Hur mår sporthojen ?

TokJohan

Medlem
Gick med
15 Jul 2003
Hoj
290 hk...Fast på 4 hjul
Är sporthojen på väg att dö ut eller är den bara nere i en svacka ?
Tycker när man är ute på vägarna att man möter väldigt lite sporthojar,
det är mest custom,motarder och andra nakna hojar.
Försäkringsbolagen gör ju sitt för att minska antalet sporthojar på gatorna,polisen (iaf här i sthlm) försöker väl oxå,vädret i år har ju gjort allt för att stoppa all mc-åkning,men den största anledningen beror väl kanske på oss själva.
Jag kan ju naturligt viss bara prata för mig själv när jag säger att alla olyckor som händer och som det ibland skrivs om här inne har nog påverkat mig mer än vad jag tror.
Jag håller ju på att sälja min hoj nu. Inte bara för att jag inte längre tycker det e värt alla pengar man måste punga ut med och inte bara för att jag om ett par veckor ska bli farsa för första gången....nej jag e ganska säker på att jag ändå skulle gjort mig av med sporthojen och istället köpt mig en motard eller liknande.

Vad kommer att hända med dem ?kommer alla att finnas på banorna eller ???

// TOK :fyllisar

jag hoppas att de flesta försvinner faktiskt, att de som tyckte det var så ballt med en cool hoj nu går över till nåt annat.

Sen kanske man kan få skäliga försäkringar igen.

Men å andra sidan var det bara en dröm.

jo sant att det är mindre o minder sporthojar på vägarna. Det är inga som har råd med dom längre.

Vad är det som är så jäkla speciellt med motarder? (Förutom att det låter himla dumt).

Tycker att fler och fler köper motard, men till vilken nytta? :confused: :va

Själv har jag kört cirka 600 mil i år, både i och runt om i gbg och har oxå märkt en kraftig minskning. Har pratat med säljare för alla dom stora märkena och alla säger samma sak, Det e helt stendött. Det går inte att bli av med dom.

Eller är det så här enkelt att antalet hojar (over all) har ökat så kraftigt under de senaste åren att sporthojarna har blivit en ännu mindre minoritet bland hojbeståndet?

För mellan 5 - 10 år sedan fanns tot. ca. 110 000 inregistrerade hojar. I år har jag hört en siffra på drygt 230 000 st. Och majoriteten av nyförsäljningen under de senaste åren har ju, som bekant, varit bakåtlutat med HD som riktmärke.

Jag tycker personligen det därför pekar mot att sporthojarna inte har blivit så hemskt mycket färre (även om det säker HAR minskat pga. försäkrisngspremier etc.) utan att antalet hojar generellt har ökat medan sporthojarnas andel har minskat!

// Niklas

Henkmaster skrev:
Vad är det som är så jäkla speciellt med motarder? (Förutom att det låter himla dumt).

De har missförstått hojarna, de är för grus o skogskörning, där är de överlägset jättekul av alla typer av hojar.

TokJohan skrev:
Jag håller ju på att sälja min hoj nu. Inte bara för att jag inte längre tycker det e värt alla pengar man måste punga ut med och inte bara för att jag om ett par veckor ska bli farsa för första gången....nej jag e ganska säker på att jag ändå skulle gjort mig av med sporthojen och istället köpt mig en motard eller liknande.

// TOK :fyllisar

:fatta! Inte ska du sälja hojen. Jag är ju nybliven mamma och har min R1 kvar. Byter inte den till en motard. Hinner jag som mamma och mjölkmaskin åka så hinner du med :tungan

Jo det tunnas ut med rena sporthojar just nu

UrbanTiger skrev:
Dom nyaste maskinerna verkar ju helt överdrivna vad gäller vikt/prestanda. Så en annans blade-95:a som var värsta dräparen för några år sedan är rena sömnpillret i dagens mått mätt. Är det konstigt att premierna rakar i höjden och att det sker fler olyckor ?
Återstår väl bara att införa den gamla 100 hästarsgränsen som fanns på 80-talet. Problemet blir väl ändå samma som det var då att det reggades på 100 häst men strypningen rök innan hojen lämnat butiken.

Varför inte införa en regel som säger att du från det datum du tar ditt tunga mc-kort och 2-3 år framåt EJ är behörig att köra klass7-hojar.

Inför banköringsträning i körkortsutbildningen.

Den dag jag slutar åka plasträser och skaffar en motard hoppas jag att nån spärrar in mig och kastar bort nyckeln. Sporthojar är lätt bäst!

Henkmaster skrev:

Finns inget fordon som har med lek för pengarna än vad en motard har. Har haft cross samt offroad innan och tyckte det var kul. Men motard tar priset :yoparty
Try it you might like it.

UrbanTiger skrev:
Kallas inte det för mellanklass redan idag.

En klass6-hoj räknas väl ändå inte som en mellanklasshoj? Och dessutom menar jag att även den 60-åring som funderar på att ta körkort skall klassas in i detta...inte bara folk under 20 år. Valsituationen skulle försvinna och man hade sluppit dessa nyblivna mc-förare med effektstarka hojar.

Marals76 skrev:
Finns inget fordon som har med lek för pengarna än vad en motard har. Har haft cross samt offroad innan och tyckte det var kul. Men motard tar priset :yoparty
Try it you might like it.

Du kan få en riktigt rolig hoj för 35 000:-, vad får du för motard för det???

Rigge skrev:
Du kan få en riktigt rolig hoj för 35 000:-, vad får du för motard för det???
Tänk på att de här gatmotarderna är en ganska ny företeelse, de har dessutom inte lika dyra premer som vi det gör ju att de är dyrare att köpa begagnade.

En sprittny japansk supersporthoj är ju en gigantisk förlustaffär idag.

Det är en fråga om prioritet, en ren sportshoj är förbannat dyr att försäkra, jag som är lite eldre(?) kommer undan rätt billigt :3freak (ca.15000:-år hel/hel (senast jag kollade)), min nuvarande "nästan-sporthoj" hamnar på lite drygt 5k hel/hel, dom 10k i skillnad kan jag ha rätt mycket annat roligt för!

Silwer skrev:
Tänk på att de här gatmotarderna är en ganska ny företeelse, de har dessutom inte lika dyra premer som vi det gör ju att de är dyrare att köpa begagnade.

En sprittny japansk supersporthoj är ju en gigantisk förlustaffär idag.

Visst men det va inte det vi pratade om, det var skoj per krona. En gammal Fireblade ger i mina ögon mycket mer skoj än en motard, man kan ju inte säga så och sen bara räkna hojar över 00 t.ex. Sen fattar jag inte hur en så simpel konstruktion kan kosta sån massa pengar?? :kocko Sa jag att jag hatar motarder förresten :hihi

nänänä.

Sporthojarna kommer aldrig dö ut. Varken här i sthlms gator eller någonannanstans heller. Visst, möjligen färre i antal men det kommer nya årskullar för varje år... :yoparty

Grattis till familjen föresten.

frankof skrev:
Det är en fråga om prioritet, en ren sportshoj är förbannat dyr att försäkra, jag som är lite eldre(?) kommer undan rätt billigt :3freak (ca.15000:-år hel/hel (senast jag kollade)), min nuvarande "nästan-sporthoj" hamnar på lite drygt 5k hel/hel, dom 10k i skillnad kan jag ha rätt mycket annat roligt för!
jo du kommer billigt undan antar jag isf.
Helförsäkring är inget vi vanliga dödliga kan fundera över.
Sen beror det på vad man tycker är kul/coolt/snyggt, visst kan jag tycka att en naken muskel hoj verkar häftig, men jag har ju åkt en hel del på nakna hojar och det är jobbigt med blåsten så jag skulle nog ändå aldrig skaffa en sån igen.

Rigge skrev:
Visst men det va inte det vi pratade om, det var skoj per krona. En gammal Fireblade ger i mina ögon mycket mer skoj än en motard, man kan ju inte säga så och sen bara räkna hojar över 00 t.ex. Sen fattar jag inte hur en så simpel konstruktion kan kosta sån massa pengar?? :kocko Sa jag att jag hatar motarder förresten :hihi

men ok en gamal blade för 35 tusen då o så en försäkring på den på 10k halvåret, det är ju 45 tusen första året, det är ju en del stålar.

Jag vill inte ha nån motard, de intresserar mig inte, jag gillar dock hojtypen men då för skogs eller gruskörning.

En ny supersporthoj kostar väl 130 papp vad kostar en ny motard då 80?

Silwer skrev:
men ok en gamal blade för 35 tusen då o så en försäkring på den på 10k halvåret, det är ju 45 tusen första året, det är ju en del stålar.

Jag vill inte ha nån motard, de intresserar mig inte, jag gillar dock hojtypen men då för skogs eller gruskörning.

En ny supersporthoj kostar väl 130 papp vad kostar en ny motard då 80?
Du skrev ovanför att du inte hade råd med helförsäkrat... betalar du 10 000:- halvåret för en halvförsäkring på en gammal Blade så ska du byta bolag!! Jag betalar under hälften och min hoj är en 98.

Köper du en fjolårsmodell av en "normal" sporthoj så kostar den garanterat inte 130 000.- En ny hypervärstingmotard kostar nog flis dom med.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman