Hur många ska förse hojjen med spikdubb?

• Thread starter Thread starter IO
  • Start date Start date

IO

IBF, Ilari Bjuvander Foto - ilari.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Ducati 999 Race -05, WLC 1942, Yamaha XS-750 -77
Hur många är det som ska ut på isarna i vinter?

Funderar själv på att fixa till ett par sjyssta sulor att dra runt på isen med, men är det värt besväret? Är det helt annorlunda att köra på is?

IO skrev:

Funderar själv på att fixa till ett par sjyssta sulor att dra runt på isen med, men är det värt besväret? Är det helt annorlunda att köra på is?
Tuppenjag!

Har precis köpt på mig en komplett extrauppsättning fälgar till XR:en som det skall åka på dubbdäck på så snart isarna fryser till. Hojsäsong året runt!

sgtpepper skrev:
Tuppenjag!

Har precis köpt på mig en komplett extrauppsättning fälgar till XR:en som det skall åka på dubbdäck på så snart isarna fryser till. Hojsäsong året runt!

Antar att du köper färdigdubbat till XR:en, finndubb?
Själv måste jag göra däcken, köpa massor med bult, brickor och muttrar. :näsblod

Jag har provat en cbr 900 med skruvdäck. I sån djup snö som det var på bilden är det helt meningslöst egentligen, vi plogade upp en liten bana och det gick väl hyffsat men det är i mitt tycke inte värt jobbet. På grusväg funkade det skitbra men det höll inte länge.

Bifogat

• is kopiera.jpg
    is kopiera.jpg
    33 KB · Visningar: 445
Rigge skrev:
Jag har provat en cbr 900 med skruvdäck. I sån djup snö som det var på bilden är det helt meningslöst egentligen, vi plogade upp en liten bana och det gick väl hyffsat men det är i mitt tycke inte värt jobbet. På grusväg funkade det skitbra men det höll inte länge.

Så plogat är ett måste för att det ska funka bra antar jag. Det kan ju bli knepigt att få till. Gäller ju att hitta en bra sjö att åka på också, en liten där inga andra åker skridskor eller dylikt.

IO skrev:
Antar att du köper färdigdubbat till XR:en, finndubb?
Själv måste jag göra däcken, köpa massor med bult, brickor och muttrar. :näsblod
Jag vet faktiskt inte hur jag ska göra, jag sonderar terrängen lite så att säga, antingen köper jag färdigdubbat eller så testar jag att dubba ett par halvt utslitna däck själv med bultar.

Rigge skrev:

Hej Rigge!!

Funderat på att dubba däck till 954 an o gasa is med!!
Den 900 du testade , provade du att köra bakjul osså!!??
Björn

Hehe, många Blades på isen i vinter då, ska också köra min Blade -96. :tomten

bonebreak skrev:
Hej Rigge!!

Funderat på att dubba däck till 954 an o gasa is med!!
Den 900 du testade , provade du att köra bakjul osså!!??
Björn

Det gick, men den spann 9 av 10 ggr, kanske går bättre på ren is för där vi åkte var det ju spårigt.

Rigge skrev:

lång eller?
900:an på isen ser ut som en cresent compact för dig :tungan

/[blom]

kanske ett bakdäck från en offroad kan funka fram iaf :va

Tror det blir till att köpa en Cross 4-takt istället. Enigt uppgift så är cross med isdubb da shit på isen.

Det här är kanonkul på plogad is..
Går som på räls med riktiga dubbar.
Ska bygga om Gixxern nu för lite leka när isen har lagt sig.
MVH
Roffe :tummenupp

Bifogat

• Roffe and Peter Bergström doing iceracing.JPG
    Roffe and Peter Bergström doing iceracing.JPG
    127.9 KB · Visningar: 391
håkan skrev:
isracedubb.. sånna som man kör israce med http://www.svemo.se/gren.php?did=13

typ... ca 2.5cm långa spikformade dubb... några 100:a borde duga till att dubba däcken med..

//håkan
Håller de för en RR hoj... och vad blir kostnaden för att kitta upp en uppsättning däck med dessa dubb? dras även dessa genom däcket... nu blir det mycket frågor, men det verkar mer intressant än att skaffa bult, muttrar och brickor... för att sedan slipa och montera... isdäck till RR för dummies... :tungan

Mvh Andreas

IO skrev:

Kan inte nån med en K5:a slänga på spik och rejsa? :)
Och glöm inte kameran :tummenupp

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...