Hur många tankar V-power?

Bike gjorde en test av diverse bensinkvaliteer för något år sedan. Minns inte
vilket nummer men resultatet var entydigt:
De skillnader man hittade under bänktester låg inom felmarginalen för utrustningen (1-2hk).
Slutsatsen var att det inte ger ett smack att tanka värstingsoppa.

Exakt, vill du skänka oljebolagen dina kulor så tanka V-power!!:D
 
Tankade V-Power av ren slump när den kom. Måste ju prova :) Ingen skilinad på topeffekten men mjukare i låg/mellan registret. Hade lite effektdipar här och där med 95 men dom försvann med V-power. Jag kör ca 1000 mil om året och lägger ut 5600 kr på att försäkra den. 8600 innan jag fyllde 30. Dom futtiga kronorna extra varje mil är ingenting i förhållande till försäkring och service. Moppen drar ju inte mer än 0,53 milen.
 
Jag tankar aldrig på Shell så V-power har jag inte ens övervägt. :)
 

Bifogat

  • shell.jpg
    shell.jpg
    13.5 KB · Visningar: 49
Ducati + V-Power = Sant!!

Alltid kört duccen på supersoppan :tummenupp
 
Tankade V-Power av ren slump när den kom. Måste ju prova :) Ingen skilinad på topeffekten men mjukare i låg/mellan registret. Hade lite effektdipar här och där med 95 men dom försvann med V-power. Jag kör ca 1000 mil om året och lägger ut 5600 kr på att försäkra den. 8600 innan jag fyllde 30. Dom futtiga kronorna extra varje mil är ingenting i förhållande till försäkring och service. Moppen drar ju inte mer än 0,53 milen.

Ha Ha...det finns ingen som är så lättlurad som sig själv, bara man vill.:D
 
Ha Ha...det finns ingen som är så lättlurad som sig själv, bara man vill.:D

Synd om mig som inte vet bättre :rolleyes: Kör på fullgas gör jag också när bensinen är så dyr. Borde köra ecodriving och byta ner mig till 125:a så kanske jag kan spara flera kronor milen. Det är för fan inte bil vi snackar om. Motorcyklar är roligt inte billigt. Tycker jag att den går bättre och känner att den blir lite rappare så är det värt dom extra kronorna, även om det är placebo.
 
Tankade V-Power av ren slump när den kom. Måste ju prova :) Ingen skilinad på topeffekten men mjukare i låg/mellan registret. Hade lite effektdipar här och där med 95 men dom försvann med V-power. Jag kör ca 1000 mil om året och lägger ut 5600 kr på att försäkra den. 8600 innan jag fyllde 30. Dom futtiga kronorna extra varje mil är ingenting i förhållande till försäkring och service. Moppen drar ju inte mer än 0,53 milen.

Jag har kört på V-power litet omväxlande med min 749S, och upplever också att den går jämnare och ger bättre respons på låg och mellanregistret. Är ju helt subjektivt upplevt förståss, kanske inte är någon som helst skillnad. Får i alla fall en 200 rpm mer i tomgång och betydligt jämnare gång vid stadskörning, så nån skillnad gör det väl. Är det värt de extra pengarna? Ingen aning, men för mig så är i alla fall soppa en mycket liten del av årsbudgeten för MC åkning.
 
Märker ingen skillnad på hojen på 95 kontra 98 eller v-power.

Bilen går på diesel och DÄR kan jag iallafall säga att shell´s V-power diesel gör att den verkar svartryka mindre på fullgas, men någe högre "tryck" har jag inte märkt direkt.. Inte så ofta man "trycker" med bilen heller.. Mest motorväg eller i stan där fullgasningar är få och långt imellan.
 
Jag tankar 95 oktan. Har provat V-Power också, men vet inte om det gjorde någon skillnad. Skulle det känts någon skillnad så kan det också ha berott på att laddtrycket kanske hoppade upp 0,05 bar. Men jag laddar 1,6 bar på 95 oktan, och har gjort det länge utan bekymmer, så jag har inget behov av att tanka dyrare soppa.
Om det blev någon ändring på soppaförbrukningen vet jag inte heller, jag tycker att det dricker 0,8-0,9 oavsett hur jag kör.
 
Kör med V-power både till mc och bil. Bägge känns mer pigga med V-power - upplever framförallt bättre acceleration jämfört med vanlig 95.
 
har inte märkt ngn skillnad annat än i plånboken om man tankar privat..:D

Känns som om man e ute efter en piggare och kvickare hoj så kan man banta ngr kilon..man blir piggare och lättare och då blir ju hojen piggare också:D :D

I verkligenheten gör det varken från el till..
literhojarna är mer än vad många behöver så varför jaga 2-3 kusar när mna ändå inte använder dom..:rolleyes:
 
I min BMW 130 så drar den 0.75 istället 0.8 med V-power i tanken. Enligt en tüsk biltidning så hoppa effekten upp 15 hk när man hällde ner Shells soppa jämfört med 95, detta genom knacksensorer och annat så trimmar bilen sig själv.
BMW's hojar är dom enda som kör med knacksensor, och dom har ju grymt låg bränsleförbrukning (tänker på F800 serien), så där ger nog det mer än andra att tanka med högre oktan.

Duccen och Husan får oxå V-power, då den ena är omprogramerad och den andra "ready to race!"
 
Synd om mig som inte vet bättre :rolleyes: Kör på fullgas gör jag också när bensinen är så dyr. Borde köra ecodriving och byta ner mig till 125:a så kanske jag kan spara flera kronor milen. Det är för fan inte bil vi snackar om. Motorcyklar är roligt inte billigt. Tycker jag att den går bättre och känner att den blir lite rappare så är det värt dom extra kronorna, även om det är placebo.

Nä det var inte bilar testet gjordes med det var MOTORCYKLAR, så jag säger det igen. Det finns ingen som är så lättlurad som sig själv, bara man själv vill,:arsele
 
Vad kostar V-power? 30 öre mer per liter (har inte kollat så noga)? Varför ens bry sig? Min bil drar (är mappad etc) en aning mindre när den kör 98 eller V-power vilket gör att kostnaden per mil är nog likvärdig om jag kört 95 och den dragit ett par ml mer per mil så rent ekonomiskt med bil är det nog skit samma.

Hojen är mappad för 99 och miljöbränsle (kitbox etc etc) och ska inte köras under 98 enl rekomendationerna från tillverkaren. Varför skulle jag då tanka 95 och tjäna några ören?
Trots allt så rör det sig bara om, i snitt, 100-500 spänn om året i soppa pengar som man eventuellt häller i tanken i onödan. Varför gnälla om en hundring i soppa när det är så satans kul att köra hoj!
 
Fazern gick betydlgt bättre på riktigt låga varv med v-power.
Bestyckade om lågfartsdelen så var den placebon borta.

Att maskinen drar mindre med 98/v-power är rimligt anser jag som lekman eftersom 95 innehåller etanol vilket borde höja förbrukningen på insprutarhojar eftersom de kompenserar med fetare blandning.

Har för mig att Bikes test visade NOLL komma någon häst i skillnad men era armbågar kanske är känsligare än dynojetbänken?

Upplever ni skillnad med v-power på originalcyklar borde ni uppsöka en verkstad med bänk per omgående är mitt råd. Passa på att byta till kn-filter så kanske ni kan få lite riktiga hästar på köpet.
 
Fazern gick betydlgt bättre på riktigt låga varv med v-power.
Bestyckade om lågfartsdelen så var den placebon borta.

Att maskinen drar mindre med 98/v-power är rimligt anser jag som lekman eftersom 95 innehåller etanol vilket borde höja förbrukningen på insprutarhojar eftersom de kompenserar med fetare blandning.

Har för mig att Bikes test visade NOLL komma någon häst i skillnad men era armbågar kanske är känsligare än dynojetbänken?

Upplever ni skillnad med v-power på originalcyklar borde ni uppsöka en verkstad med bänk per omgående är mitt råd. Passa på att byta till kn-filter så kanske ni kan få lite riktiga hästar på köpet.

Huvet på spiken, sen är det en principsak, att inte bli pådyvlad nåt av oljebolagen som är dyrare, sen säger folk att den LILLA prisskillnaden inte spelar någon roll, bullshit säger jag om det, höj soppan överlag med 80öre så får vise vad den allmänna opinionen tycker om det, satan i gatan vilket ramaskri det skulle bli.:gnissla
 
98 i gammelgixxern då den har lite trimgodis (vill gärna spika annars), 95 i mina andra banhojar eftersom det inte märks någon skillnad.

Noterat att 98 ger oxo något lägre bensinförbrukning på min gammelgixxer.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top