Det finns många sätt, detta är ett av dem vilket funkar fint mig & är billigt som få. Det finns självklart alternativ till diesel, tex lampolja.. Välj själv.
1. Åk iväg och köp en läsk i pet flaska. Drick upp & ta en piss efteråt.
2. Skölj ur flaskan, åk till macken & fyll på med diesel.
3. Tvätta kedjan med dieseln du köpt. Diesel är välbeprövat & minst lika bra som vilket dyrt medel som helst i butik.
- Upp på central/depåstödet, dra runt bakhjulet och häll på dieseln.
- Låt dieseln göra sitt jobb & värka nån minut på kedjan, sen sköljer du av skitet med lite mer diesel.
- Tänk på att diesel smörjer, så akta dina däck!
4. Nu är kedjan blank och fin.. Skölj varsamt av dieseln med en svag vattenstråle. Torka sedan av kedjan så gott det bara går.
5. Smurfa din kedja! ..var? På o-ringarna eller liknande. Vart sitter dem? Se bild.
6. Låt smurfet torka innan du kör så det inte skvätter bort det första!
Det är gummi ringarna vi vill smurfa, så gör det på både ut & insidan av kedjan för bästa effekt. Medans du gör detta lär du få "överskott" i mitten av kedjan vilket bara är bra. Om inte, ta en skvätt smurf där med!
- Använd absolut inte högrtryck för o rengöra kedjan! Då tränger vattnet in mellan o-ringarna & skjuter ut det permanenta fettet som ligger "innanför" ringarna = Byt kedja inom kort.
- Smörj alltid din kedja efter körning i regn.
- Själv smörjer alltid jag efter varje full tank eller vid behov.
- Smörj kedjan medans den är varm för bästa effekt.
För bästa smörjning använd olja! Inte fett. Det finns BRA oljor med bra klistereffekt. BIltema är inte en av dem.
Edit, lite trött.. hopaps jag inte missa något. Sticky kanske?
edit, kan va bra o ha en tråd till detta med ist'ället för 700 utspridda..
1. Åk iväg och köp en läsk i pet flaska. Drick upp & ta en piss efteråt.
2. Skölj ur flaskan, åk till macken & fyll på med diesel.
3. Tvätta kedjan med dieseln du köpt. Diesel är välbeprövat & minst lika bra som vilket dyrt medel som helst i butik.
- Upp på central/depåstödet, dra runt bakhjulet och häll på dieseln.
- Låt dieseln göra sitt jobb & värka nån minut på kedjan, sen sköljer du av skitet med lite mer diesel.
- Tänk på att diesel smörjer, så akta dina däck!
4. Nu är kedjan blank och fin.. Skölj varsamt av dieseln med en svag vattenstråle. Torka sedan av kedjan så gott det bara går.
5. Smurfa din kedja! ..var? På o-ringarna eller liknande. Vart sitter dem? Se bild.
6. Låt smurfet torka innan du kör så det inte skvätter bort det första!
Det är gummi ringarna vi vill smurfa, så gör det på både ut & insidan av kedjan för bästa effekt. Medans du gör detta lär du få "överskott" i mitten av kedjan vilket bara är bra. Om inte, ta en skvätt smurf där med!
- Använd absolut inte högrtryck för o rengöra kedjan! Då tränger vattnet in mellan o-ringarna & skjuter ut det permanenta fettet som ligger "innanför" ringarna = Byt kedja inom kort.
- Smörj alltid din kedja efter körning i regn.
- Själv smörjer alltid jag efter varje full tank eller vid behov.
- Smörj kedjan medans den är varm för bästa effekt.
För bästa smörjning använd olja! Inte fett. Det finns BRA oljor med bra klistereffekt. BIltema är inte en av dem.
Edit, lite trött.. hopaps jag inte missa något. Sticky kanske?
edit, kan va bra o ha en tråd till detta med ist'ället för 700 utspridda..
Last edited: