Hur man smörjer & rengör en kedja.

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Hoj
GSX-R 1000 K7
Det finns många sätt, detta är ett av dem vilket funkar fint mig & är billigt som få. Det finns självklart alternativ till diesel, tex lampolja.. Välj själv.

1. Åk iväg och köp en läsk i pet flaska. Drick upp & ta en piss efteråt.

2. Skölj ur flaskan, åk till macken & fyll på med diesel.

3. Tvätta kedjan med dieseln du köpt. Diesel är välbeprövat & minst lika bra som vilket dyrt medel som helst i butik.
- Upp på central/depåstödet, dra runt bakhjulet och häll på dieseln.
- Låt dieseln göra sitt jobb & värka nån minut på kedjan, sen sköljer du av skitet med lite mer diesel.
- Tänk på att diesel smörjer, så akta dina däck!

4. Nu är kedjan blank och fin.. Skölj varsamt av dieseln med en svag vattenstråle. Torka sedan av kedjan så gott det bara går.

5. Smurfa din kedja! ..var? På o-ringarna eller liknande. Vart sitter dem? Se bild.

6. Låt smurfet torka innan du kör så det inte skvätter bort det första!

Det är gummi ringarna vi vill smurfa, så gör det på både ut & insidan av kedjan för bästa effekt. Medans du gör detta lär du få "överskott" i mitten av kedjan vilket bara är bra. Om inte, ta en skvätt smurf där med!

- Använd absolut inte högrtryck för o rengöra kedjan! Då tränger vattnet in mellan o-ringarna & skjuter ut det permanenta fettet som ligger "innanför" ringarna = Byt kedja inom kort.
- Smörj alltid din kedja efter körning i regn.
- Själv smörjer alltid jag efter varje full tank eller vid behov.
- Smörj kedjan medans den är varm för bästa effekt.

För bästa smörjning använd olja! Inte fett. Det finns BRA oljor med bra klistereffekt. BIltema är inte en av dem.

Edit, lite trött.. hopaps jag inte missa något. Sticky kanske?
edit, kan va bra o ha en tråd till detta med ist'ället för 700 utspridda..

Last edited:
sticky hummm

Men lösningsmedel som man väll faktiskt kan kalla diesel så löser väl den upp fetet som ligger inbakat i länkarna. Vad du göra då är att få ut det fett som finns där original och det du smörjer på sen hamnar bara utanpå:näsblod

Har jag fått det om bakfoten?

Rengör med lampolja, (fotogen). Skonar o ringarna..

Smörj med vitt-lithiumfett.. på kontakt ytan mellan kedja o drev.

typ..

Mr Helmut skrev:
2388619 Men lösningsmedel som man väll faktiskt kan kalla diesel så löser väl den upp fetet som ligger inbakat i länkarna. Vad du göra då är att få ut det fett som finns där original och det du smörjer på sen hamnar bara utanpå:näsblod

Har jag fått det om bakfoten?

Lägger du kedjan i ett diesel bad så kan vi börja prata.. men inte några minuter som det rinner av på.. Sen är man bara försiktig och inte på något sätt tvingar in dieseln i/bakom ringarna :tummenupp

URRninja skrev:
621069 De mår inte dåligt i alla fall. Så länge man använder ett medel med hög flampunkt som fotogen eller diesel så är det lugnt. Alltså inte bensin eller thinner o s v.

Last edited:
Jag brukar sätt upp den på depåstödet, tvätta och gnugga med en tvättsvamp från sista tvätteriet, och snurra kedjan vartefter för hand, sen tar jag gammal hederlig trasa och torkar rent kedjan, varje länk(torkar över flera samtidigt)efter det smörjar jag igen.

Mycket effektivt sätt,och miljösnällt dessutom, och håller man efter kedjan hinner den inte skita ner sig så mycket.

Muggen skrev:

Klisteroljan är som det låter: klistrig.. Själv avskyr jag klistriga kedjeoljor då det fastnar massa skit där.. samt att det som stänker från kedjan när den är nysmord fastnar på hojjen och är svårt att ta bort!

Fördelen dock är att det sitter väldigt br apå kedjan så du behöver inte smörja lika ofta..

Den andra oljan är inte klistrig så du slipper dom problemen.. Det är betydligt lättare att rengöra kedjan. Dock krävs det att du smörjer oftare..

Så.. gillar du att underhålla cykeln alt. besöker nån grusväg ibland ta en utan klister..

Cervantes skrev:
2388975Så.. gillar du att underhålla cykeln alt. besöker nån grusväg ibland ta en utan klister..

Hur ofta snackar vi? Brukar smörja på 30 mils basis.. eller när jag tvättar alt. kört i regn :)

Muggen skrev:
2388981 Hur ofta snackar vi? Brukar smörja på 30 mils basis.. eller när jag tvättar alt. kört i regn :)

30 mil är ok! jag brukar kasta upp hojjen på pallen varje gång jag kört och smörja.. går ju på nån minut bara och så vet man att den är välsmord :tummenupp

Skippa Diesel, Bensin & annat krångligt jox. Jag kör med WD40 och det är löjligt lätt att få rent kedjan.

En kedja ska smörjas:

1. Efter varannan fulltankning (Ca 50-100 mil beroende på hur man kört).
2. Efter regnkörning.
3. Efter tvätt av motorcykel.

Last edited:
Eller varför inte universialmedlet 5-56. Funkar oxå bra. Upptäckte detta av misstag när jag tog fel burk för att smörja kjedjan. Blev som ny. Kanske det enda vettiga användningsområdet för 5-56.

Att smörja kedjan med WD40/556 är direkt pantat.......

Hört talas om smörjfilmsbeständighet och förmåga att sitta kvar någon gång?

556 använder man möjligen för att rengöra bakfälgen från avkastat kedjesmörj....

Efter att ha svurit på fastkletad klisterolja på bakfälgen, provade jag Lacknafta på en trasa...+++++ Löser skiten direkt..

Eller så smörjer man kedjan med växellådsolja 80W-90 (hypoidolja) och behöver därmed "aldrig" tvätta kedjan. Fick tipset här på SH + att det står i insruktionsboken för min hoj. :tummenupp

Wesst skrev:
2389169 Eller så smörjer man kedjan med växellådsolja 80W-90 (hypoidolja) och behöver därmed "aldrig" tvätta kedjan. Fick tipset här på SH + att det står i insruktionsboken för min hoj. :tummenupp

SKall till tema och köpa en burk sådant för att prova, och en "backup" crc klisterolja för längre turer.. :tummenupp

emullo skrev:
2388630 Rengör med lampolja, (fotogen). Skonar o ringarna..

Smörj med vitt-lithiumfett.. på kontakt ytan mellan kedja o drev.

typ..

Är det likadant fett som är på smetat original på ny kedja?//R

*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back