Hur mcket uppstick i gaffelkronan får man ha ?

Gick med
8 Mar 2005
Hoj
honda cdr900rr.Suzuki Gsxr 1100 1990 och Honda VFR800 V-tec
Hur mcket uppstick i gaffelkronan får man i dragracing ?

Hojen är nu sänkt ca 50mm nu, men jag undrar om hur mycket får gaffelrören sticka upp innan det blir gnäll.

Det är ju 30mm från gaffelkronan enligt svemo men eftersom gsxr har ju styret ovanför kronan och den bygger lite mer en 30mm så vad sägs då ?

Nu har jag 15mm uppstick men när jag köpte den så var det 20mm plus en extre krona monterad ovanpå, lite fult tycker jag men om reglerna säger att det måste vara så får man väl motera på det igen.

Last edited:
du tänker på att hojen plogar istället för att styra snabbare ju mer du sänker väl.jag hade 7 mm men den styrde fortare och höll tajtare spår när jag skickade upp de till 3mm.lundh har -10 mm på sina gaffelben.

du tänker på att hojen plogar istället för att styra snabbare ju mer du sänker väl.jag hade 7 mm men den styrde fortare och höll tajtare spår när jag skickade upp de till 3mm.lundh har -10 mm på sina gaffelben.

Sorry :huvet glömde säga att det är Dragracing som gäller.

Bifogat

• 3 004.jpg
    3 004.jpg
    249.7 KB · Visningar: 235
Fast det där är ju från hoj till hoj också, min SRAD 750 blev en mycket trevligare hoj när jag sköt upp gaffelbenen lite, 5-7mm nånting. Mycket mer lättsvängd mjuk än innan. Dock lite lite lite lite lite mindre tågstabil i kurvorna, men inget man märkte om man inte tänkte på det.

Varför inte ta ur gaffeloljan, fylla med flytspackel, komprimera gaffeln och låta det härda? ;)

Last edited:

Har haft den diskutionen med besiktings kille i sommar, det sva jag fick va att det är från fall till fall..
Men är det org. så gäller uppsticket 30mm synligt gaffelrör, annars är det ej godkänt från början..
han sa även att så länge det inte utgör fara för dig som förare så är det okej..

Har haft den diskutionen med besiktings kille i sommar, det sva jag fick va att det är från fall till fall..
Men är det org. så gäller uppsticket 30mm synligt gaffelrör, annars är det ej godkänt från början..
han sa även att så länge det inte utgör fara för dig som förare så är det okej..

Bra då kan dom inte gnälla om jag har 20mm gaffelrör ovanför styret, sen till kommer ju justrer skruvarna som stikker upp ytligare och dom räknas väl inte.

Kan fixa en bild hur det ser ut senare i kväll.

Får fixa vaddering annars :D

Fixade lite bilder utan och med extra krona (dock ej dit tryckt)

Bifogat

• 4 002.jpg
    4 002.jpg
    240.6 KB · Visningar: 169
  • 4 008.jpg
    4 008.jpg
    236.4 KB · Visningar: 141
OM du ska bygga enligt svemos regler.
Här står reglerna
Och skulle det inte stå något så får de inte avvika från orginal, rätt enkelt.

http://www.svemo.se/Grenar/DragracingMCSnoskoter/Regler/

4.3.5 Framgaffel
Gaffelrör eller motsvarande tillåts skjuta upp max 30 mm över övre gaffelkrona. Ingen
del av fordonet frånsett hjulen får vidröra marken vid fullt fjädringsutslag. Minsta
tillåtna slaglängd är 50 mm. Standard framgafflar förlängda med s.k. förlängningshylsor
tillåts inte. Gaffelbenen för fordon i Grupp A ska ha en minsta diameter av 34 mm.
Höjning av övre gaffelkronan genom att förlänga styrstolpen och höja upp styrhuvudets
övre lagerläge med en hylsa eller ett rör är inte tillåtet.

OM du ska bygga enligt svemos regler.
Här står reglerna
Och skulle det inte stå något så får de inte avvika från orginal, rätt enkelt.

http://www.svemo.se/Grenar/DragracingMCSnoskoter/Regler/

4.3.5 Framgaffel
Gaffelrör eller motsvarande tillåts skjuta upp max 30 mm över övre gaffelkrona. Ingen
del av fordonet frånsett hjulen får vidröra marken vid fullt fjädringsutslag. Minsta
tillåtna slaglängd är 50 mm. Standard framgafflar förlängda med s.k. förlängningshylsor
tillåts inte. Gaffelbenen för fordon i Grupp A ska ha en minsta diameter av 34 mm.
Höjning av övre gaffelkronan genom att förlänga styrstolpen och höja upp styrhuvudets
övre lagerläge med en hylsa eller ett rör är inte tillåtet.

Det är lite roligt att de skriver att det ej får överstiga 30mm övre gaffelkrona när man vet att det har gått en och anna gsxr på strippen. och kör dom med orginal krona och styre så sticker gaffel upp några mm för mycket.

Sen har jag sett vissa som kör med minst 50mm uppstick så det är väl vad man får för besiktnings man/kvinna.

Får nog snygga till extra kronan i fall att trots allt. Se om någon är suge att fixa till den i fräsen lite.

Förlåt, liiite off topic, men jag kunde inte låta bli....

Jag tycker inte det är snyggt, men kanske bra...

Bifogat

• Picture060.jpg
    Picture060.jpg
    121.9 KB · Visningar: 265
Förlåt, liiite off topic, men jag kunde inte låta bli....

Jag tycker inte det är snyggt, men kanske bra...

Vet då någon som kan korta gaffel 20mm så gör jag gärna det.

Sitter reda distanser i gaffel så den ej kan fjädra ut och jag har nu 50mm fjädringsväg som det skall vara.

Hur enkelt som helst att kapa innerbenen på den gaffeln

Upp i svarven kapa samt slå en ny gänga invändigt

Det fixar vilken mekanfirma som helst eller nån med hyfsad svarv bara

Slaglängden kortas ju som bekant med distanser på returfjädersidan

Jag hade en lång diskussion på en besiktning inför tävling en gång. Under alla år så har jag haft uppstick 30 mm från gaffelkronan till toppen på gaffelröret (blåa linjerna på bilden) men så en gång så sa besiktningsmannen att det som räknades var totala uppsticket 30 mm, alltså enligt röda markeringen.
Jag tror nog att rent regelmässigt så hade den kritiska besiktningsmannen rätt, därför att anledningen till detta "max 30 mm" ska vara för att skydda oss som förare. Om man slår av gasen häftigt vid bakhjulsåka och hjälmen slår i gaffelbenets uppstick så ska det inte penetrera hjälmen och slå hål i pannan! Sant eller falskt? Jag vet inte men det var vad han sa till mig iaf.

Bifogat

• 4 002.jpg
    4 002.jpg
    84.5 KB · Visningar: 103
Jag hade en lång diskussion på en besiktning inför tävling en gång. Under alla år så har jag haft uppstick 30 mm från gaffelkronan till toppen på gaffelröret (blåa linjerna på bilden) men så en gång så sa besiktningsmannen att det som räknades var totala uppsticket 30 mm, alltså enligt röda markeringen.
Jag tror nog att rent regelmässigt så hade den kritiska besiktningsmannen rätt, därför att anledningen till detta "max 30 mm" ska vara för att skydda oss som förare. Om man slår av gasen häftigt vid bakhjulsåka och hjälmen slår i gaffelbenets uppstick så ska det inte penetrera hjälmen och slå hål i pannan! Sant eller falskt? Jag vet inte men det var vad han sa till mig iaf.

På min blir det ca 52mm från krona (blå linjen).

jag har haft samma diskussion.
Om man läser reglerna så står det gaffelrör, det står inget om justeringen, som svar fick jag att jag måste läsa mellan raderna..?? personlige tycker jag att det va ett ganska korkat svar.
Tog upp det igen med en annan besiktningskille som höll med mig helt, han har tagit det med Pedda på svemo och kom väl fram till att det är lite godtyckligt..

jag har haft samma diskussion.
Om man läser reglerna så står det gaffelrör, det står inget om justeringen, som svar fick jag att jag måste läsa mellan raderna..?? personlige tycker jag att det va ett ganska korkat svar.
Tog upp det igen med en annan besiktningskille som höll med mig helt, han har tagit det med Pedda på svemo och kom väl fram till att det är lite godtyckligt..

Gaffelrör eller motsvarande tillåts skjuta upp max 30 mm över övre gaffelkrona.

Borde vara skrivet mera typ:
Framgaffeltub = inner/ytterrör (beroende på Ups- eller ordinare typ) med övre "lock" med eller utan justering eller dylikt som högsta punk.

Framgaffeltubs högsta punkt uppstick från övre gaffelkrona får max sticka upp 30mm

En intressant grej är markfrigång = min 50mm, och slaglängd för framgaffel = min 50mm...
50 - 50 = 0
De känns som "bottenkänning" av hojen på banan är tillåten.

Fast det där är ju från hoj till hoj också, min SRAD 750 blev en mycket trevligare hoj när jag sköt upp gaffelbenen lite, 5-7mm nånting. Mycket mer lättsvängd mjuk än innan. Dock lite lite lite lite lite mindre tågstabil i kurvorna, men inget man märkte om man inte tänkte på det.

Varför inte ta ur gaffeloljan, fylla med flytspackel, komprimera gaffeln och låta det härda? ;)

Tyvärr:
Minsta tillåtna slaglängd är 50 mm.

förstår va du menar :D

Last edited:
Kommer att bli så att jag monterar den extra gaffelkrona men först måste den snyggas till lite.

Lämnade den till en kille med en gammal fräs så han kunde beta av lite matrial, tyvärr inget finlir då maskinen har sett sina bästa dar. Så det blir väl som vanlig många timmar med fil och sandpapper.

Kommer att bli så att jag monterar den extra gaffelkrona men först måste den snyggas till lite.

Lämnade den till en kille med en gammal fräs så han kunde beta av lite matrial, tyvärr inget finlir då maskinen har sett sina bästa dar. Så det blir väl som vanlig många timmar med fil och sandpapper.

tror inte det är regelrätt heller... har för mig att jag har läst att men inte får använda extrakrona..

Gaffelrör eller motsvarande tillåts skjuta upp max 30 mm över övre gaffelkrona.

Borde vara skrivet mera typ:
Framgaffeltub = inner/ytterrör (beroende på Ups- eller ordinare typ) med övre "lock" med eller utan justering eller dylikt som högsta punk.

Framgaffeltubs högsta punkt uppstick från övre gaffelkrona får max sticka upp 30mm

En intressant grej är markfrigång = min 50mm, och slaglängd för framgaffel = min 50mm...
50 - 50 = 0
De känns som "bottenkänning" av hojen på banan är tillåten.

Det stod bara gaffelrör när jag byggde hojen, jag vet att det har kommit ändringar i texen och har inte läst den nyaste..

slaglängden, min 50mm utan att någon del av hojen tar i marken, det står ochså..

Last edited:
tror inte det är regelrätt heller... har för mig att jag har läst att men inte får använda extrakrona..

Det stod bara gaffelrör när jag byggde hojen, jag vet att det har kommit ändringar i texen och har inte läst den nyaste..

slaglängden, min 50mm utan att någon del av hojen tar i marken, det står ochså..

Min hoj har kört i SGB under ett antal år med dubbla övre gaffelkroner och varit godkänd.

Anledningen till att jag inte vill ha dubbla är för jag tycker att det är så jäkla fult. Sen blev jag lite fundersam eftersom Gsxr har styret ovanpå kronan och sett endel tävlingshojar med uppstick utan extra krona.

Bara clip-on styret bygger lite över 30mm så man kan inte skjuta gaffelbenet en endast millemeter. Så jag hade hoppas att det mättes från clip-on styret och upp, men tyvärr tydligen :gnissla.

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back