FettSnok
96% enligt läkaren
Laddar 1,5 med 9,2 i grundkompression, på macksoppa. Så rent detonationsmässigt finns där väl plats för mer, men det är ju som sagt frågan om vad som ger upp. Stakar, kolvar, vev?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Därför man inte ska provköra en effektstarkare hoj än sin egenMycket vill ha mer ära det inte så =)
nu har jag köpt en till motor. så det är den som kommer byggas och förstärkas upp nu. kommer antagligen att bli en "zx8r" när den är klar. anledningen till att jag inte skaffar en annan och större hoj är väl att jag trivs på min... så nu ska det köpas stakar, större kolvar, porta, andra kammar... sen får vi se var effekt och laddtryck landar. kommer antagligen ha 2 laddtryck. ett för vardagsbruk å ett för "speciella" tillfällen.
bilder ska nog gå att fixa ett par...
jag vet inte om jag ska va lite snål och strunta i att borra upp motorn... kolvarna kostar iofs lika mkt oavsett dimension men borrningen kostar ju en slant?
är det ingen som vet om det är nicasil cylindrar eller inte i min zx7:an?
köper du kolvarna genom motospeedså kostar det ca 12-1300kr och det var ju LITE skillnad mot 2800kr som dom där JÄVLA OCKRARNA
Enebybergs motorrenovering
![]()
skulle ha i sthlm.
Roger på motorspeed brukar jag snacka med, bra gubbe![]()
Så du tänker totalt plåga livet ur min gamla betta...Låter bra, hade säkert gjort samma sak om jag haft kvar den!
Kul att den hållit ihop bra för dig!
Tror säkert du kan komma till 300-strecket med att bara vrida upp trycket, kompressionen är låg och turbon har ju kapacitet. Vet att Erik pressat Suzuki 750R till en bra bit över 300 med orört innandöme(Förutom kompsänkning naturligvis).
Om jag vore du skulle jag "offra" den motor som sitter i nu för att kolla vad som händer liksom. Antingen håller den för en effekt du är nöjd med eller så händer något, mer eller mindre allvarligt. För mig känns det lite fel väg att gå att först bygga en jättedyr motor för att sen ge sig ut på helt okänt vatten liksom. Kanske blir största problemet att få toppackningen att hålla t.ex?
Jag menar, det är ju uppenbarligen en jäkla kvalitét på delarna i motorn redan nu och frågan är hur mycket bättre en kolv för 2000 spänn egentligen är än den som redan sitter där? Säkert är den bättre men om det börjar knasa i systemet kommer även dyra prylar att bli skrot tämligen omgående.
Själv skulle jag först experimentera och testa med begagnade standardgrejer och sen när jag lärt mig mer om vart gränserna ligger skulle jag bygga en riktig motor med "rätta" grejerna bara för att få lite marginal.
Jaja, lite tankar från mig bara...Lycka till hur du än gör!
/Niclas
![]() |
Mälaren Runt #40 – 16 augusti
Lördagen den 16 augusti kör... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP
För att fira den trefaldige... |
![]() |
Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing