Hur man inte lastar en hoj.

SuperMicke

█ █ █
Gick med
14 Feb 2004
Hoj
Sörmland
loademup.gif

Ojdå.

Ush, stackare.

Nån sa till mig en gång att det farligaste man kan utsätta en hoj för är inte att köra 300 på en kurvig grusväg utan det är att transportera den på släp/i skåpbil.

Sånt där har jag mardrömmar om. Är alltid extremt försiktig vid lastning och tar gärna hjälp av ett eller ett par handtag ifrån personer i närheten. Välta hojar har jag varit med om tillräckligt många gånger.

Haha, påminner mig lite om förra sommaren.

Suzuki hade visning på nya hojar för 2006 på bikecorner i Karlstad, provkörning och visning, Cristher "Minin" var där också och körde och pratade lite.

Så skulle dom lasta på alla hojar i skåpbilen, så skulle någon stjärna köra upp en sprak ny gixxer k6. Går bra till framhjulet är inne i skåpbilen, sen lyckas han slinta på kopplingen och spinner till lite på rampen. Så rampen flyger iväg.

Dock lyckades han få upp hojen, varenda jävel höll andan och hoppades på det skulle gå bra. :D

Last edited:
varenda jävel höll andan och hoppades på det skulle gå bra. :D
Knappast. Minst hälften stod säkert och hoppades på att kunna köpa en lätt skrapad gixxer till vrakpris. :5sure

Haha, påminner mig lite om förra sommaren.

Suzuki hade visning på nya hojar för 2006 på bikecorner i Karlstad, provkörning och visning, Cristher "Minin" var där också och körde och pratade lite.

Så skulle dom lasta på alla hojar i skåpbilen, så skulle någon stjärna köra upp en sprak ny gixxer k6. Går bra till framhjulet är inne i skåpbilen, sen lyckas han slinta på kopplingen och spinner till lite på rampen. Så rampen flyger iväg.

Dock lyckades han få upp hojen, varenda jävel höll andan och hoppades på det skulle gå bra. :D

Om jag hade haft en femma varje gång jag hade sett någon göra så när dom lastat bilar på trailer så skulle jag ha varit rik nu.
Av någon anledning har folkracebilar en tendens att ha dålig tomgång :va

Själv körde jag alltid framhjulsdrivet så sedan framhjulen var uppe fick man gasa hur man ville...

Rekordet måste ändå ha varit historien jag hörde (inga garantier för sanningshalten, jag har hört variationer från flera håll) om killen som skulle lasta en snöskoter på släpvagn:

Killen har varit och kört snöskoter och ska bege sig hemmåt, så han stannar skotern en bit bakom sin bil med släp för att fälla ner lastrampen på släpvagnen.

Eftersom det är kallt ute, och skotern har varit varm så har det på något vis bildats kondens i gaswiren, som hinner frysa...

Bilen är en Saab 99/900 combi coupé.

När rampen på släpen är riggad rycker snubben igång skotern och gasar till lite för att köra upp den på släpvagnen, skotern har högt tillslagsvarv på variatorn så det krävs mycket gas, gasen hänger sig, skotern accar över släpvagnen och dragbommen och fortsätter upp på bakluckan och nästan hela vägen upp på taket innan killen lyckas rycka nödstoppen (som på känt norrlandsmaner har snodden fastlindad i skotern och inte i föraren).

När allt har blivit tyst och stilla kommer en jägare med hund förbi med sparken och stannar till och säger "Om du har tänkt å ha skotern på takräcket, va ska du då med släpen till?"

Säkert är det en vandringssägen, men jag har sett tillfällen som skulle ha kunnat leda till det resultatet mer än en gång (bland annat passerade en förarlös skoter mig ute på en sjö, tätt följd av två personer på en annan skoter som hade bråttom) så helt jävla otroligt är det inte.

Säkert är det en vandringssägen, men jag har sett tillfällen som skulle ha kunnat leda till det resultatet mer än en gång (bland annat passerade en förarlös skoter mig ute på en sjö, tätt följd av två personer på en annan skoter som hade bråttom) så helt jävla otroligt är det inte.
:hihi

Och lägg till det att om han hade en kort (billig/gammal) släpvagn så hade han antagligen varit tvungen att fälla ner den främre lämmen för att skotern skulle få plats på släpet. Dessutom kanske vagnen var lite nedåtlutande jämfört med bilen (stod på ojämn mark) eller hade tipp, så får man en ännu bättre ramp för att parkera sin skoter på en gammal SAAB.

Just det där med jägaren som kommit förbi och fällt en kommentar kanske inte är så troligt, det är för bra för att vara sant och är troligen något som kommit till i efterhand. Men att någon skulle ha kunnat klanta till det och kraschat så skotern hamnade på bilen är ju inte helt otänkbart.

*/ ?>
Nyheter
21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa