Hur man pimpar en Yamaha XT600 -89

Status
Ej öppen för fler svar.
OT: Damn var det därför det hade samlats en massa Ducatihojar på gyllene måsen i Uppl Väsby för att ev åka mot skokloster?
 
Mer frågor!

Hur gjorde du under arbetet på kåporna du lackade om ? Vilket spackel tex?
 
Hur gjorde du under arbetet på kåporna du lackade om ? Vilket spackel tex?

Ifall du syftar på dom gamla garagelackerade plastkåporna som fick sig en omgång mattsvart året innan så bestod förarbetet i att jag tvättade dom innan burklackeringen. :D

Däremot motorkåporna som fixades till den här gången så fick dom sig en omgång med våtslippapper. Eventuella repor och dylikt slipade jag bort med lite grövre papper. Annars var det mest att rugga upp ytan lite så att färgen skulle få bättre fäste.
Inget spackel användes på någon av motorkåporna.
 
Lite som blev gjort under dagen..

Passade på att snygga till lite bultar. Vissa av dom verkar ha suttit på plats orörda sen 1989. Inget tokputsande bara lite uppfräshning.
37.jpg


Dags att börja plocka ihop allt.
Ned med motorn på golvet.
38.jpg


Sen lyfter man på ramen.
39.jpg


Jämför med hur den såg ut innan.
Viss skillnad eller hur ?
13.jpg
 
hur går det med xt,n?
Det har gått sakta framåt.
Mest pga att det kommit för mycket vanligt jobb emellan.
Har ett jobb som låser upp mig längre perioder ibland.

Men i varje fall det som är gjort är mest rengöring av delar som monterats.

Bland annat så sprutade jag på CRC Gasket remover på styrkronan för att få bort pulverlacken där. Sen polerade jag upp den lite grann.
Ingen tokputs här, utan bara en liten förbättring jämfört med innan.
40.jpg


Sen har jag funderat på Motard fälgar.
Har hittat en firma som kan ekra om mina nav för 800:- per hjul + materiel.

Han ville ha följande priser för materialet:
Akront MTR 3,50x17 2100:-
Akront 4,25x17 2130:-
Priset gäller oborrade eller standardborrade fälgar. Specialborrning kostar 100:-/fälg
Ville jag ha dem eloxerade i svart, blått, rött eller guld, tillkom 130:-/fälg
4 mm rostfria ekersatser inkl nipplar kostade 640:-/hjul

Är det ett bra pris?

Funderar på det. Vill helst använda XT600 hjulnav då det spar mig en massa problem.

Enda kruxet är att jag vill ha off-road däck också.
Och jag hittar inga hjulnav/fälgar till salu någonstans.
:huvet
 
Last edited:
har inte xt 17" bak orginal?
använd den banan fram. :tummenupp
 
Jag måste bara fråga... Varför svart på allting?? Det är ju tråkigaste färgen man kan ha på en motorcykel enligt mig. Alla som vurpar sin R1 lackar om den till blanksvart och tycker dom blir så själv med den. Jag tycker den såg bättre ut i första versionen när den var grå i kåpor och på motor, men det spelar ju ingen roll för det är du som ska ha den inte jag så hoppas du blir nöjd.
 
Jag måste bara fråga... Varför svart på allting??

För att den är luggsliten och alla ljusa färger avslöjar alla hack, bucklor och andra icke perfekta saker.
Den gråa färgen var garage lackerad ovanpå alla dekaler och dylikt. Riktigt fult på nära håll.

Dessutom är svart snyggt.
Denna hoj härstammar ju från det år då hårdrocken var som bäst.
Svart = hårdrock.

Tillråga på allt kommer det komma lite dekaler på den sen när den är klar och dessa dekaler passar bäst på svart.

Men kan ju faktiskt avslöja att jag funderade på att ha en KTM-orange klädsel på sadeln men bangade.
Hittar jag en extra sadel så kommer jag dock klä den i orange.
 
Nä, det är 18-tum :gnissla

Det varierar nog mellan årsmodellerna. Min har 17" bak tyvärr lite smalare än 3.5" och dessutom är det kromad stålfälgar men den skulle nog vara ok som framfälg ändå. Då får man ju sätta skaffa stålfälg till bakhjulet också så det blir enhetligt. Sen var det ju utseendet...
Jag tror att även TT600an har samma nav och dom har nog allihop alufälg.
 
Har du kollat vad roffes motor i stockholm tar för ekersatser och fälgbanor.

När jag ändå skriver passar jag på och fråga om det går att byta packboxen till växelaxeln utifrån ?

/M
 
Har funderat vad jag skall göra åt bensintanken.
Den är ju ganska ful just nu. Skulle behöva en omlackering.
Har dragit mig för att lämna in den. Brukar bli dyrt.

Sen har jag trott att det varit helt kört med hobbylackering numera med dom nya reglerna för vattenbaserad färg som trädde i kraft vid årsskiftet.
Men se där hade jag fel..
:tungan

Var förbi en bilfärgaffär idag och frågade ifall dom fortfarande hade gammal färg kvar.
Då berättade han att dom skulle minsann fortsätta sälja den gamla färgen till hobbylackerare. Det var bara dom som sysslade med yrkesmässig verksamhet som var tvugna att gå över till vattenbaserad färg.

Så nästa gång jag är i stan skall här införskaffas lite färg, härdare, förtunning & slipgrund.

Vilken färg skall jag välja...... Svart kanske :D
 
är gummibussningarna i överkronan fastvulkade eller går dom att ta loss ?

(för att användas på annan krona utan gummi tänkte jag)
 
Wiseguy.
Är du mekaniker och/eller har stor vana av sådana här grejer?

Jag har själv alltid drömt om att göra något liknande, men har aldrig vågat ta steget. Kanske inte tror jag har de rätta skillsen även fast jag är mekaniskt intresserad och inte helt oäven med en mejsel.

Man kanske skulle testa med en gammal moppe :)
 
Last edited:
För att den är luggsliten och alla ljusa färger avslöjar alla hack, bucklor och andra icke perfekta saker.
Den gråa färgen var garage lackerad ovanpå alla dekaler och dylikt. Riktigt fult på nära håll.

Dessutom är svart snyggt.
Denna hoj härstammar ju från det år då hårdrocken var som bäst.
Svart = hårdrock.

Tillråga på allt kommer det komma lite dekaler på den sen när den är klar och dessa dekaler passar bäst på svart.

Men kan ju faktiskt avslöja att jag funderade på att ha en KTM-orange klädsel på sadeln men bangade.
Hittar jag en extra sadel så kommer jag dock klä den i orange.
Inte för att vara den som e den,men det är mörka färger som avslöjar bulor å sånt.:tummenupp
 
är gummibussningarna i överkronan fastvulkade eller går dom att ta loss ?

(för att användas på annan krona utan gummi tänkte jag)
Den är fastvulkad.
Det är förövrigt skälet till att jag inte blästrade och pulverlackade den.
Tror inte den hade klarat ugnen så bra.
Så det fick bli denna variant istället.


Wiseguy.
Är du mekaniker och/eller har stor vana av sådana här grejer?

Jag har själv alltid drömt om att göra något liknande, men har aldrig vågat ta steget. Kanske inte tror jag har de rätta skillsen även fast jag är mekaniskt intresserad och inte helt oäven med en mejsel.

Man kanske skulle testa med en gammal moppe :)
På min första hoj för 6-7 år sedan så lämnade jag in den för 100-mila servicen (den där dom efterdrar alla skruvar och byter olja). Vågade inte göra den själv.
Sen på R1:an så började jag lite smått att pilla runt med saker och ting.
Firebladen spårade ur och ligger fortfarande i delar. Fast nu är det bara tiden som hindrar en.
Meka lär man sig varteftersom. Det är det som är det roliga.
Börja med något mindre är en bra ide. Moppe eller gammal offroad är perfekt. Det finns många intressanta objekt för 10 papp som kan meka med.
Helt klart värt att prova.
Dom flesta är kappabla till mer än dom tror.
Se bara till att du har en haynes manual tillgånglig ifall du krånglar till det.

Inte för att vara den som e den,men det är mörka färger som avslöjar bulor å sånt.:tummenupp
Ja och nej.
På mindre böjda/kurviga delar syns bucklor mindre när allt är svart.
På stora raka ytor syns dom mer.
Sen beror det lite på vilken glans sakerna har. Är det högglans med ett lager klarlack så syns det mer. Är det som ramen min med 30 % glans syns det mindre.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top