Hur man gör vid rödljus som inte slår för MC

• Thread starter Thread starter ft
  • Start date Start date
Tills det är lagat kanske man kan pruta till 3 minuter.

Bara man kan backa upp sig me dokumentering från VV/Kommun angående trafikljusets oduglighet som signal anordning.

Visa inte upp det för polisen - såga ned han me pappret i rätten - mer nöje så.

Jo men skulle jag suttit där så skulle Hamren löpt amok o tagit gisslan,börjat skjuta i taket,skitit på ett bord för att sedan dö av hjärtinfarkt.

När en bil rullar fram över stället i asfalten där sensorslingan ligger fungerar metallen i bilen som kärnan i en elektromagnet. Resultatet blir att spolens motstånd mot strömmen ändras, och skillnaden i hur mycket ström som passerar spolen registreras av elektroniken vid trafikljuset.

en stark Neodym-magnet från clas ohlson bör lösa alla problem.. :tummenupp

Jag ser inte riktigt problemet tror jag... Om trafikljuset inte slår om pga att den inte känner av din hoj så kör man väl om det är fritt helt enkelt? Det är ju uppenbarligen defekt och då har det ju lika stort värde som ett blinkande rödljus där du är skyldig att hålla uppsikt när du passerar korsning/vad det nu är du har stannat för.
Inte skulle jag gå av hojen och putta den bara för det :brinnerup

Här i stan så finns det ett jobbigt rödljus som alltid tar en jävla tid på sig även om den känner av bilen, så det slutar alltid med att man kör mot rött med tanke på att man ser om det är lugnt eller ej. Samma rödljus har jag sett en tekniker från kommunen skruva vid otaliga gånger, jag misstänker att det är fler än mig som tycker det är jobbigt...

Det där me hålla på o dona med magneter,trollstavar,geishakulor i röven och ankare hängande i ett metspö framför mcen för att få ljuset o funka......en trafikpolisen tidigare i tråden sa att man skall inte behöva hålla på med sån jävla skit - funkar de inte så funkar det fan inte.

Man hörde på han att han flera gånger när han kört mot rött så
att säga civilt verkligen förebrett sig mentalt för att skicka en kollega rakt in i nån värmeverkspelletspanna om han blivit stoppad...och bötfälld..man anade en dold agression mot dessa rödljus..

Ring kommunen o fråga om du måste åka omkring me såna i röven för att dom inte klarar av att fixa rödljuset:D

Hände mig i dag att ljuset vägrade att slå om vid Odenplan, har skickat PM till kommunen om vad dom tänker göra åt det.

Lägg upp korrespondensen här så vi får se.

Tänk på att även om kommunen har 500 trafikljus som inte funkar för bågar så måste alla fixas om dom är inte funktionella.

Och det är dom inte om dom inte fungerar mot fordon som enligt svensk lag är fordon...

Fast dom måste sälja alla möbler,akvariefiskar,daghem,bilar och tavlor så måste det funka.

Om du får nån dryg kommentar som ja dettta tar tid 2030 c:a och
att vi inte ha råd - säg då "va kul att få se dig sälja jordgubbar nästa år - du har blivit av med jobbet"

Staten får väl tvångsförvalta kommunen efter konkursen bara
för att en efterbliven mutkolv gett jobbet som trafiktekniker till sin imbecila kusin plus köpt trafik ljusena av sin ännu mer imbecila syssling som inte ens vet hur man byter en glödlampa.

Fick svar ang. rödljuset:
>Hej Åke, det låter som att detektorn inte fungerar. Jag vidarebefordrar
>detta till vår felanmälan. Anmäl gärna fel i gaturummet på
>www.stockholm.se/felanmalan.
>
>Med vänlig hälsning
>
>Johan Bergkwist
>Trafikkontoret

Återstår att se om det händer något också.

Last edited:
Men grin-Olle som fått salt i kaffet och två vänsterskor på sig på morgonen kan garanterat lagföra dig om du tar av hjälmen medan du sitter på (d v s förmodligen juridiskt sett framför) hojen. Med motorn av... ptja... krävs nog ett nytt mail till polisen för att reda ut den? Någon som känner sig kallad?

Nja. I lagens mening så framför du hojen om du har ett ben på var sida om den och hojen rullar. Står den på stödet så räknas det inte som att du framför hojen och då ska du kunna ta av dig hjälmen.
Å andra sidan skulle jag nog istället kliva av hojen efter att ha stängt av motorn och sedan ringa till ledningscentralen. Om jag skulle orka ringa vill säga.
Skulle det komma en polis och vara Grin-Olle så skulle jag bara sakligt förklara att jag stått och väntat på tomgång i en evighet och sedan dog motorn.
Hur ska dom bevisa att jag inte fått motorstopp efter att ha stått och väntat en evighet liksom.

Det troligaste är dock att jag ser mig för och glider igenom korsningen istället.

Det som kommer att ske i verkligheten är följande:
(OBS!! Detta gäller 08-området, inget annat)

Du kommer till ett rödljus som vägrar slå om. Det är mitt i natten och det finns inga bilar på vägen, du har inte sett ett enda fordon de senaste 15 minuterna.
Du stannar och väntar, men inser att det kommer aldrig slå om till grönt. Du provar rulla hojen lite bakåt i hopp om att det skall få ljusen att slå om, men inte.
Du rullar fram till linjen, kollar åt alla håll minst 5 gånger och knuffar sedan fram hojen 10 cm. Sen dubbelkollar då åt alla håll samt lyssnar ifall du hör något fordon, det är helt tyst.
Du lägger i ettan och krypkör fram förbi rödljuset.
Nu plötsligt, från en buske bredvid gatan, så kommer TOMMY HAMRÉN i full galopp (7000 rpm) på sin svarta BMW.
Han torpederar dig i sidan, i höjd med din fotpinne på höger sida, så att hojen välter ovanpå dig.

Han hoppar av sin hoj och börjar skälla ut dig för att du kört mot rött och du minsann kunde ha orsakat en stor olycka med flera döda.
Du ligger under denna tid kvider under din hoj eftersom din ena fot ligger an mot avgasröret.

Summasumarum så slutar det hela med att du får böter/blir dömd för:
-Kört mot rött
-Vårdslöshet i trafik (Du bredsidade ju honom när du körde mot rött)
-Smitning (Tommy tycker att ditt försök att krypa under hojen när den ramlade var en variant av smitning)
-Våld mot tjänsteman (Framdäcket på Tommys BMW fick ett märke när din fotpinne träffade däcket)
-Avsaknad av blinker bak på ena sidan (Tommy hävdar att blinkersen var trasig innan du träffade marken)

• Gilla
Reaktioner: ft
-Kört mot rött
-Smitning (Tommy tycker att ditt försök att krypa under hojen när den ramlade var en variant av smitning)
-Våld mot tjänsteman (Framdäcket på Tommys BMW fick ett märke när din fotpinne träffade däcket)
-Avsaknad av blinker bak på ena sidan (Tommy hävdar att blinkersen var trasig innan du träffade marken)

:D:näsblod

edit: Tur att Hamrén inte var i tjänst inatt :näsblod

Last edited:
-Kört mot rött

Du glömde: -Brännskador av 3:e graden från ditt stekheta V&H-slipon mot din fot, amputering krävs.
Så där ser ni, köra mot rött leder till invaliditet.

Men dom flesta är ju inte som Hamren , förut zickzacka jag som ett mongo i en bilkö över så många spärrlinjer och bilar som överhuvudtaget var möjligt...sen vid trafikljuset så ställer jag mig mitt mellan bilarna mitt linjen...sen ser jag nått neogult som glor på mig o sen en till.

Jag såg totalt obesvärad och oskyldig ut:crash , polisen stod där o låtsats som att regna:1pajas o fortsatte spänna ögonen i bilarna runt om för att hitta ett offer att ge sig på - sen när det blev grönt brassa jag iväg.

Skulle Hamren stått där skulle ja antagligen fått sitta inne några år

B: Slå sönder rödljuset så det blir svart och därmed räknas som trasig och
han får köra.

Haha, jag gillar hur du tänker. :-p

Det här med att leda motorcykeln...
Menas det att man ska leda motorcykeln över hela korsningen?
Eller bara förbi rödljusen, sen sätta sig på hojen, starta motorn (om man stängt av den), se sig omkring och sen köra över resterande del av korsningen som vanligt?
Om man ska göra det enligt konstens alla regler alltså.

Beroende på hur det ser ut på platsen kan det även vara möjligt att leda upp hojen på bredvid liggande gång/cykelbana och korsa vägen (ledande) vid övergångsställe. Borde vara okej regelmässigt, men ormständig.

Måste ändå säga att det är en lite komplex frågeställning på ett forum där jag misstänker att 99% kör över skyltad hastighet på många vägar men ska börja leda mc:n då ett trafikljus vägrar slå om!

Det ligger något i det du säger... Men av någon anledning är/var frågeställningen ändå intressant.

Det intressanta är att för rödljuskörning så kan du bli av med kortet direCkt, vilket gör det lite mer spännande än att ligga 25 över.

Är 225 på 90 väg 25 över? :va :rolleyes:

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back