hur mkt använder ni bakbromsen?

använder bakbromsen lika ofta som frambromsen.

När man wheelar, e bakbromsen ett måste, tyvärr har jag haft foten liggandes på pedalen för ofta, vilket resulterat i att bromsvätskan blir varm & grumlig = byta ofta, måste lära mig att undvika detta, då min bakbroms försvann helt efter mycket wheelande (sjönk i botten)

Sedan när jag körde på rådjuret, så hann jag se det, hade FULL broms på både fram & bak utan att låsa bromsarna, samtidigt som jag väjde undan lite. tyvärr räckte inte detta

Använder iprincip aldrig bakbromsen. Dels för att den är ruggigt dålig på 916 (feldesignad) och dels för att SPS´n har ganska bra motorbroms.

alltid båda mer el mindre

Bakbromsens är väl mest till för att flytta fram den mesta tyngden till framhjulet för att så få maximal bromsverkan fram..

Alltså man börjar först med ett lätt tryck på bakbromsen, sen fram..

När jag kör i trafiken använder jag mycke bakbroms, alltid när jag saktar in i lågt tempo och när jag står still.

I racingen använder jag den ofta i ingång, ibland mitt i kurvan och någon gång i utgången av kurvan.

Typ såhär (råkade ha den här i cut n paste):
http://www.youtube.com/watch?v=DSkAvgcgwBQ ;)

tycker att det räcker att lägga foten på bromspedalen när man nyper med frambromsen!då får man det lilla tryck som behövs på bakbromsen!!

Använder inte bakbroms mycket men i regn eller liknande förhållanden då underlaget är lite skiftande får man ibland ta till hejdaren bak för att balansera hojen.

Sedan har den även räddat några situationer vid övergångställ och håriga möten med älg och ren.

Aldrig använt bakbroms direkt mycket...men efter att frambromsskivorna blivit skeva och hela hojen försöker skaka av sig kåpor när frambroms används har man fått lära sig bakbromsanvändandet och motorbromsande förutom hastighetsanpassning då oxå *host* :rolleyes:

Detta har varit en nyttig erfarenhet..inte bara för att motionera kolvarna utan för även känna hur mycket man egentligen kan använda bromsen bak, utan att det ska släppa. Nu ändrar sig ju det i förhållande till hur mycket broms fram man lägger an, men jag kommer garanterat fortsätta använda bromsen bak även när mina nya bromsskivor från ching chong blivit monterade.
Bodin

vadå´? ska man använda frambromsen så mkt eller? jag använder nästan bara bak....:)

Om man kör aktivt eller åker bana används ju frambromsen flitigt annars är det bak i trafiken som jag använder mest.

Så länge man inte behöver få stopp på den fort kan man ju lika gärna växla ned eller använda bakbroms.

Alltid båda....det sitter som en reflex, tycker hojen blir mer stabil vid inbromsning. Trycker lite bak först och sedan kan man kräma till fram. Tyvärr har jag en tendens att glömma lätta på trycket i slutet av inbromsningen men det har gått bra hittills.

/D.

Den funkar även bra då man släppt styret med båda händerna och vill sakta ner å stäcka på sig lite..

Jag har alltid 3 blåa skivor på min hoj! Att bromsa mycket bak är stabiliserande + att man kan på ett kontrollerat sätt kan sladda lite.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman