Hur man inte ska bärga en Jeep

John

:rofl
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
FZR 1000T -91
Jadu... dessa asien-nissar har inte alla hästar i stallet.
Och inte har de koll på hur man bärgar en bil heller.

Sidan som hittades först är denna: Länk
Men, då den var ultra-överbelastad, så la jag upp en spegel med bilderna, dock ej kommentarerna i resten av forumet...

http://www.webbvideo.com/4x4/

K-Man skrev:
Haha! Vilka klåpare!
Ja jösses....

Det kunde man ju ha räknat ut med arschlet och en bit krita hur det där skulle sluta.

På den tiden jag busade i skogen hittade vi ett fint skogsmaskinspår.
Vi laddade som fan, för det var blött i början, men sjönk nesligt efter ett par meter.
En timme senare hade vi grävt oss tillbaka till utgångspunkten, backade en bit till och valde ett nytt spår, vi tog ännu mera fart och studsade några meter längre in innan det bar iväg neråt med rask takt.

Leran nådde redan då ganska högt upp på dörren, så vi tog oss inte ut (riktiga terrängbilar har små jävla skjutfönster i dörrarna).
Med gemensamma krafter lyckades vi så småningom pressa upp ena dörren tillräckligt för att krypa ut, greppade spadarna och började gräva loss.
När vi hade grävt runt och försökt gunga loss bilen så var det tillslut bara taket som stack upp ovanför gropen vi hade skapat, men då var det IAF så pass fast mark under bilen att vi lyckade styra in en stock under, och ställa domkraften på.

Efter att ha lyft bilens alla hjul i turordning och lagt under rejäla mängder med slanor och ris så fick vi så pass bärighet att vi kunde köra ett par decimeter framåt och bakåt, därifrån gungade vi oss sakta men säkert bakåt tills vi så småningom hade fast mark under däcken.

Precis då vi stod och lastade spadarna på flaket kom det förbi en gubbe på cykel ute på vägen vi så dåraktigt hade lämmnat, och ropade " He er in't dit pojkar, Jonnsons skogsmaskin sjönk där i våras, och han fick ringa grävarn å be han gräva en väg ut åt han..."

Vid närmare eftertanke så hittade vi ju stocken i ett dumpat lass med gallringstimmer, och gyttjepölen brevid var hålet där den åtthjulsdrivna skogsmaskinen tidigare hade sjunkit.
Då hade han dessutom valt det torraste spåret genom...

Oj vad jag saknar min gamla Rova....

Det ska vara offroad motorcykel. Den kan man ju putta ut ur de flesta surhål. Jag har provat. Några gånger :3freak

Det är när man ser det där, som man påminns om varför det kom order på att skyttekompanierna inte fick utföra bärgning själva när de kört fast.
I stället skulle de kalla på lite mer kompetent hjälp från trosskompaniet...
Reparationspluton och maskinpluton hade några skojjiga "joint operations",
som gick ut på att bärga när skytte hade lyckats köra fast på de mest möjliga och omöjliga ställen...
Läs: "Vi tar vår häftiga pansarbil och kör på den här vägen, som är minst en meter smalare än spårvidden och vars bärighet är så pass dålig att det knappt går att gå på den".

När de sedan får frågan om hur de kan vara så puckade att de ens försökt att ta sig fram på den vägen, var standardsvaret: "Kan inte säga, det är hemligt".

only 5m to the shore. the jeep's bull-bar broken off from winch pulling.

Jag har fastnat i lera med hojen en massa gånger. Den värsta gången var när jag körde på fmck och körde ut på något som såg ut att vara torkad lera typ, plufs sa de o hojen satt som helvete. Vi fick va två för att få upp skiten. Jävlar va arg jag var.

Sen har jag fastnat med lera upp till sadeln en gång, fast det va lite lättare lera så efter 10 minuters svärande så lyckades jag få upp den själv.

:kocko dom va inte friska någonstans allså

Visst har man suttit fast några ggr med Hojen värsta va nog ändå GGN 1997 fi fan hatar hästskon efter det

GuW skrev:
På den tiden jag busade i skogen hittade vi ett fint skogsmaskinspår.
Vi laddade som fan, för det var blött i början, men sjönk nesligt efter ett par meter.
En timme senare hade vi grävt oss tillbaka till utgångspunkten, backade en bit till och valde ett nytt spår, vi tog ännu mera fart och studsade några meter längre in innan det bar iväg neråt med rask takt.....
Jag har gjort samma sak med 22 ton Strf90 och när man drar ner en tall under banden för bärighet så knäcks den som en tandpetare. Mygg i miljoner den daan givetvis oxå. Glömmer aldrig den dan

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg