Hur min bror blev en misstänkt bankrånare.

Fotrally

Olika
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Honda CBR1000RR -08, SP Copperhead MX125 -07
Hade nästan förträngt detta men kom att tänka på den när jag läste i tråden om poliser som kör för fort.

Min bror blev misstänkt för ett bankrån för några månader sen!

Bankrånet(Bank A) hade skett 5-6mil från där han bor några veckor tidigare.(i höga kusten för att inte peka ut någon direkt plats)

Hur som helst så var han och satte in pengar på en lunch åt morsan på en annan FSB(Bank B) i den lokala hålan där han jobbar, handlade väl om en 7-8000kr.
Minns inte riktigt ordningen och exakt hur det var men han fick iaf påhälsningar av snuten. Dock så var han inte hemma så tjejen öppnade och dom frågade om xxxxxx bodde här och om han var hemma eller vart han var. Nej han är på jobbet och slutar kl 16. Så dom åkte därifrån utan att hon fick veta vad det var frågan om(än fast hon frågade). Sedan efter att hans tjej åkt till jobbet på eftermiddagen så visar det sig att då har dom åkt tillbaka och kollat runt på gården. Han har ett extra hus som står på hans tomt och där hade dom tagit sig in i källaren, snokat omkring där och försökt komma in i själva huset men dom lyckades inte eftersom dörren dit tydligen hade frusit fast.

Min bror har ett temperament utan dess like så han ringde upp snuten och var minst sagt jäääävligt irriterad på deras sätt att hantera detta.
Det visade sig att FSB(Bank B, OBS ej samma bank som blev rånad) hade ringt till snuten om att min bror hade kommit in med ett gäng sedlar åt satt in dom på banken. Efter det hela hade väl polisen även ringt till morsan och frågat ang. pengarna osv...

Efter fler ilskna samtal då min bror ville ha en ursäkt av principskäl(som han dock inte fick) eftersom han inte ens har fått en fortkörningsböter under sin karriär som bankrånare :rolleyes: . Under samtalet som mest bestod av bortförklaringar visade det sig att det bland annat tagit över 2timmar att hitta hem till min bror. Fatta...över 2timmar för att hitta hem till min brors hem som ligger ca 3mil från polisstationen. Dom hade fått fråga en del grannar för att hitta dit...och alla vet väl hur rykten mellan gamlingar i en liten by är... :död

Jag fattar inte varför det ska ta över 2 timmar för polisen att hitta till en person som dom har namn och telefonnummer på, där adress och karta finns på eniro?
.
Morsan tog detta rätt hårt...hon kände sig kränkt osv, men det gick som tur över. För övrigt så har hon inte kvar kontot på FSB.....

Snipp snapp så var sagan slut.
Lite rörigt och säkerligen en del stavfel osv men kanske någon finner det intressant att läsa hur vårat förtroende sjönk för polisen. Tack för mig! :fyllisar

Edit: Jag inser nu att jag är sämst på att förklara! :3freak

Last edited:
Markus skrev:
Så för att han satte in pengar på ett konto så trodde man att han var bankrånare?
Låter lite latjo.

Exakt om dom trodde att han var en av bankrånarna vet vi inte men dom trodde iaf att han hade varit medhjälpare.(tydligen;))

okej medhjälpare till ett bankrån? så banken blev alltså rånad? ingen logik jag fattar inte eller så har du glömt någon detalj eller två :confused:

Yamaha_Tobbe skrev:
okej medhjälpare till ett bankrån? så banken blev alltså rånad? ingen logik jag fattar inte eller så har du glömt någon detalj eller två :confused:

Det står ju klart och tydligt?

"Bankrånet hade skett 5-6mil från där han bor några veckor,kanske mer innan dett utspelar sig. (i höga kusten för att inte peka ut någon direkt plats)"

Freddy82 skrev:
Det står ju klart och tydligt?

"Bankrånet hade skett 5-6mil från där han bor några veckor,kanske mer innan dett utspelar sig. (i höga kusten för att inte peka ut någon direkt plats)"

Tur att någon förstår vad jag menar.. :tomten
Ändrat lite och skrivit "Bank A & Bank B" lättare att inte blanda ihop...

Fotrally skrev:
Jag fattar inte varför det ska ta över 2 timmar för polisen att hitta till en person som dom har namn och telefonnummer på, där adress och karta finns på eniro?

:rofl

Fotrally skrev:
Dom hade fått fråga en del grannar för att hitta dit...och alla vet väl hur rykten mellan gamlingar i en liten by är... :död

Blev nog fart på gamlingarna :lol

Markus skrev:
Så för att han satte in pengar på ett konto så trodde man att han var bankrånare?
Låter lite latjo.

Kan inte ens drömma om hur man kan bli behandlad i USA och vad man kan bli anklagad för om det går till så i Sverige :gnissla

Strax efte 9/11 så åkte en kollega med utländskt utseende med svenskt inrikesflyg, som han gjort 100 ggr innan -utan problem, efter hans kommentarer så förstod man att han hade blivit illa behandlad :näsblod

Last edited:
KGK skrev:
Kan inte ens drömma om hur man kan bli behandlad i USA och vad man kan bli anklagad för om det går till så i Sverige :gnissla
Ja fyfan, i usa så är de ju dummare, fetare, korruptare och dödar en direckt om man sätter in pengar på banken. Usa är ju världens värsta land, tacka vet jag irak under saddams styre.

de vill inte heller rätta sig efter internationella lagar..., blir nog lite mer pang pang snart där de inte fjantar omkring med konventionella vapen :gnissla

http://antiwar.com/hirsch/?articleid=8263

Are U.S. tactical nuclear weapons deployed in the Persian Gulf, on hair-trigger alert, and ready to be launched against Iran at a moment's notice?

The answer is contained in presidential directive NSPD 35, "Nuclear Weapons Deployment Authorization," issued May 2004, which is classified. Nevertheless, we can infer the answer from the fact that every other element needed for a nuclear strike on Iran is now "deployed" and ready, namely:

http://www.breitbart.com/news/2006/02/16/D8FQAH2G6.html

Russia's top military chief on Thursday warned the United States against launching a military strike against Iran and a top diplomat voiced hope that close cooperation with China could help resolve the Tehran nuclear crisis.

http://www.svenska-freds.se/konflikthantering/FN/toppmotestal.shtml

USA motsätter sig alla skrivningar om ökad nedrustning, och vill istället enbart fokusera på icke-spridning. Tyvärr är det nu bara utvecklingsländerna som trycker på för starka skrivningar om nedrustning. Till och med Sverige har, enligt UDs egen utsago, i de pågående förhandlingarna valt att fokusera på icke-spridning. Det är allvarligt, för självklart är det så att det inte går att med någon som helst trovärdighet eller effektivitet arbeta för icke-spridning om inte också kärnvapenmakterna tar sitt ansvar för nedrustning. Och här skulle Sverige, som traditionell nedrustningsförespråkare, kunna ha en roll att spela, men istället har man alltså valt att stryka USA och de andra kärnvapenmakterna inom EU medhårs.

Last edited:
KGK skrev:

Strax efte 9/11 så åkte en kollega med utländskt utseende med svenskt inrikesflyg, som han gjort 100 ggr innan -utan problem, efter hans kommentarer så förstod man att han hade blivit illa behandlad :näsblod

Fart ja!...dom har juh inget bättre för sig! ;)

Men det verkade som om polisen "avskrev" min bror som misstänkt rätt raskt efter samtalen med polischefen osv... Som sagt, min bror var inte alls nöjd! :brinnerup

KGK skrev:

I USA hade du blivit misstänkt för att vara terrorist. Jag läste nyss följande nyhet på slashdot.org :

"Capital Hill Blue is reporting that recently a retired Texas schoolteacher and his wife had a little run in with the Department of Homeland Security. The crime? Paying down some debt. From the article: 'The balance on their JCPenney Platinum MasterCard had gotten to an unhealthy level. So they sent in a large payment, a check for $6,522. And an alarm went off. A red flag went up. The Soehnges' behavior was found questionable. [...] They were told, as they moved up the managerial ladder at the call center, that the amount they had sent in was much larger than their normal monthly payment. And if the increase hits a certain percentage higher than that normal payment, Homeland Security has to be notified.'"

Tråkigt att din brorsa råkat ut för det här, har själv blivit anklagd för brott jag varit oskyldig till.

Men frågan är ifall du fått reda på all information från alla parter. Att sätta in kontanter i den storleken ska inte leda till något liknande, däremot är det inte ovanligt att bankpersonalen brukar fråga vart pengarna kommer ifrån. Trots att man som kund inte tycker gillar det.

Misstolka mig inte nu, vad jag menar nu är inte att din brorsa har underliga saker för sig, men däremot kan polisen tidigare fått in information som pekat mot honom.

Maldiani skrev:
Misstolka mig inte nu, vad jag menar nu är inte att din brorsa har underliga saker för sig, men däremot kan polisen tidigare fått in information som pekat mot honom.

se vad gamlingarna ställer till det :gnissla

Maldiani skrev:
Tråkigt att din brorsa råkat ut för det här, har själv blivit anklagd för brott jag varit oskyldig till.

Men frågan är ifall du fått reda på all information från alla parter. Att sätta in kontanter i den storleken ska inte leda till något liknande, däremot är det inte ovanligt att bankpersonalen brukar fråga vart pengarna kommer ifrån. Trots att man som kund inte tycker gillar det.

Okej, nej jag förstår vad du menar...
Men lite lustigt att dom ska misstänka en person som inte ens började dricka alkohol innan han var 20år :rolleyes: (fast det har inget med detta egentligen att göra)

Skulle vara intressant isf att få veta hur/vad för information dom fått in... Min teori är att dom var grymt "desperata" i brist på ledtrådar i fallet. Tror inte dom har hittat dom än iaf...

KGK skrev:
se vad gamlingarna ställer till det :gnissla

:hihi

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...