Hur många timmar innan ni satte lågfarten?

Jag klarade lågfarten efter fem minuter. trot eller ej men sen hade jag jätteproblem med högfartsbanan. Jag är gammal hockeyspelare + att jag är en duktig skidåkare. Misstänker att mitt balanssinne gjorde att jag klarade lågfartsbanan så bra.
 
Inte så många timmar, hade kört mycket moped och övade med den några kvällar.
Just att slippa pressen OM man skulle tappa den gjorde det mycket lättare.
Vore det i dag skulle jag antagligen börja öva med mountinbike :)

Jaha ok, ja det kanske räcker med en MTB egentligen. :)
 
Fokusera inte så mycket på hastigheten, det ska gå i gånghastighet i princip men när du fått ordning på tekniken så kan du köra i mycket lägre hastighet än kravet säger.
Och titta inte på instrumentpanelen, eller på konerna. Upp med blicken på horisonten så din balans funkar bättre. Den viktigaste läxan som finns med att köra hoj, på gata, bana eller race är att man styr med blicken, titta dit du vill komma, så hamnar du ungefär där. Så om du exempelvis tittar på nästa kon du ska till, så kommer du rakt på den, om det står en skitläskig stolpe i diket i ytterkanten på kurvan så om du tittar på den så kommer du antagligen hamna där, och så vidare.

Lågfarten är typisk såndär sak som är bra att träna på privat, eftersom att det krävs en hyfsad mängd träning på det, och det är dyrt med mängdträningen på körskolan.

Tack för tipsen, nästa gång skippar jag att titta på hastighet och bara gör det med koppling, även om körskoleledaren säger gasen. Gasen blir för svår för mig.
Ska försöka kolla upp även då. Min blick vill ofta ner tyvärr. Ska träna bort det så gott det går.

Jaha, jag ska inte ens titta på konen, utan verkligen titta bredvid den då det är dit jag vill. Ska försöka i helgen! :)
 
Jag försår mer vad du menar när jag testade på stolen! Det konstiga är att för varje dag som går, även om det har gått 1 dag mellan övningskörningarna så känns det som att det sitter betydligt bättre. D.v.s. efter en natts sömn och reflekterande känns det mer naturligt dagen efter.

Risktvåan!
Jag gjorde risktvåan idag och det gick helt utmärkt! Wow, vad man lär sig om bromssträckor och får sig en liten tankeställare. Det var kul och framförallt lärorikt. Det är inte många situationer jag kommer ha möjlighet att träna på dessa delar under så pass kontrollerade förhållanden med en körskoleledare.
 
Nån timme så satt det bra. Hade skolans hoj så en liten och smidig Bandit 1200...

Det är ju mer fokus på att ha kropp och blick rätt än vad du gör med gasen. Nackdelen(?) med hojen jag körde var ju att det kändes extremt dumt att använda gasen eftersom den drog iväg hur bra som helst bara man var lite försiktig på kopplingen. Så jag gjorde, felaktigt, så på uppkörningen men ingen klagade.

Så öhm. Jag vet inte, jag har lite att göra på jobbet och tänkte jag behövde skriva ett inlägg :glömdet

Allrighty. På körskolan kör vi MT07:or, tanken är dock att jag ska köra upp med min 760 performance. På så sätt slipper jag betala körskolan, samt vara fasdt bunden till att även de ska ha tid att köra upp samma datum som dyker upp.

Idag testade jag den lite inne i parkeringen. Alltså, fy satan vad stark den var (för mig) jämfört med mt07. Framdäcket ville upp när jag gasade, gjorde en mikrostegring.
Vill nästan hellre köra upp med korskolans då jag är van med den, men det kan bli svårt då körskolan måste ha tid, som kan synkas med tiden som finns, samt i närheten av Stockholm.


Angående lågfarten med min känns det inte alls som att jag kommer kunna använda gasen, den är för mig mycket kraftigare än MT07:an, och det lär bli hackigt.

Får nöta i helgen, ska tjata på en vän som följer med. Redan ordnat handledartillstånd åt honom. :)
 
Det finns inga genvägar till den perfekta lågfarten.

Du vet vad som krävs.


Mvh,

Gammal o grinig, aldrig kört lågfart
 
För mig så övade vi i princip varje körlektion och för mig kändes det aldrig jättebra, jag kunde inte sätta den konsekvent flera gånger i rad. På uppkörningen däremot blev jag väldigt lugn och fokuserad och gjorde den nästintill perfekt. Högfart var aldrig något problem, bromsningen var okej.
 
Jag försår mer vad du menar när jag testade på stolen! Det konstiga är att för varje dag som går, även om det har gått 1 dag mellan övningskörningarna så känns det som att det sitter betydligt bättre. D.v.s. efter en natts sömn och reflekterande känns det mer naturligt dagen efter.
Vad gäller att lära sig nya saker är sömn mellan träningspassen skitviktig. Hjärnan behöver lite tid för sig själv att processa och dra lärdomar.

Risktvåan!
Jag gjorde risktvåan idag och det gick helt utmärkt! Wow, vad man lär sig om bromssträckor och får sig en liten tankeställare. Det var kul och framförallt lärorikt. Det är inte många situationer jag kommer ha möjlighet att träna på dessa delar under så pass kontrollerade förhållanden med en körskoleledare.

Åk iväg på knix vetja. Har du en privat handledare så kan du till och med köra en knix INNAN du tagit körkortet, och på en dags banköra lära dig mer om att köra hoj än du kommer göra på flera års körande på gata.
https://grundkurser.svmc.se/

Och ju tidigare du kommer iväg och kör knix, desto färre olater lägger du dig till med vad gäller framförandet av hojen.
 
För mig så övade vi i princip varje körlektion och för mig kändes det aldrig jättebra, jag kunde inte sätta den konsekvent flera gånger i rad. På uppkörningen däremot blev jag väldigt lugn och fokuserad och gjorde den nästintill perfekt. Högfart var aldrig något problem, bromsningen var okej.

Jaså? Spännande att det blev så. Hoppas det blir detsamma för dig. Vad tyckte du om högfarten då? Var den lättare?

- - - Updated - - -

Vad gäller att lära sig nya saker är sömn mellan träningspassen skitviktig. Hjärnan behöver lite tid för sig själv att processa och dra lärdomar.



Åk iväg på knix vetja. Har du en privat handledare så kan du till och med köra en knix INNAN du tagit körkortet, och på en dags banköra lära dig mer om att köra hoj än du kommer göra på flera års körande på gata.
https://grundkurser.svmc.se/

Och ju tidigare du kommer iväg och kör knix, desto färre olater lägger du dig till med vad gäller framförandet av hojen.

Har ingen handledare än. :/ Annars hade jag joinat direkt!
Kommer gå på knix vid första möjliga tillfälle, det verkar riktigt bra!
 
Jaså? Spännande att det blev så. Hoppas det blir detsamma för dig. Vad tyckte du om högfarten då? Var den lättare?

Högfarten tyckte jag var kul och relativt lätt. Det svåra var väl kanske efter vändningen där man skulle accelerera och försöka växla upp medan man svänger mellan konerna. Trixigt men gjorde det till den mån det kändes som jag behöll en mjuk körstil och hade kontroll. Väjningen gick alltid bra efter jag fick instruktion om att bara trycka till styret ordentligt och dra med andra handen, verkligen använda hårdhanskarna för att snärta till det.
 
Åk tillsammans med handledare på avrostning med SMC. Ofta en heldag med instruktörer för typ 300 spänn (handledaren gratis vill jag minnas). Där brukar ingå

-bromsning från olika hastigheter, på olika sätt
-miniKNIX
-manövergård med olika banor
-teoripass kring blick, körställning, säkerhetskontroll, placering osv

Risken är sedan stor att du fortsätter att åka på SMC-kurser eftersom det är fruktansvärt roligt att köra hoj och utvecklas som förare! :tummenupp:banana
 
Högfarten tyckte jag var kul och relativt lätt. Det svåra var väl kanske efter vändningen där man skulle accelerera och försöka växla upp medan man svänger mellan konerna. Trixigt men gjorde det till den mån det kändes som jag behöll en mjuk körstil och hade kontroll. Väjningen gick alltid bra efter jag fick instruktion om att bara trycka till styret ordentligt och dra med andra handen, verkligen använda hårdhanskarna för att snärta till det.

Menar du väjningen mellan konerna?
D.v.s. trycka styret hårt ifrån svängen, och luta sig i mot svängen?
 
Åk tillsammans med handledare på avrostning med SMC. Ofta en heldag med instruktörer för typ 300 spänn (handledaren gratis vill jag minnas). Där brukar ingå

-bromsning från olika hastigheter, på olika sätt
-miniKNIX
-manövergård med olika banor
-teoripass kring blick, körställning, säkerhetskontroll, placering osv

Risken är sedan stor att du fortsätter att åka på SMC-kurser eftersom det är fruktansvärt roligt att köra hoj och utvecklas som förare! :tummenupp:banana

Låter spännande, kollar upp det! :)
 
Menar du väjningen mellan konerna?
D.v.s. trycka styret hårt ifrån svängen, och luta sig i mot svängen?

Ja, när man ska åka i 50 mot konerna och väja höger eller vänster. Känner du inte till motstyrning så får du läsa vad det är. Men man ska trycka på den sidan av styret som man ska styra åt, sväng åt höger, tryck framåt på höger sida. Sen kan man också dra på andra sidan för att hjälpa till.
 
Ja, när man ska åka i 50 mot konerna och väja höger eller vänster. Känner du inte till motstyrning så får du läsa vad det är. Men man ska trycka på den sidan av styret som man ska styra åt, sväng åt höger, tryck framåt på höger sida. Sen kan man också dra på andra sidan för att hjälpa till.
När jag tog kk var det inget snack om motstyrning vilket är konstigt då det är ett kraftfullt verktyg att vara medveten om dess inverkan på hojen :tummenupp

Tror det var på någon tidig SMC stegkurs jag fick veta detta.
 
Ja, när man ska åka i 50 mot konerna och väja höger eller vänster. Känner du inte till motstyrning så får du läsa vad det är. Men man ska trycka på den sidan av styret som man ska styra åt, sväng åt höger, tryck framåt på höger sida. Sen kan man också dra på andra sidan för att hjälpa till.

Testat det lite, förstår det; däremot behöver jag mer körvana för att klara av det galant och runt förutbestämda koner o.s.v.
 
När jag tog körkort för hoj fanns ingen lågfarts övning på uppkörningen..
När jag övningskörde me grabben så prova jag allt nytt på manöverbanan å de funka kanon..
Grabben va klart duktigare på lågfarts än jag då... Han har kört mycke cykel.. Trik på cykel då.. Han kunde stå still på hojen... De va de ända han slog gubben på..

Även åka bakhjul hur långt som helst fast de gjorde han när körkortet va klart...
 
Lågfartsbanan skulle köras i max 4 km/h enligt min lärare, i princip helt stilla.

Lågfartsbanan var den svåraste, men om jag hade förstått tekniken så kunde jag nog ha skippat många lektioner. Kör en hastighet man behärskar först, typ tomgång, för att inte tappa balansen, lär dig att vrida på kroppen och sätt blicken typ 90 grader eller mer åt det hållet du skall svänga, är inte kurvan så skarp kan man göra så först och sedan släppa efter. Olika hojar har olika svängradie vilken påverkar balansen när det går sakta. Ett tips när det skall gå sakta är att ge duttar med kopplingen och rulla en bit, sedan dutta igen, tomgång är alldeles för snabbt.

Högfarten satte jag på första försöket, rev endast konor när man var slut efter långa pass, fingrar och handled efter timmar av krypkörning. Man ska ju inte spänna på sig, men det är lätt hänt när man är nybörjare.

På motorstation fick vi köra banan med en hand bakom ryggen, först då tyckte jag man lärde sig tekniken. Motstyrning för att svänga samt hålla fast sig med benen och inte belasta gashanden alls. Man var i princip tvungen att titta dit man skulle köra och inte bara följa med i kurvorna, annars gick det lätt utför.
 
Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top