Hur man går till väga vid najjning?

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
zx10r
Håller på att förbereda för najjning i oljeplugg bromsar mm.
Kollade därför i biltema katalogen efter najjtråd, dom har 0,7mm galvad och 0,9 mm rostfri är den galvade ett bra val?
 
norrlansguld skrev:
Håller på att förbereda för najjning i oljeplugg bromsar mm.
Kollade därför i biltema katalogen efter najjtråd, dom har 0,7mm galvad och 0,9 mm rostfri är den galvade ett bra val?
Ja, den är ett bra val.
Finns annars ett antal gamla trådar om najjning här på forumet, bara att söka.
 
SpeedAbuser skrev:
Ja, den är ett bra val.
Finns annars ett antal gamla trådar om najjning här på forumet, bara att söka.

Tackar!

Provade att söka i går, läste då att 0,7 mm rostfri var att rekomendera.
Men fungerar det bra med 0,7 mm galvad så åker jag förbi och handlar det efter jobbet i dag.
 
0,9 rostfri funkar väl också iofsej men blir mycket bökigare att pilla med när du kommer till dragning av tråden. Enklare och snyggare med 0,7 då.
 
Nån som vet om det egentligen är okej att köra på den varianten med sprintar i bultarna till oken, och sen naja mellan sprintarna. Typ som endurance teamen brukar göra?
Har hört lite olika om det där....
 
Jalle körde så på sin r1:a i fjol..
gick igenom besiktningen. men var efter lite diskutioner.
 
Låstråden ska vara glödgad och av blankdragen kvallite, samt ej tunnare än 0,7mm. Tror att galvad inte godkänns..

Sprintar till låsning godkänns på bromsok och oljepåfyllningslocket. Men EJ på olje-avtappningsbulten!
 
Axxexs skrev:
Låstråden ska vara glödgad och av blankdragen kvallite, samt ej tunnare än 0,7mm. Tror att galvad inte godkänns..

Sprintar till låsning godkänns på bromsok och oljepåfyllningslocket. Men EJ på olje-avtappningsbulten!

Eeeeeh? Vad menas med "av blankdragen kvalitet" :va

Bra! Då ska jag fixa sprintar nu!!! :D
 
Axxexs skrev:
Låstråden ska vara glödgad och av blankdragen kvallite, samt ej tunnare än 0,7mm. Tror att galvad inte godkänns..

Sprintar till låsning godkänns på bromsok och oljepåfyllningslocket. Men EJ på olje-avtappningsbulten!
Är ganska säker på att det kommer att gå bra utan några som helst problem med galvad 0,7-tråd. Mig veterligen brukar rostfri bara rekommenderas, men något bestämt krav på det finns inte.
Jag använde inte rostfri förra året, men hojen gick igenom alla besiktningar utan problem.
Så länge tråden är snyggt dragen och najjningen fyller sin funktion så funkar det.
 
Tråd

Skaffa en najtång oxå. Det brukar bli ganska mycket najning under en säsong!!!!! :rofl
 
Kan någon lägga upp bilder på diverse delar av hojen som behöver najning? Även bild på vad ni säger heter "sprint". Jag behöver fixa min egen rejshoj med detta nu.
 
finns det sprintar som är gjorda för sånt här nånstans?
köpte några billiga i en vanlig järnaffär förra året och det godkändes vid bes till motardrace men det är lite dålig spjong i dom tycker jag...
 
Vanlig järnaffär är det nog bara som gäller..

Har inte sett det på några andra ställe.
 
Fixx skrev:
Vanlig järnaffär är det nog bara som gäller..

Har inte sett det på några andra ställe.

måste ju finnas några seriösa prylar...

endurance teamen köper väl knappast sina på tyska motsvarigheten till hobbex :confused: :rolleyes:
 
Swedie skrev:
Kan någon lägga upp bilder på diverse delar av hojen som behöver najning? Även bild på vad ni säger heter "sprint". Jag behöver fixa min egen rejshoj med detta nu.
Om du inte är feg, utan vågar gå in på Bikeproject.com så finns en hel artikel om vad som måste fixas innan besiktning :tummenupp
 
Nr:18 skrev:
Om du inte är feg, utan vågar gå in på Bikeproject.com så finns en hel artikel om vad som måste fixas innan besiktning :tummenupp
Hmm! Jag ska nog skapa en sektion för Artiklar här på SH så folk slipper gå till andra sajter :rolleyes: (seriös)
 
Svaren på de flesta frågorna står i roadracingreglementet.

En najtång är kass eftersom den ger brottanvisningar på tråden och vibrationerna får tråden att gå av. Platta tänger fynkar bättre. :fakta
Vi har alla varianterna på jobbet, men det som används mest är platta tänger med förlängning för bättre kraft.

OCH, naja åt rätt håll. Min gamla gula fara hade flera najningar åt fel håll :kocko när jag köpte den.

/Johan
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Back
Top