Hur miljömedveten/miljövänlig är du?

Miljöpoll

• Antal röstningar
    0
Håller med att ved blir billigare om man har egen (det har jag men inget att elda i just nu :gnissla). Men har svårt att tro att några vanliga glödlampor hit och dit skulle påverka på annat sätt att det går mindre ved och blir lite mysigare att komma hem på kvällen.

Dessutom vet jag av erfarenhet att ett par vanliga glödlampor räcker som värmekälla till rätt långt in på hösten om man har hyfsad isolering och inte behöver 24°C inomhus:). Med vedeldat är det rätt knepigt om man inte har vattenburet med magasinstankar och värmeberedare och bara behöver lite värme.

Vattenburet, 3x500liter acctankar. Går alledels utmärkt att hålla värmen på hösten med ved.

"Ett par glödlampor hit och dit" är problemet i inställningen hos folk idag.
Om det är några hundra k hushåll som resonerar så med en 45w lampa blir det en helt annan femma.

Är det 200 000 hushåll som struntar i sin 45w lampa så är det 9MW
Det påverkar garanterat.

Då jag bor i en hyresrätt och inte har möjlighet till kompostering så åker tyvärr allt matavfall till förbränning. Källsorterar i stort sett allt avfall då det är väldigt lite jobb.

men jämför din klimatpåverkan under en dag med en person som inte finns. det är svårt att slå min låtsaskompis påverkan även om jag skulle cykla till jobbet
Att till varje pris undvika klimatpåverkan är ju inget självändamål i sej. Isåfall borde vi alla ta livet av oss och då blir det inte så kul.
Men med smartare användning av planetens resurser kan vi bli många många fler utan att sabba den så hårt som mänskligheten håller på med nu.
Eh... Jo visst får vi säkert maten och räcka till... men det innebär ett jävligt stort steg tillbaka för oss med bra levnadsstandard! :näsblod

MEN, nu diskuterade vi (jag) inte att vi får maten att räcka till utan miljöproblem.
Inte nöjer sig människor med bara mat, efter det kommer det krav på högre levnadsstandard, varierad kost, kanske till och med ett kylskåp!:brinnerup

Problemet e inte maten i sig utan allt i kring den. Inte är jag gladare om vi är 3 miljarder eller 7 miljarder här på Jorden, men belastningen är avsevärt mindre om vi är lite färre här på globen!

I denna laxodling så ryms det ~200 000 fiskar...
Alla får mat, de flesta e friska, men jag är säker på att "kusinerna" i det fria har det avsevärt trevligare! (fast de är färre till antalet:rolleyes:)
Nej.
Jag påstår på fullaste allvar att med smartare resursanvändning så behöver ingen försämra sin levnadsstandard. Den kan t.o.m. bli långt bättre, för alla 7, 14, 28 miljarder eller hur många vi nu blir. Resurserna är ändliga och räcker inte till oändligt många, men jag tror nog vi kommer till den nivån att vi börjar kolonisera andra planeter innan någon behöver försämra sin levnadsstandard.
Det beror visserligen vad man anser vara bra levnadsstandard. Vissa har lite skeva perspektiv...

Angående fiskarna förstår jag inte riktigt resonemanget.
Då jag bor i en hyresrätt och inte har möjlighet till kompostering så åker tyvärr allt matavfall till förbränning. Källsorterar i stort sett allt avfall då det är väldigt lite jobb.
Förbränning av matavfallet är ingen dålig idé så länge det inte är för blött. Då tas nästan all kemisk energi i materialet tillvara = bra resursanvändning.
Rötning till biogas är en annan halvbra metod.
Kompostering leder visserligen till lokalt förbättrad jordmån, men också till att växthusgaserna som bildas vid förmultningen åker rakt ut i atmosfären.

Men såklart, allra bäst är att ge fan i att slänga prima mat! :ätapiller

Jag källsorterar hyfsat. Plast, flaskor, burkar, batterier, glas m.m.

Kör en, visseligen katrenad, gammal bil som bruksbil.
Kör en förgasarbil från 60-talet som hobbybil.
Kör en hoj från 70-talet och en tvåtakts moped från 70-talet.

Nöjeskör ofta med samtliga fordon. Älskar att köra :)

Har LED-lampor där dom lyser länge, har totalt 10W för att lysa upp huset med ledljus.

Har inga apparater i standby, utan allt på en grenkontakt med brytare.

Släcker alltid när jag åker hemifrån.

Säg +-0

Att till varje pris undvika klimatpåverkan är ju inget självändamål i sej. Isåfall borde vi alla ta livet av oss och då blir det inte så kul.
Men med smartare användning av planetens resurser kan vi bli många många fler utan att sabba den så hårt som mänskligheten håller på med nu.Nej.
Jag påstår på fullaste allvar att med smartare resursanvändning så behöver ingen försämra sin levnadsstandard. Den kan t.o.m. bli långt bättre, för alla 7, 14, 28 miljarder eller hur många vi nu blir. Resurserna är ändliga och räcker inte till oändligt många, men jag tror nog vi kommer till den nivån att vi börjar kolonisera andra planeter innan någon behöver försämra sin levnadsstandard.
Det beror visserligen vad man anser vara bra levnadsstandard. Vissa har lite skeva perspektiv...

Angående fiskarna förstår jag inte riktigt resonemanget.Förbränning av matavfallet är ingen dålig idé så länge det inte är för blött. Då tas nästan all kemisk energi i materialet tillvara = bra resursanvändning.
Kompostering leder visserligen till lokalt förbättrad jordmån, men också till att växthusgaserna som bildas vid förmultningen åker rakt ut i atmosfären.

Ett problem är att vi börjar närma oss gränserna för när nyproduktion av flera ändliga råvaror ökar hela tiden.
Ta tex fosfor, som är ett krav om vi ska bibehålla den höga matproduktionen vi har i väst. När fosforen blir jobbig att plocka fram kommer maten att bli ganska märkbart mycket dyrare... Eller ännu värre, en bristvara.

Bara för att det *går* att hushålla bättre med mat och resurser med nuvarande tillgång betyder det inte att det går att ens ha ett uttag av resurser i samma nivå som idag om en 50-60 år.

Så ska man tänka långsiktligt är det bäst att försöka få ner populationen i förväg, innan problemen kommer och biter oss i röven. Innan vi människor lärt oss att bygga atomer av energi så har vi nämligen bara en praktiskt outsinlig energikälla, och det är solen.

Allt det här pillandet med sopsortering och sådant är enligt mg mest bara lite spel för gallerierna och att stryka sitt ego. Grundproblemet med just att vi behöver källsortera är att vi lägger en jävulsk massa energi på att förpacka allt möjligt skit. Inte i bara ett lager emballage, utan ibland så fånigt mycket som tre jävla lager plast på en pryl som egentligen inte behöver något alls. Samma sak med mat. Och alla förpackningar ska sedan sorteras för att läggas i rätt deponihög på soptippen.

Sluta köpa skit i förpackningar istället så långt det är möjligt.

Ett problem är att vi börjar närma oss gränserna för när nyproduktion av flera ändliga råvaror ökar hela tiden.
Ta tex fosfor, som är ett krav om vi ska bibehålla den höga matproduktionen vi har i väst. När fosforen blir jobbig att plocka fram kommer maten att bli ganska märkbart mycket dyrare... Eller ännu värre, en bristvara.

Bara för att det *går* att hushålla bättre med mat och resurser med nuvarande tillgång betyder det inte att det går att ens ha ett uttag av resurser i samma nivå som idag om en 50-60 år.

Så ska man tänka långsiktligt är det bäst att försöka få ner populationen i förväg, innan problemen kommer och biter oss i röven. Innan vi människor lärt oss att bygga atomer av energi så har vi nämligen bara en praktiskt outsinlig energikälla, och det är solen.

Allt det här pillandet med sopsortering och sådant är enligt mg mest bara lite spel för gallerierna och att stryka sitt ego. Grundproblemet med just att vi behöver källsortera är att vi lägger en jävulsk massa energi på att förpacka allt möjligt skit. Inte i bara ett lager emballage, utan ibland så fånigt mycket som tre jävla lager plast på en pryl som egentligen inte behöver något alls. Samma sak med mat. Och alla förpackningar ska sedan sorteras för att läggas i rätt deponihög på soptippen.

Det är ju lite skillnad på var dessa populationsminskningar ska ske.

En afrikan från en by i öken eller en sydamerikan från en djungelby i Amazonas påverkar naturen rätt lite medan en Amerikan från New york, eller en stockholmare för den delen, är en betydlligt större miljöbelastning. så egentligen får vi mest effekt per person ifall vi minskar populationen i I-länderna...

Det är ju lite skillnad på var dessa populationsminskningar ska ske.

En afrikan från en by i öken eller en sydamerikan från en djungelby i Amazonas påverkar naturen rätt lite medan en Amerikan från New york, eller en stockholmare för den delen, är en betydlligt större miljöbelastning. så egentligen får vi mest effekt per person ifall vi minskar populationen i I-länderna...

Japp.
I afrika dör de ändå som flugor. ;)

Bästa som har hänt miljön på länge är elmätare i hyreshus, satan vilken skilnad i hur mycket folk gör av med! nån hade gjort av med 74 kwh och nån 569 kwh på samma tid när vi gjorde återbesök och klistra kopplingscheman.

Personligen ser jag till miljön när det gynnar min plånbok.

Metro hade ett kul samanträffande för nåt år sen, på en sida står det med stor text VÄRLDEN ÄR ÖVERBEFOLKAD! på nästa sida står det med lika stor text HJÄLP DE SVÄLTANDE BARNEN I AFRIKA. Inte svårt att va synisk och se hur man löser båda problemen där inte! :hihi

Last edited:
Bästa som har hänt miljön på länge är elmätare i hyreshus, satan vilken skilnad i hur mycket folk gör av med! nån hade gjort av med 74 kwh och nån 569 kwh på samma tid när vi gjorde återbesök och klistra kopplingscheman.

Är det en nyhet hos er? :va

Eh... Jo visst får vi säkert maten och räcka till... men det innebär ett jävligt stort steg tillbaka för oss med bra levnadsstandard! :näsblod

Du är medveten om hur mycket mat som slängs i västvärlden, antar jag?

Vad gäller levnadsstandard så är det framför allt vad gäller köttkonsumtion vi skulle behöva ta ett steg tillbaka, vilket skulle vara nyttigt både för miljön och för vår egen hälsa. I övrigt får du gärna visa lite siffror på hur mycket sämre vi måste få det för att vi ska få en mer balanserad matproduktion och -konsumtion i världen.

Angående fiskarna förstår jag inte riktigt resonemanget.Förbränning av matavfallet är ingen dålig idé så länge det inte är för blött. Då tas nästan all kemisk energi i materialet tillvara = bra resursanvändning.
Förutsatt att sopförbränningsstationen också har möjlighet att använda värmen till något konstruktivt. Det sker väl iofs i de flesta större städer numera, SYSAV i Malmö står t.ex. för ca 60% av kraftvärmebehovet i staden.

Inte nödvändigtvis sant. SYSAV, återigen, tar tillvara på de rötgaser som uppstår vid kompostering, vilket används som biodrivmedel för fordon.

Last edited:
Är det en nyhet hos er? :va
nej men när folk (studenter i det nämnda fallet) får betala för det själv kanske de orkar skruva ner el elementen istället för att öppna fönstret.. Och ja att visa lyckas göra av med 8 gånger så mycket som nån annan i april (dvs inte bara värme) va en nyhet för mig som gör av med så lite el att fasta avgifterna är flera gånger så stor som de rörliga trotts en server som är igång 7/24 och all elektronik på standby.

Jag är miljömedveten på ett högre plan än de flesta jävla miljömuppar! :arsele :D Titta på den totala miljöpåverkan på fordon t.ex. En Toyota Prius som ska vara så fint att åka runt med om man är miljötrendig - det är en av de värsta miljöbovarna om man ser till hela livscykeln (LCA). En av de bästa bilarna är den gamla Willy-jeepen - det är samma gamla design, enkel att konstruera och kostnadseffektiv, samt det mesta av delarna kan återvinnas eller så reparerar man den helt enkelt. Det extra den släpper ut i form av orenade avgaser, är en myggpiss i havet jämfört med det skit som batteritillverkningen orsakar för Priusen.

Glödlampor är en annan femma. Jämför vanliga glödlampor som är enkla och består av glas, glödtråd och lite skyddsgas i stort sett. Ganska enkel produktion och energin kan man ta från förnyelsebara källor eller varför inte kärnkraft, som är ett bra sätt att använda uranet på (alternativet är kärnvapen :rolleyes: ). Visst har man ett lagringsproblem, men det finns metoder för det och med upparbetning och effektivare reaktorer skulle man kunna hålla nere halveringstiden till hanterbara proportioner. Nå, jämför nu glödlampan med lågenergilampor med kvicksilver (bara det jävligt otäckt att få ut i omgivningen) som kostar en massa att tillverka, innehåller kisel (elektronik) och annat som är miljöförstörande nånstans i tredje världen när det utvinns...

Jag ger fan i att köpa bananer från tottaheiti och kött från Brasilien, när det går att handla t.ex. biff från en lokal slaktare. Den totala påverkan av CO2, CO, HC, NOx m.m. är många tusen gånger mindre.

Jag håller mig borta från etanolbilar, då den mesta etanolen importeras från länder där produktionen kostar på miljön mer än vad det gör att utvinna olja och raffinera fram bensin. Dessutom konkurrerar "etanolodlingen" med mark som kan användas till mat åt folk.

Jag försöker att inte handla onödiga prylar och hålla igen lite på konsumtionen och frågar mig om det är nödvändigt.

Därför kan jag med nästan gott samvete köra min vanliga hoj, bil m.m. på bensin. I det långa loppet gör jag ett lite mindre avtryck miljömässigt, än vad många trädkramande vindkraftförespråkare gör.

Du är medveten om hur mycket mat som slängs i västvärlden, antar jag?

Vad gäller levnadsstandard så är det framför allt vad gäller köttkonsumtion vi skulle behöva ta ett steg tillbaka, vilket skulle vara nyttigt både för miljön och för vår egen hälsa. I övrigt får du gärna visa lite siffror på hur mycket sämre vi måste få det för att vi ska få en mer balanserad matproduktion och -konsumtion i världen.

Äta mindre kött :skrämd Not gonna happen :mad:

Det e klart att vi har allt för mycket svinn av mat i västvärlden, det bestrider knappast ingen...
Däremot om vi fortfarande skall kunna äta en varierad (läs; kött/fisk/ineffektiva grödor) så då har vi de knapert med mat, sett på ett globalt perspektiv.

Siffror på hur mycket sämre vi får orkar jag inte söka efter, men motbevisa mig gärna!:)

Men med smartare användning av planetens resurser kan vi bli många många fler utan att sabba den så hårt som mänskligheten håller på med nu.Nej.

Jo, men försöker förklara en gång till... det gäller inte bara mat! Efter att magen är mätt så vill man ha annan service, vilket ledet till annan konsumtion!

Inte behöver vi ta livet av oss själva bara för att minska på befolkningen, utan det räcker med att folk slutar producera så många ungar... Inga barnbidrag efter andra barnet! (Afrikas version... förlora 5 kossor per unge)

Om vi någon gång kommer så långt att vi börjar kolonisera andra planeter, så är det väl bättre att vänta med nuppandet tills man kommer fram, verkar ganska dumt att försöka transportera ett par miljarder människor genom rymden:rolleyes:

I denna laxodling så ryms det ~200 000 fiskar...
Alla får mat, de flesta e friska, men jag är säker på att "kusinerna" i det fria har det avsevärt trevligare! (fast de är färre till antalet:rolleyes:)

Angående fiskarna förstår jag inte riktigt resonemanget.

Resonemanget!? Försökte få fram att visst går det att bo mycket tätt ihop, och ändå ha mat och vara frisk!
Men resurserna är inte oändliga, överfisket har lett till att den odlade laxen nu matas med foderfisk fångad utanför Afrikas kust, då Norra Atlantens foderfisk börjar sina, eller snarare är slut...:brinnerup
Tänk den dag då varje Kines vill äta lax...:glömdet

Det håller jag med om!

Själv tror jag knappast det kommer att bli råvarubrist. Fosfor t.ex. finns i stora mängder både i världshaven och i vulkanisk bergart. Att brytning bara sker på ett fåtal ställen kommer ändras när det blir ekonomiskt försvarbart att hitta alternativa källor. Detsamma gäller övriga råvaror.
Förutsatt att sopförbränningsstationen också har möjlighet att använda värmen till något konstruktivt. Det sker väl iofs i de flesta större städer numera, SYSAV i Malmö står t.ex. för ca 60% av kraftvärmebehovet i staden.

Inte nödvändigtvis sant. SYSAV, återigen, tar tillvara på de rötgaser som uppstår vid kompostering, vilket används som biodrivmedel för fordon.
Såvitt jag vet fungerar de flesta moderna sopförbränningsstationer som kraftvärmeverk alternativt värmekraftverk. Vi får både el och värme från vad som annars kostat pengar och smutsat ner miljön på deponi. Faktum är att det är så kostnadseffektivt att Sverige köper sopor från grannländerna.

Tror du missförstod mej angående kompostering. Jag utgick från att Plåtniklas pratade om gårdskompostering.
Man säger inte kompostering när processen används i en rötgasanläggning.
Biogasen som bildas är ett bra drivmedel, men processen i stort innebär större energiförlust än direktförbränning.
Jo, men försöker förklara en gång till... det gäller inte bara mat! Efter att magen är mätt så vill man ha annan service, vilket ledet till annan konsumtion!

Inte behöver vi ta livet av oss själva bara för att minska på befolkningen, utan det räcker med att folk slutar producera så många ungar... Inga barnbidrag efter andra barnet! (Afrikas version... förlora 5 kossor per unge)

Om vi någon gång kommer så långt att vi börjar kolonisera andra planeter, så är det väl bättre att vänta med nuppandet tills man kommer fram, verkar ganska dumt att försöka transportera ett par miljarder människor genom rymden:rolleyes:
Just det, inte bara mat. Återigen, med effektivare resursanvändning går det nå avsevärda förbättringar i levnadsstandard både för oss och för uländerna. Det räcker och blir över bara vi satsar på effektivare resursanvändning! Tro mej!

Allt utom tidningar(som jag eldar själv i öppna spisen) & saker man får pant för åker ned i soporna.
Det är väl bara för sopförbränningsföretagen att skaffa bättre filter samt sen återvinna alla metaller som blir kvar från askan.

Hade tidigare en RX-7:a med 400hk som drog 1.7L/mil ..
Men har nu bara hojen som drar 0.6L/Mil ... dvs får åka 3ggr så långt för samma peng :)
Ge mig medelhavsklimat! :D

Jag är miljömedveten på ett högre plan än de flesta jävla miljömuppar! :arsele :D Titta på den totala miljöpåverkan på fordon t.ex. En Toyota Prius som ska vara så fint att åka runt med om man är miljötrendig - det är en av de värsta miljöbovarna om man ser till hela livscykeln (LCA). En av de bästa bilarna är den gamla Willy-jeepen - det är samma gamla design, enkel att konstruera och kostnadseffektiv, samt det mesta av delarna kan återvinnas eller så reparerar man den helt enkelt. Det extra den släpper ut i form av orenade avgaser, är en myggpiss i havet jämfört med det skit som batteritillverkningen orsakar för Priusen.

Håller med.
Gällande vindkraftverk framhålls ofta argumentet att
vindkraften är en miljöbov pga att elen verket producerar under sin livstid motsvarar inte den el som gick åt för att framställa vindkraftsverket!!

Det samma vill jag nog påstå gäller bilar. Om en ny bil tex släpper ut 50% mindre en en valfri gammal bil. vilket ju är jättebra, men hur mycket energi gick åt att framställa bilen?
Räknat från obruten råvara till uppvärmningen i bilhallen.

Hur lång är livscykeln för modern elektronisk high tech bil?
Är den ens ekonomiskt försvarbar att laga om 10år?

Sen känns energilampa hit o sopsortering dit löjeväckande. Visst känns det bra att ha gjort nåt för miljön genom att sortera sopor eller byta en glödlampa.
Men hur mycket skit konsumerar vi inte dagligen som kommer från asien, tex mat, kläder och allsköns prylar som vi egentligen inte behöver.
Hur kom dessa produkter till just din butik?
Genom att förbränna jävligt mycke fossila bränslen!
Att konsumera mindre gör mycke mer för miljön än en glödlampa hit eller dit!
Kostade dessutom varan 5:90kr så involverades 8åriga barn i tillverkningsprocessen.

Håller med.
Gällande vindkraftverk framhålls ofta argumentet att
vindkraften är en miljöbov pga att elen verket producerar under sin livstid motsvarar inte den el som gick åt för att framställa vindkraftsverket!!

Det samma vill jag nog påstå gäller bilar. Om en ny bil tex släpper ut 50% mindre en en valfri gammal bil. vilket ju är jättebra, men hur mycket energi gick åt att framställa bilen?
Räknat från obruten råvara till uppvärmningen i bilhallen.

Hur lång är livscykeln för modern elektronisk high tech bil?
Är den ens ekonomiskt försvarbar att laga om 10år?

Sen känns energilampa hit o sopsortering dit löjeväckande. Visst känns det bra att ha gjort nåt för miljön genom att sortera sopor eller byta en glödlampa.
Men hur mycket skit konsumerar vi inte dagligen som kommer från asien, tex mat, kläder och allsköns prylar som vi egentligen inte behöver.
Kostade dessutom varan 5:90kr så involverades 8åriga barn i tillverkningsprocessen.

Bortsett från att det du säger ang vindkraftverk inte stämmer för de vindkraftverk som byggs idag (ca 2-5 års "återbetalningstid" energimässigt för ett ordinärt kraftverk) så håller jag med dig om att vi köper för mycket onödigt skit.

Jag tror att lågprishetsen, förutom tvivelaktiga produktionsmetoder, innebär att man inte bryr sig lika mycket om grejerna man köper, och det gör inte så mycket att de går sönder efter ett kort tag, och det lönar sig inte heller reparera. Om det vi handlar skulle vara dyrare, med motsvarande kvalitetshöjning, tror jag att vi automatiskt skulle få ett mer hållbart samhälle, samt att medelsvensson skulle svära mindre över prylar som går sönder.

Fast man får ju se till livscykelanalysen. Ofta är det totalt sett bättre att göra grejorna i Asien.

Läste om ett exempel:
Lax från Skandinavien åker båt till Kina.
Blir handfiléad av billiga kinesiska arbetare.
Åker båt hem igen.

Det kan ju tyckas ett enormt resursslöseri, men faktum är att totalt sett var det vinst både ekonomiskt och för miljön.
Anledningen: Svinnet blir så stort med maskiner som filéar...

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph