Hur man fixar sin dator från virus mm...

Hur registrerar man sig på nod32.com sidan för att kunna tanka hela versionen?

Edit: Fått nod32 av en polare, men det går inte att updatera utan anv/lösenord. Någon som har det ?

Last edited:
Ang. de av er som anser att antivirusprogrammen tar för mycket prestanda så vill jag bara påpeka att en del AV-Program (bl.a. ETrust) kan ställas in så att de bara scannar nya/inkommande filer, och på så vis inte påverkar den dagliga användningen något nämvärt.
Jag har t.ex. Etrust på ungarnas 200MHz'are på så vis och det märks ingen skillnad på om det är aktivt eller inte. (idiotslöa hur som :) )
Annars så vill jag bara hålla med om att det är i högsta grad oansvarigt att inte ha ett AV-Program på sin dator! :fatta!
Näst mest oansvarigt är att slarva med uppdateringen av Operativsys. och AV-Program
Det är på grund av sådan personer som dagens datorvirus sprider sig jorden runt inom loppet av några timmar.

Lyfter upp tråden framför ögonen på twinner mfl.. :tomten

ZX-9R skrev:
Näst mest oansvarigt är att slarva med uppdateringen av Operativsys. och AV-Program
Det är på grund av sådan personer som dagens datorvirus sprider sig jorden runt inom loppet av några timmar.

Eftersom virusskaparna ofta har hittat exploiten själva och hållt tyst om buggen som deras virus ska utnyttja för att komma in i datorn, så handlar det inte bara om att uppdatera innan det sprider sej.
I de flesta fall finns ingen updatering som täpper igen hålet som masken använder inom loppet av ett par timmar..
Jag tror det är viktigare att uppdatera efter viruset kommit för att inte låta den hoppa fram o tillbaka på nätet i flera år efter release..

Jag vet att det är asgammal tråd, men den är ju Sticky :D

Jag har iallafall börjat använda antivirus nu pga att det sprids virus så in i helvete den senaste månaden, RBot = ett helvetes mög att bli av med :)

Kaspersky är det bästa enligt mig, men tycker att det segar datorn lite för mycket..

He he!
Är det verkligen så illa?

Ninjaboy skrev:
Jobbar han med Windows så jobbar han väl snarare med datorOsäkerhet. :hihi

Är man intresserad av säkra och stabila system så kör man Unix. :tummenupp

Ninjaboy skrev:
Jobbar han med Windows så jobbar han väl snarare med datorOsäkerhet. :hihi

Är man intresserad av säkra och stabila system så kör man Unix. :tummenupp

Äh, utan windows hade dom stackarna inte haft några jobb :)

Dom lär ju iallafall hålla sej sysselsatta större delen av dagarna...

redlime skrev:
Äh, utan windows hade dom stackarna inte haft några jobb :)

Dom lär ju iallafall hålla sej sysselsatta större delen av dagarna...
Faan datorer är lika säkra som en HD av årsmodell 1971 :död

Ett annat bra tips så här nu när Internet Explorer har varit förföljt av olika säkerhetshål och det har tagit tid för MS att komma med patchar: använd en annan webbläsare än IE. Finns en del att välja på, själv kör jag med Mozilla Firefox både i Linux och Windows. Firefox har betydligt högre säkerhet än IE och fungerar hur bra som helst, jag har inte sett någon som helst anledning att köra IE förutom när man går till windowsupdate.com (som kräver IE).

Mozilla Firefox finns att hämta på http://www.mozilla.org/products/firefox/

4 Tips som gjort att jag sluppit virus de senaste 10 åren:

1. Skaffa ett antivirusprogram, (ett som uppdaterar sig själv, t ex norton)
2. Uppdatera windows kontinuerligt
3. Skaffa en brandvägg, t ex zone alarms eller norton security professional
4. Byt från att använda internet explorer till mozilla firefox

Sen slipper du tänka på skiten.
Ett annat nytt tips om du är orolig för statens kontroller så ladda hem och använd peer guardian. Finns här
(Laddar du hem det från nån annan stans t ex www.download.com så riskerar du att få med ett spyware program).

cRoC skrev:
Hur registrerar man sig på nod32.com sidan för att kunna tanka hela versionen?

Edit: Fått nod32 av en polare, men det går inte att updatera utan anv/lösenord. Någon som har det ?

Yes.. och det funkar bra :)
Ett PM så kanske det går att lösa... :tomten

Har problem med att bilderna inte visas när jag laddar IE och programet ligger och försöker ladda bilderna men de kommer aldrig! Någon som vet vad detta är för fel!

Mina tips på bra-att-ha-program:

Kaspersky Antivirus (uppdateringar varje timme automatiskt)
Lavasoft Ad-Aware (tar effektivt bort adware)
Webroot SpySweeper (tar bort spyware och hindrar det från att laddas ner)
Registry Mechanic (löser fel i registret som slöar ner din dator)
HijackThis (Fixar browser-hijacks)

Om din dator är slö vid uppstarten rekommenderar jag även Autoruns som fungerar som msconfig fast bättre.

Okej, jag laddade ner HijackThis.exe. Det blev till XsoftSpy 4.11. Jag körde programmet och det hittade en massa skit som måste bort, men nu vill de ha 40 dollar för att plocka bort det.

Hur gör jag för att få bort grejorna utan att betala?

pilsner

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...