .

skulle du kunna pm:a ditt tele.nr till mig ifall det skulle dyka upp nått frågetecken när jag bygger den nya motorn?

Last edited:
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...