Hur månge extra hästar ger Dynajet power commander + bänkning?

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
crescent
Skillnad i hästar på en Båge med endast slipon och en med slipon som är bänkad med PC

Frågan är ifall man har en hoj med slipon och borttagen katt...och sedan jämför den med en likadan hoj med samma slipon och borttagen katt fast med dynojet power commander eller liknande som är inställt på bänk.
Hur många hästar skiljer?

Anledningen till varför jag frågar är att jag tror att skillnanden är max ett par hästar som varken ger eller känns på hojen!?

O nu så är det nog några som tänker att man absoult borde bänka en hoj som har borttagen katt o annat slipon med pc...men ifall man inte behöver ändra något i en tex. Supra...det är i princip bara att ta bort kattarna o sen öka laddtrycket för att få över 100hk till...så vet jag att det är skitsamma i hojfallet. Inget "måste" överhuvudtaget. Men nu är det inte frågan.

Last edited:
Om du nu vet, varför fråga?

En hoj ska absolut bänkas om man ändrar andningen på den, annars riskerar man att den går ohälsosamt magert.

En Supra kan man säkert skruva bort kattarna och ställa upp laddtrycket på utan att behöva mappa om, då den mäter luftinflödet i motorn före turbon, och skjuter på soppa efter det, suger turbon i sig mera luft skickar insprutningen på mera soppa.

Antalet hästar man får är relativt ointressant, det är var man får dom och hur körbar hojen blir som är intressant.

17hk till mellan 2-8000varv är betydligt användbarare än 19hk till mellan 10500 och 11000 varv....

Last edited:

En hoj ska absolut bänkas om man ändrar andningen på den, annars riskerar man att den går ohälsosamt magert.

En Supra kan man säkert skruva bort kattarna och ställa upp laddtrycket på utan att behöva mappa om, då den mäter luftinflödet i motorn före turbon, och skjuter på soppa efter det, suger turbon i sig mera luft skickar insprutningen på mera soppa.

Antalet hästar man får är relativt ointressant, det är var man får dom och hur körbar hojen blir som är intressant.

17hk till mellan 2-8000varv är betydligt användbarare än 19hk till mellan 10500 och 11000 varv....

:tummenupp :)

Det var inte frågan...läs igen..

Den lilla effektökning som sker genom att ta bort katten borde inte påverka behovet av soppa. Vi pratar om enstaka hk.

Det är lite det jag menar...även ifall denna bil lr andra bilar bjuder på mer soppa vid ökat laddtryck vilket dom inte gör till 100% då ( Det måste mappas om för att vara säkert. Beror självklart hur mycket laddtrycket ökas) Så har alla fordon en gräns till HUR mycket man kan öka antal hk innan den "måste" ha mer soppa. Oftast så klarar de en viss procent ökning av vrid o hk utan att påverkas. Och då menar jag att den lilla skillnad en hoj får av en borttagen katt är skitsamma. Att säga att den kanske går snålt är inte intressant utan direkt vetskap
Ingen som har exakt koll på detta?

Sen att mindre hästar på rätt varvtal ger mer än fler hästar på fel varvtal är en självklarhet. Men frågan är lite ifall man verkligen känner skillnad...alltså, kastar man pengar i sjön på något som inte påverkar effekten eller känslan tillräckligt mycket för att göra skillnad?

Ingen som har bänkat sin båge med slipon...o sedan gjort det igen fast nu med inställd dynojet pc (lr liknande) som kan komma med riktiga siffror?

Last edited:
Det är så att 99% om inte 100% av alla hojjar är snålt inställda redan från fabriken för att klara bullernivå samt avgaskraven. så om du byter till slipon och inte tar bort katten så innebär det att den går ännu magrare vilket INTE är bra för motorn, tar du sen bort katten också så kommer den gå ännu magrare vilket är ännu sämre för motorn.
Sen är det olika från hoj till hoj exact HUR mycket som behövs justeras för få optimalt samt även hur mycket effektökningen blir diffar också från fall till fall.
Så ställa frågan hur mycket effekt man får ut enbart av en PCIII och borttagen kat är väldigt svårt att säga. kanske kan få ett spann med effekt uppskattning.
Du kan INTE jämföra en turbo bil med en hoj utan turbo..helt olika saker ju.
Jag kan inte så mycket om turbos men då jag har bänkat alla mina hojjar och även fått alla värden och sett vad som händer med en motor som gått för magert för länge. så kan jag garantera dig att man BÖR mappa och bänka hojen om du plockar bort katt plus dämp..eller kan man skita i det och leka rysk roulette.
Du kan snart få svar om hur mycket skillnad en pcIII och kn filter gjorde på våran hoj.
Katten är borttagen och halvsystem och bänkad så och alla värden mätta. samma bänk kommer snart köra hojen igen med pcIII och filter.

en omappad hoj mot en seriöst mappad hoj är som dag och natt. du kan inte tro vilken skillnad det kan bli.
men felaktigt mappad så kan hojen gå sämre..allt handlar om göra rätt.

Det är så att 99% om inte 100% av alla hojjar är snålt inställda redan från fabriken för att klara bullernivå samt avgaskraven. så om du byter till slipon och inte tar bort katten så innebär det att den går ännu magrare vilket INTE är bra för motorn, tar du sen bort katten också så kommer den gå ännu magrare vilket är ännu sämre för motorn.
Sen är det olika från hoj till hoj exact HUR mycket som behövs justeras för få optimalt samt även hur mycket effektökningen blir diffar också från fall till fall.
Så ställa frågan hur mycket effekt man får ut enbart av en PCIII och borttagen kat är väldigt svårt att säga. kanske kan få ett spann med effekt uppskattning.
Du kan INTE jämföra en turbo bil med en hoj utan turbo..helt olika saker ju.
Jag kan inte så mycket om turbos men då jag har bänkat alla mina hojjar och även fått alla värden och sett vad som händer med en motor som gått för magert för länge. så kan jag garantera dig att man BÖR mappa och bänka hojen om du plockar bort katt plus dämp..eller kan man skita i det och leka rysk roulette.
Du kan snart få svar om hur mycket skillnad en pcIII och kn filter gjorde på våran hoj.
Katten är borttagen och halvsystem och bänkad så och alla värden mätta. samma bänk kommer snart köra hojen igen med pcIII och filter.

en omappad hoj mot en seriöst mappad hoj är som dag och natt. du kan inte tro vilken skillnad det kan bli.
men felaktigt mappad så kan hojen gå sämre..allt handlar om göra rätt.

Biljämförelsen var snarare för att visa att alla fordon har en toleranser gällande ökat hästantal i förhållande till bränsle.

Du säger att du har sett vad som händer med en hoj som gått för snålt...vad hände då? Samt gick den snålt enbart pga utbytt slipon o borttagen katt utan bänkning med pc??? Isåfall lyfter jag på hatten och erkänner defeat

O det skulle vara nice om du kommer ihåg att visa siffrorna på före o efter pc:n :tummenupp

Last edited:
Biljämförelsen var snarare för att visa att alla fordon har en toleranser gällande ökat hästantal i förhållande till bränsle.

Du säger att du har sett vad som händer med en hoj som gått för snålt...vad hände då? Samt gick den snålt enbart pga utbytt slipon o borttagen katt utan bänkning med pc??? Är trots allt det relevanta i den här frågan.

O det skulle vara nice om du kommer ihåg att visa siffrorna på före o efter pc:n :tummenupp

Nu kan ni sluta skriva i den här tråden. Det är en "Stockholmare" som inte lyssnar ändå på de bra svar han fått.

:tummenupp

..........................

Last edited:
Nu kan ni sluta skriva i den här tråden. Det är en "Stockholmare" som inte lyssnar ändå på de bra svar han fått.

:tummenupp

..........................

Sorry man...men det där gör mig PIST! Kan bero på att det är sent och att man tagit några öl men den här stockholmaren skulle vilja träffa dig nu.....
Det sista jag skrev var relevant och de svar jag fick var inte tillräckligt därav flera frågor...av intresse! Inte så att jag inte tror dem. FÖR I HELVEGTEEEETGAEQGFOKEAGÄEAGÄAHGörüio.h

Last edited:
Visst får du några ynka hästar till om du mappar seriöst...
Men varför man mappar, är dels för att den inte ska gå för snålt samt få ut max effekten genom hela varvtalet.
:banana:banana:huvet

Visst får du några ynka hästar till om du mappar seriöst...
Men varför man mappar, är dels för att den inte ska gå för snålt samt få ut max effekten genom hela varvtalet.
:banana:banana:huvet

Fan..slog sönder några tangenter sist där. Ska nog lägga mig.
Men jo, precis...det förstår jag är anledningen. Men som sagt..frågan är om de flesta hojarna verkligen går så pass snålt att de kan gå sönder. Verkar vara så enligt en av killarna här.
Samt att ifall det är värt skillnaden ;)

Har åkt två likadana bågar..ena med pc o bänkad..den andra med endast slipon. O seriöst kändes det verkligen ingen skillnad. Nu är jag inget proffs...men enligt mig iallfall verkar det lite som om att man kastar pengar i sjön

Men en PC är till för att rätta till de fel som blir när man gör förändringar på insug alt avgassidan, alt justera om fabriksinställning eller efter önskat rpm. Personligen ser jag inte PC som ett trim för att öka hk...

ps. Kör man turbobil med gött mos i så borde man veta att en hög avgastemp inte är bra för motorn...

Last edited:
Istället för att "Dr Bike" sätter plus på allt så kan ju han som håller på o trimmar hojar o som borde veta skriva...eller skit i det.
Nu lägger jag mig innan jag pajar nått jag verkligen kommer ångra imorrn...

Istället för att "Dr Bike" sätter plus på allt så kan ju han som håller på o trimmar hojar o som borde veta skriva...eller skit i det.
Lol, hur kan du bli så upprörd på nått nån skrev över internet? vart gick det fel :)?

Hmmm. Vilken bit är det du inte förstår :va

Jag provar med en annan anfallsvinkel;

Om man har katalysator på en hoj, är det iniiihelvete vettigt om den är rätt ställd, för fett så dödar man katalysatorn och dessutom klarar den inte av att rena som sig bör; Klarar ej avgaskraven. De hojar som har katalysator har det för avgaskravets skull, således är de injusterade för att vid låg/dellast ligga på runt stökiometri, de tillfälle då fullständig förbränning sker. Ca 14,7delar luft och en del bränsle.. Eftersom de flesta av våra hojar har nån form av stenålderssystem, som ger bränsle efter spjällöppning, lufftemp och varvtal, så har den dumma japanen (styrboxen) inte i verkligheten en jäävla aning om hur mycket luft motorn slickar i sig. MEN; har man allt orginal så klaffar det.
Förändrar man nu andningen, så motorn får mer luft per arbetscykel så blir andelen ludt högre än 14,7. Således går motorn snålt. Kolvtoppen blir varm, stiftet smälter elektrod, avgastemp stiger.
Motorn blir sopslut, kolven rinner ner längs cylinderväggarna och staken fladdar runt som en trumpinne i en lada. (Kanske nån råkat ut för med liten tillgång....)

Är det däremot en äldre hoj, utan kat. Jadåså.

Har hojen closed loop bränslesystem, där man inte fipplat med att klippa kablar eller sätta dit nån o2-sensor remover tjosan, ja då gäller logiskt sätt inte ovan.

Vid acceleration finns en generell uppfetning (slarvigt nämnt som acc-pump, men det är en gammal förknasarhistoria). Denna varar dock under kortare tid..

:polett

edit: 20hk med mappning. -1 utan :yoparty

Last edited:

Du kan väl kolla vad dom har skrivit dom som har fått plus av honom, så får du en god indikation på vad som är rätt eller fel...

Eller så kan du fortsätta att vara tjurskallig.
(Jag hade tänkt skriva "fortsätta att vara stockholmare" men det vore orättvist, stockholmare är som spermier, en på miljonen blir det ju faktiskt folk av...)

Vad e detta för en tråd om 4 HK hit eller dit? Är karln idiot?
Jasså, Stockholm - det förklarar saken :hihi

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...