ZpiX
"Bwäh! Raktframracing är ändå gay..."
- Gick med
- 6 Mar 2003
- Hoj
- Husaberg FS650 ´04, KTM 640 LC4 '02, Suzuki TL1000S '99, Aprilia RS250 '97
Plockade motorn ur min Aprilia RS250 i helgen. Ville kolla igenom så att allt såg shysst ut innan tjejen ska börja övningsköra på den. Dessutom skulle jag byta topplockspackning (läcka, läcka) och sätta tillbaka kickdrevet.
Tyckte att det var "enklast" att plocka ur motorn och slippa meka liggandes på rygg på golvet. Jätte smart, ända tills jag insåg att servicehandboken inte täckte alla hemgjorda kopplingar av el och diverse suspekta slangar som gick från förgasare till hemliga ställen över hela hojen. Detta upptäckte jag EFTER att motorn var ur ramen och allt var urkopplat. Men bra karl reder sig själv(?), dom problemen fick tas när motorn skulle tillbaka.
Bytte packningar, glödgade kopparbrickor och kliade mig i huvudet pga att kicken inte ville fungera som den skulle. Tog en paus och lärde hunden att inte sätta tassarna i oljetråget. Återupptog sedan pillandet med kicken, denna gång fungerade det som det skulle.
Nu skulle motorn tillbaka. Efter 5st "helvete", 9st "fan", 18st "förbannadeitalienskakonstruktörsjävlar" och blödande knogar satt den åter på plats. Konstigt nog hittade jag nu en lång bult som troligtvis hade något med hela motorkonstruktionen att göra. Bad en tyst bön att den inte var hemmahörande på INSIDAN av motorn. Efter att jag ännu en gång lärt hunden att inte leka i den kasserade oljan kom både han och jag fram till att den mystiska bulten hörde till fastsättningen av avgasrören.
Nu skulle elen, vajrarna och slangarna kopplas tillbaka...
Detta har gått över förväntan, jag är nu nere i ca 4 kablar och 1 slang som jag inte har den blekaste om vart dom ska sitta, därtill ska tilläggas att två slangar "bör" sitta på rätt ställe, det får visa sig, dom såg ut att passa där.
Jag har iaf gnista på stiften, och så länge det finns gnista finns det hopp... eller nå'tt. Förhoppningsvis fungerar 2T-oljepumpen också.
Återkommer om lill-tösen startar ö.h.t.
Tyckte att det var "enklast" att plocka ur motorn och slippa meka liggandes på rygg på golvet. Jätte smart, ända tills jag insåg att servicehandboken inte täckte alla hemgjorda kopplingar av el och diverse suspekta slangar som gick från förgasare till hemliga ställen över hela hojen. Detta upptäckte jag EFTER att motorn var ur ramen och allt var urkopplat. Men bra karl reder sig själv(?), dom problemen fick tas när motorn skulle tillbaka.
Bytte packningar, glödgade kopparbrickor och kliade mig i huvudet pga att kicken inte ville fungera som den skulle. Tog en paus och lärde hunden att inte sätta tassarna i oljetråget. Återupptog sedan pillandet med kicken, denna gång fungerade det som det skulle.
Nu skulle motorn tillbaka. Efter 5st "helvete", 9st "fan", 18st "förbannadeitalienskakonstruktörsjävlar" och blödande knogar satt den åter på plats. Konstigt nog hittade jag nu en lång bult som troligtvis hade något med hela motorkonstruktionen att göra. Bad en tyst bön att den inte var hemmahörande på INSIDAN av motorn. Efter att jag ännu en gång lärt hunden att inte leka i den kasserade oljan kom både han och jag fram till att den mystiska bulten hörde till fastsättningen av avgasrören.
Nu skulle elen, vajrarna och slangarna kopplas tillbaka...
Detta har gått över förväntan, jag är nu nere i ca 4 kablar och 1 slang som jag inte har den blekaste om vart dom ska sitta, därtill ska tilläggas att två slangar "bör" sitta på rätt ställe, det får visa sig, dom såg ut att passa där.
Jag har iaf gnista på stiften, och så länge det finns gnista finns det hopp... eller nå'tt. Förhoppningsvis fungerar 2T-oljepumpen också.
Återkommer om lill-tösen startar ö.h.t.
